גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיזם ההשקעות המשותף של קרן ארגון הבריאות העולמי ו־OurCrowd הישראלית

קרן ארגון הבריאות וקבוצת המשקיעים הישראלית משיקות קרן שתשקיע בסטארט־אפים שינגישו את מוצריהם גם לאוכלוסיות עניות ● הקרן מתכוונת לגייס 200 מיליון דולר

מימין: מנכ''ל OurCrowd  ג'ון מדבד  ומנכ''ל קרן ארגון הבריאות אניל סוני / צילום: ארגון הבריאות העולמי
מימין: מנכ''ל OurCrowd ג'ון מדבד ומנכ''ל קרן ארגון הבריאות אניל סוני / צילום: ארגון הבריאות העולמי

"העולם מלא באנשים שלחייהם יש ערך לא פחות מזה של אנשים כמוני וכמוך, אבל בגלל המקום שבו הם נולדו לא ברור אם הם יזכו לחיות ואילו חיים יהיו להם", אומר אניל סוני, מנכ"ל קרן ארגון הבריאות העולמי שמוביל יוזמה חדשה: הקמה לראשונה של קרן השקעות בסטארט־אפים, בשותפות עם קבוצת המשקיעים הישראלית OurCrowd. 

בנתה עסק רפואי מרשים, אבל לא מצליחה להרוויח: מה עובר על אינסייטק 
מנכ"ל ריסקיפייד לעובדים: "נוציא מישראל 500 מיליון דולר" 

קרן ארגון הבריאות העולמי היא עמותה ללא כוונות רווח שהוקמה ב-2020 לצד ארגון הבריאות העולמי ובשיתוף פעולה איתו, כדי לגייס הון למיזמים שבהם יש שיתוף פעולה בין הארגון לתעשייה. הקרן גייסה עד היום כ-80 מיליון דולר. כעת לוקחת הקרן הפילנתרופית צעד נוסף קדימה, ומקימה את קרן הון הסיכון שצפויה לגייס עד 200 מיליון דולר, מהם 100 השנה ו־100 מיליון ב־2024. היא תשקיע בטכנולוגיות פורצות דרך לשיפור הבריאות בקרב אוכלוסיות עם נגישות מעטה לרפואה.

הקרן, שתיקרא GHEF (Global Health Equity Fund), היא למטרות רווח, אך תימדד גם לפי האימפקט שלה על בריאות הציבור בעולם. היא תשקיע בעיקר במוצרים רפואיים, אך גם במוצרים הקשורים לבריאות באופן עקיף, לדוגמה מוצרים המתמודדים עם משבר האקלים ועם ביטחון תזונתי.

הקרן תשקיע בחברות מכל העולם, אך מעצם השותפות עם OurCrowd, גוף השקעות עם אוריינטציה ישראלית, הצפי הוא שהחברות הישראליות יקבלו הזדמנות מיוחדת להיכלל בפורטפוליו של הקרן.

מי שיובילו את צוות הקרן הם ג'ון מדבד, מייסד ומנכ"ל OurCrowd, וד"ר מוריס לסטר, שותף מנהל בקרן, עם תמיכה של גית'ה ת'ארמאראתנאם, מנהלת השקעות האימפקט של קרן ארגון הבריאות העולמי. ארגון הבריאות העולמי עצמו אינו הבעלים של הקרן, אך הוא שותף פעיל בהקמה ונציגי הארגון היו שותפים לתכנונה.

הקשר בין סוני למדבד נוצר דרך לינקדאין בתקופת הקורונה. אז התחיל תהליך ארוך של היכרות הדדית, שכלל פגישות זום, ובהמשך פנים אל פנים, עד לגיבוש והשקת הקרן המשותפת בסוף 2022.

"חייבים להסתכל לכישלון בעיניים"

לדברי סוני, החברות שהקרן תשקיע בהן אינן חייבות לפעול רק בשווקים מתפתחים. הן יוכלו לפעול בשווקים מבוססים ועשירים, אך לחתום על מסמך הצהרת כוונות שיגדיר כיצד החברה מתכוונת להנגיש את מוצריה גם לקהלים פחות עשירים. סוני עצמו צבר ניסיון רב בשיווק דואלי כזה (לשווקים מתפתחים ומפותחים), והוא מתכוון לעזור לחברות לגבש אסטרטגיה מתאימה.

"ההתמודדות עם מגפת האיידס במדינות מתפתחות הוכיחה שחברות מסחריות יכולות לאזן בין החזר השקעות לנגישות ושוויוניות", אומר סוני. ועדיין, כאשר הגיעה מגפת הקורונה, העולם נכשל במתן פתרונות. "אנחנו חייבים להסתכל לכישלון הזה בעיניים ולהפיק ממנו לקחים לעתיד".

למעשה, הקורונה הייתה זו שהובילה אותו לתפקידו הנוכחי. "אני פועל בתחום בריאות הציבור כ־20 שנה", הוא מספר. "תחילה בקרן השחפת, איידס ומלריה של האו"ם, שהעבירה סכומים גדולים לטיפול בתחומים הללו, ולאחר מכן הייתי מנכ"ל CHAI (ה־Clinton Health Access Initiative), מיזם שנועד לעזור לחברות מסחריות לפתור כשלי שוק כשהן נכנסות למדינות מתפתחות ותת־מפותחות.

"בהמשך עברתי לחברת Viatris, שפיתחה תרופות לאיידס ולשחפת עמידה לתרופות קלאסיות, וגם שיווקנו גלולות למניעת היריון. כך ראיתי מיד ראשונה כיצד חברה עם כוונות רווח יכולה לעבוד בשווקים הללו ולהגיע להצלחה".

כשהגיעה הקורונה, סוני שהה בניו יורק. "הרגשתי שארגון הבריאות העולמי (WHO) עושה משהו שאף גורם אחר בעולם לא יכול לעשות. אף גורם לא זוכה לשיתוף פעולה ואמון מכל כך הרבה מדינות. אבל הארגון הזה חייב שיהיו לו יותר משאבים". כך החליט להקים את קרן ארגון הבריאות העולמי,.

"ארגון הבריאות הוא ה־FDA של העולם"

במיזם הנגישות לבריאות של קלינטון, עזרת לחברות לפתור כשלי שוק במדינות תת־מפותחות. מהם הכשלים והפתרונות שמצאתם?
"כשדורשים מחברה למכור תרופות במחירים נמוכים לשווקים שלא יכולים לשלם הרבה, בדרך כלל אומרים לה, 'פשוט תרוויחי פחות'. אבל החברות שמלכתחילה משווקות תרופות לשווקים הללו הן לרוב חברות גנריות, רובן מהודו, שממילא מרוויחות מעט מאוד. עלות הייצור שלהן היא באמת מה שדוחף את המחיר.

"כיוון שהשווקים הללו והמוצרים הללו הם בדרך כלל לא במוקד העניין של החברות, הן לא משקיעות הרבה משאבים במו"פ לצורך הוזלת מחירי הייצור. זה הוואקום שאליו נכנסנו. לקחנו אנשי מו"פ חיצוניים בתקציב שלנו, שעזרו לשפר את התהליכים הכימיים ואת מקורות חומרי הגלם"

סוגיה נוספת היא העבודה מול ממשלות. "ארגון הבריאות הוא בעצם ה־FDA וה־CDC של העולם. כשתרופות לא רלוונטיות לאישור על ידי ה־FDA בטווח הנראה לעין, מי שנותן את ההנחיה העולמית זה ארגון הבריאות. אחרי שמשכנעים את הממשלות לקנות את המוצר, צריך גם לחנך את הרופאים, מדינה אחר מדינה. זה בעצם מה שעושה רוב כוח האדם של ארגון הבריאות העולמי".

"נשמח גם לחברות שישחררו פטנטים"

שוחחנו בעבר עם חברות מסחריות שאמרו שבאפריקה אין שוק תרופות, במונחים כספיים.
"זו בעיית הביצה והתרנגולת. אכן, אם מייצרים את השוק שם, הוא קיים. באפריקה יש פי 15 יותר חולי איידס מאשר בארה"ב. אז נכון שהמוצר זול בהרבה, אבל אפשר לעשות רווח של כמה דולרים לכל מנה".

עם זאת, סוני מדגיש שכדי לקבל תמיכה מהקרן המתוכננת לא חייבים לבנות מודל לרווח במדינות מתפתחות. "יש חברות שמחליטות שהאימפקט שלהן יהיה על ידי ויתור על פטנט במדינות מתפתחות, או העברת הידע שלהן בחינם לחברה מקומית, והן מוותרות על השווקים הללו במובן הכלכלי. אנחנו נשמח להשקיע גם בחברות הללו".

עוד כתבות

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים