"אל תחנכו אותנו להיכנס לעיר או לא": ביטן מאיים לבטל את העלאת מחירי החניה בת"א

במהלך דיון סוער בוועדת הכלכלה איים ח"כ דוד ביטן כי יקדם חוק שייקח מעיריית תל אביב את הסמכות לקבוע את מחיר החניות בעיר, אם לא תוריד אותו בחזרה לתושבי חוץ • העירייה החליטה לעלות את המחיר בחניה בכחול לבן לתושבי חוץ ל-12 שקל, במקום 6.30 שקלים שהיו קודם לכן

ח''כ דוד ביטן, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
ח''כ דוד ביטן, יו''ר ועדת הכלכלה / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן מאיים כי אם עיריית תל אביב לא תוריד את מחיר החניות לתושבי חוץ בחזרה, ועדת הכלכלה תקדם חוק שייקח מהעירייה את הסמכות לקבוע את המחיר.

פתיחת הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת, והקבלנים יקבלו עוד רבע מיליארד שקל | בלעדי
העלייה במחירי הדירות אולי נבלמה, אבל הבעיה הגדולה של שוק הנדל"ן נמצאת בכלל במקום אחר | פרשנות
לאחר 20 שנה: אל על מפטרת את משרד רואי החשבון דלויט

הבוקר (ה') התקיים דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת על מחירי החניה לתושבי חוץ בתל אביב, לאחר שהעירייה החליטה לעלות את המחיר בחניה בכחול לבן לתושבי חוץ ל-12 שקל, במקום 6.30 שקלים שהיו קודם לכן. ההעלאה הגיעה בעקבות חוק ההסדרים הקודם שביטל את מחיר המקסימום בחניה בכחול לבן ואפשר לרשויות המקומיות לגבות גם יותר מכך.

"כל העסקים שלכם חיים מאלו שנכנסים לתל אביב אז אל תלמדו אותנו, אל תחנכו אותנו כן להיכנס או לא להיכנס (עם רכב, א"ז) לתל אביב כי היא חיה מהעובדה שכולם נכנסים אליה. משרד התחבורה רוצה לעשות אגרת גודש ולגבות 25 שקל, ואתם גובים על שעתיים סכום כזה. או שתחזירו חזרה את המחיר, או שנבטל את הסמכות של העיריות למה שהיה קודם", איים ביטן.

הפער בין מדינת תל אביב למדינת הפופוליזם גדל | אסף זגריזק, פרשנות

חוקרי תחבורה מסבירים שהעלאת מחיר החניה הכרחית כדי למנוע גודש במרכזי הערים משום שהפער הגדול בין המחיר ברחוב למחיר בחניונים גורם לנהגים לחפש חניית רחוב גם בשעה שהחניונים ריקים - תופעה זו מובילה לבזבוז זמן ולגודש משמעותי במרכזי הערים.

בנוסף, מאחר ואף פעם היצע החניה לא יספיק לביקושים, ובוודאי במדינה כמו ישראל שמצטופפת ומאות אלפי כלי רכב עולים על הכבישים, החניות אף פעם לא יספיקו בעבור כלי הרכב שיבקשו להחנות. לכן, העלאת מחיר מסייעת במיתון הביקושים ומתמרצת את הנהגים לחפש אלטרנטיבות אחרות להגעה. עקרונות אלו מומשו בערים רבות ברחבי העולם המערבי ועל יסודם נכנסה לחוק ההסדרים הקודם הרפורמה בחניה הציבורית שכוללת שני חלקים עיקריים: האחד, הסרת ההגבלה על מחיר המקסימום לחניה בכחול לבן, והחלק השני יכנס לתוקף רק בשנת 2024 לאחר הבחירות המקומיות, לפיו עיר מעל 40 אלף תושבים תחולק לשלושה אזורי חניה לפחות כך שחניה בחינם תותר לתושב רק באזור המחיה שלו ולא ביתר חלקי העיר.

מדובר ברפורמה מרוככת יחסית לזו שנהוגה במדינות אחרות בעולם. בהולנד למשל, עיריות מספקות תווי חניה כמספר מקומות החניה ברחוב וגורעת מהם בכל שנה חניות כשעל החניות שנגרעו היא מרחיבה מדרכות ושבילי אופניים ומשפרת את התחבורה הציבורית. גם בבריטניה אין פיקוח של המדינה על מחירי החניה והוא נקבע על ידי העיריות כשההכנסות לא ממנות הקמת חניונים ציבוריים אלא פיקוח על חניה והעודפים לשיפור מערכת התחבורה, באוסטרליה המחיר נקבע על ידי מחוזות, בגרמניה הממשלה בוחנת את המחירים שנקבעים על ידי העיריות אבל הם גבוהים מבישראל, בקנדה העיריות קובעות בהתאם לביקושים וכך גם בארה"ב. המחיר המקסימלי בלונדון הוא 54 שקלים, בניו יורק 46 שקלים, בונקובר 21 שקלים ובברלין 16 שקלים, בתל אביב - 6 שקלים.

המחקרים שנעשו בעולם מראים כי העלאת מחיר חניה ברחוב לרמת המחיר של חניונים באזור חוסכת זמן חיפוש חניה, מצמצת גודש ומגדילה הכנסות לרשויות המקומיות, התשלום גם מעודד נסיעה של יותר נוסעים בכל רכב (וכך פחות רכבים) כדי להתחלק בעלות החניה, חקיקה הנוגעת בחניה בקליפורניה הובילה לירידה של 17% בנוסעים ברכב.

כל אלו לא מעניינים את ועדת הכלכלה של הכנסת. גם ההצדקות המוכחות למיסוי על כלים רב פעמיים לא עניינו את שר האוצר שביטל את המיסוי, וגם יתרונות אגרות הגודש נעלמו מפני שרת התחבורה שהחליטה להקפיא את הרפורמה והתעלמה מאנשי המקצוע שהצדיקו החלת מס נסועה על כלי רכב חשמליים. הממשלה, למעשה, מבטלת כל החלטה שלא עומדת במבחן הפופוליזם. נפרדת ממנה היא העיר תל אביב שממשיכה לקדם תחבורה ציבורית ושבילי אופניים על חשבון מקומות חניה, שמעלה את המחיר כנהוג בעולם (גם אם באופן חלקי) וממשיכה להצעיד את תחום התחבורה אל המאה ה-21. 

"מצוקת החניה לא תפתר אף פעם אם נמשיך לתת מקומות חניה"

עוד זעם היו"ר על כך שמנסים לחנך את תושבי המדינה באמצעות מיסוי "כמו שאמרו לאנשים לא לשתות קוקה קולה אז העלו מסים" וכן על העובדה שלא משתמשים בגביית החניה כדי לממן הקמת חניונים ציבוריים נוספים. "יש טרנד חדש שלא צריך חניות ליד רכבת, אבל אין רכבת", צעק, "החניה לא של אבא של ראש העיר אלא של הציבור, אתם נכשלים שאין חניות! כי התקן נמוך והיום לכולם יש שתי מכוניות".

אופיר כהן, מנהל הרשות לתחבורה בעירייה ניסה להסביר. "יש לנו 340 אלף מקומות חניה וזה הכי הרבה בארץ אבל זה אף פעם לא יספיק כי עומסי התנועה גדולים. מספר החניות גדל ומוסיפים גם חניונים ציבוריים של אחוזת החוף ולמרות כל זאת בעיר יש עבודות להקמת שלושה קווי רכבת קלה. הקו האדום יפתח בקרוב ובשנה הבאה נתיבים מהירים שיאפשרו להגיע במהירות לתל אביב. מצוקת החניה לא תפתר אף פעם בתוספת של מקומות אלא בניהול המשאב הזה על ידי גביית מחיר ריאלי ולא מסובסד ביותר".

כהן גם דחה את האמירות לפיהן גביית המחיר על חניה נעשית לצורך העשרת קופת העירייה ואמר כי היא מהווה פחות מ-0.3% מתקציב העירייה ו"הסיפור הוא לנהל טוב יותר את המשאב שנמצא בחוסר", אמר.

נציג משרד התחבורה בדיון, ראש מנהל התשתיות שי קדם, אמר כי הרציונל הוא לנהל את משאב החניה משום שמצוקת החניה לא תפתר במדינה שבה יש 2% של גידול אוכלוסין מדי שנה וכי הצפיפות במדינה מחייבת לנהל טוב יותר את המשאב הציבורי "שחשוב לא רק לחניות אלא גם להולכי רגל ולרוכבי אופניים".

הדברים נדחו על ידי ח"כ ביטן שדרש כאמור תשובות בתוך שבוע מעיריית תל אביב, אחרת ההעלאה תבוטל בחקיקה שתיזום הוועדה.