השוק בקיפאון, והתחלות הבנייה צפויות לרדת: מה צפוי השבוע בנדל"ן

הנתונים הסטטיסטיים שיתפרסמו השבוע צפויים לחדד את המצב הקשה בענף: ירידות חדות בביקושים • השבוע בנדל"ן

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בשבוע שעבר פרסמו נתונים סטטיסטיים על שוק הנדל"ן, ולא במפתיע למדנו שוב שהוא שוקע לקיפאון. נתוני רכישת הדירות החדשות שפרסמה הלמ"ס, מדד מחירי הדירות, ונתוני המשכנתאות מורים על ירידות חדות בביקושים, שגוררות פה ושם גם ירידות במחירי דירות. ואולם הירידות הללו לא נגרמו מ"הסיבות הנכונות", אלא מחוסר יכולת של רוכשים פוטנציאליים לעמוד בשיעורי הריבית העולים. הניסיון מלמד שכשהירידות נעשות בנסיבות כאלה - פחות אנשים יכולים לרכוש דירות.

הלמ"ס מוטה פוליטית? אסור אפילו לחשוב על זה | פרשנות
הנתונים החדשים של שוק הדיור מסמנים: משבר נדל"ן כבד בדרך | ניתוח
העלייה במחירי הדירות אולי נבלמה, אבל הבעיה הגדולה של שוק הנדל"ן נמצאת בכלל במקום אחר | פרשנות

יום שני (20.3)

1. הרבעון האחרון ישקף ירידה חדה

בתחילת השבוע צפוי המשך פרסומי סטטיסטיקה. הלמ"ס תפרסם את נתוני הרבעון האחרון של 2022 של התחלות וסיומי בנייה, וכל אחד מהנתונים משקף זמן אחר: סיומי הבנייה משקפים את מצב השוק מלפני כמה שנים, שעודדו את היזמים להגביר את הבנייה שלהם, ואילו התחלות הבנייה משקפות את המצב בהווה, שבו היזמים נתקלים בשוק קשה ובמיעוט רוכשים, ולכן המוטיבציה שלהם להיכנס לפרויקטים חדשים נמצאת בירידה.

ואכן ברבעון השלישי של 2022 נרשמה ירידה של כ־5% בהתחלות הבנייה, לעומת הרבעון הראשון של 2021. אנו מעריכים כי הרבעון האחרון של 2022 ישקף ירידה חדה עוד יותר, שיכולה להגיע ל־20% ואף ליותר, בהשוואה לרבעון האחרון של 2021. מכל מקום, כרגע לא נראה שאיתותי האזהרה שמשוגרים מענף הבנייה ומשוק הנדל"ן נקלטים בממשלה.

"מצמצמי דיור": דוח של האוצר חושף את התופעה החדשה בשוק הנדל"ן
השכונה החדשה של תל אביב עדיין רחוקה ממימוש  

2. הטיית תוואי נחל איילון

באותו יום תדון הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב בהטיית תוואי נחל איילון. במסגרת תכנון מסילת הרכבת הרביעית, ומנסיון ההצפות של העבר, עלה הצורך לצמצם את כמות המים שמגיעה לחלק של הנחל שנושק לנתיבי איילון. מבין החלופות שנבחנו לפתרון הבעיה נבחרה חלופה שכללה יצירת אגם בפארק אריאל שרון, פשט הצפה בשטחי מקווה ישראל, איגום והחדרת מים במחצבות מודיעין ונשר וצינור תת קרקעי שיוביל את יתרת המים לים. הצינור יתחיל מפארק אריאל שרון דרך חולון עד לחוף יפו.

התוכנית להרחבת שדה התעופה בחיפה עלולה לעצור בנייה של אלפי דירות 
יו"ר מגוריט: "אם האוצר לא יירתם לנושא, שוק הדירות להשכרה ארוכת טווח יגמר" 

יום רביעי (22.3)

3. דיון בהתיישבות בנגב והנחה על קרקעות במיתר

ביום רביעי תיערך בכנסת ישיבה של הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בנושא "מדיניות משרד ההתיישבות בנוגע לנגב ולגליל".

אולם בכל הקשור לחיזוק ההתיישבות בנגב חשוב לשים לב לשני מכרזי קרקעות של רמ"י ביישוב הדרומי מיתר, שייסגרו יומיים קודם לכן, וכוללים מגרשים לסך כולל של 136 יחידות דיור. מדובר במגרשים שנמצאים בחלקו המערבי של היישוב, בשכונת "כרמית", והם מתאפיינים בשני סוגי מגרשים: מגרשים גדולים של חצי דונם ומגרשים קטנים של 350 מ"ר. מחיר המינימום על מגרשים גדולים יגיע ל־146 שקל לא כולל מע"מ, בתוספת עלויות פיתוח של כ־670 אלף שקל כולל מע"מ; על המגרשים הקטנים מחיר המינימום יגיע ל־106.5 אלף שקל לא כולל מע"מ ועלויות פיתוח של 520 אלף שקל כולל מע"מ. חיילי מילואים זכאים להנחה של עד 75 אלף שקל לא כולל מע"מ.

מתחם מגרשים למכירה בשכונת כרמית במיתר / צילום: איל יצהר
 מתחם מגרשים למכירה בשכונת כרמית במיתר / צילום: איל יצהר

טיפ למציעים: בסוף 2021 נערכו מכרזים על כמעט 300 מגרשים במיתר, שבהם התקבלו מחירים בטווחים של 300־400 אלף שקל למגרשים גדולים ו־250־300 אלף שקל למגרשים קטנים. המכרז נערך אומנם לפני כשנה וחצי, אבל הריבית אז הייתה נמוכה, וכשהמצב הכלכלי והפוליטי היה אחר.

מחכים ומחכים למעלית? החיסכון של היזם שיכול לעלות לכם בהמתנה ארוכה
מנכ"ל מליסרון: "אנחנו משפצים כעת, ובעתיד נוכל לגבות יותר שכר דירה"