גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני החלטת הריבית: איך נולד היעד שכל הבנקים המרכזיים לוטשים אליו עיניים

לפי כל התחזיות, בנק ישראל בדרך להעלאת ריבית תשיעית ברציפות ● אבל למה בכלל הבנק המרכזי כל-כך נחוש להוריד את האינפלציה דווקא ליעד של 1%־3%? והאם ייתכן שהמספר שכל הבנקים המרכזיים בעולם מנסים להשיג כיום – חלקם גם במחיר של מיתון – נולד כמעט בטעות?

אנדרו ביילי, כריסטין לגארד, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
אנדרו ביילי, כריסטין לגארד, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית מחר, בניסיון למתן את קצב עליית המחירים המהיר, ולקרב את האינפלציה ליעד שנקבע העומד על בין 1% ל־3%. זאת, אחרי שהמחסום העליון נפרץ ממזמן, כשבפברואר האחרון עמדה האינפלציה על קצב שנתי של 5.2%.

הסדקים במערכת הפיננסית מתגלים: השלב הבא של משבר הבנקים בארה"ב |  חנן שטיינהרט, פרשנות
דוחות חברות הנדל"ן מגלים ממה הן חוששות יותר: עליית הריבית או המהפכה המשפטית | ניתוח
בנק ישראל: להעלאות הריבית השפעה נמוכה על ירידת מחירי הדירות

מניין בכלל הגיע היעד המדובר ולמה הוא דווקא שם? לא הרבה מודעים לכך שמקורו של יעד האינפלציה החל דווקא בניו זילנד הקטנה בתחילת שנות ה־90. לאחר שהתמודדו במשך שנים עם אינפלציה גבוהה, באי הדרומי החליטו להציב יעד של אינפלציית מחירים הנעה בין 0%־2%. המטרה בקביעת אחוז זה הייתה לאפשר אינפלציה מינימלית, כזו שהציבור יכול לספוג ושתאפשר את המשך הצמיחה הכלכלית של המדינה.

אחרי ניו זילנד המודל המשיך להתפשט, וב־1992 הגיעה מדיניות קביעת יעד אינפלציה גם לישראל, רק שאז הוא עמד - תחזיקו חזק - על שיעור דו ספרתי הנע בין בין־14% ל־15%. שנה לאחר מכן היעד כבר ירד ל־10% "בלבד". דרך אגב, בארצות הברית יעד האינפלציה העומד על 2%, החל להיות נוהל רשמי ומחייב רק ב־2012.

 

המטרה: מרחב פעולה, צמיחה ויציבות

מטרת הגדרת היעד היא חתירה ליציבות מחירים, תוך מתן אפשרות לצמיחה כלכלית. גורם בכיר לשעבר בבנק ישראל מדגיש שיעד האינפלציה יותר שרירותי משנדמה, והמדינות שקבעו את היעד לא בחרו אותו על פי נוסחה מדויקת. אז מדוע 2% הוא היעד שהתפשט בעולם? כי זה עבד, ו"אל תהרוס מה שלא שבור".

כולם הסכימו כי אינפלציה גבוהה גורמת לסחרור, בעוד אינפלציה נמוכה או שלילית עלולה להאט או להפסיק את הצמיחה ולצמצם את מרחב הפעולה של הבנקים המרכזיים.

פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, דיקן בית ספר טיומקין לכלכלה וראש מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן, מסביר את ההבדל בין התיאוריה לבין הפרקטיקה. בתיאוריה, השאיפה היא שהאינפלציה תהיה מינימאלית (אף אחד לא רוצה שהמחירים יתייקרו לו בסופר). אלא שקיים קשר ישיר בין הריבית במשק לבין האינפלציה: "הבנק המרכזי חייב מרווח פעולה בריבית, בשביל למתן זעזועים במשק. שאם יחול מיתון או פורצת מגיפה, הבנק יוכל להוריד את הריבית. ואם הריבית אפסית, כי האינפלציה אפסית, הבנק תקוע".

אך למרות היעד המוגדר והברור, לרוב הוא לא מצליח לעמוד במשימה. בסקירה שפרסם בנק ישראל בשנה שעברה, נכתב כי למרות שהאינפלציה סוטה מהגבולות בלא מעט פעמים, היא עדיין נמצאת בטווח ב־60% מהמקרים. יציבות הציפיות, מסבירים שם, מעידה על אמינות הבנק ומדיניותו.

עם זאת, נגיד בנק ישראל אמיר ירון החל לדבר בקול על שינוי יעד האינפלציה בתחילת כהונתו, בדומה למתרחש בארה"ב, שם חל שינוי בגישת הפד בשנים האחרונות שהחל להתמקד ביעד אינפלציוני ממוצע על פני שנים, כך שתנודתיותו מתקבלת ואולי אף הכרחית.

נכון להיום בבנק המרכזי מסתפקים בלנופף בשינוי אפשרי של המדיניות הוותיקה, ואף הוציאו "קול קורא" לציבור להביע את דעתו בסוגיה המסובכת. לדברי אקשטיין, הרכיב העיקרי בקביעת יעד אינפלציה הוא אמינות המשקיעים במדיניות הבנק בטווח הרחוק, "כך שדיבורים על הגדלת היעד הם דבר אחד, אך בפועל מעשה זה צריך להיעשות בשיקול דעת ובזהירות".

היעד האופטימלי ככל הנראה לא באמת קיים

ומה לגבי הריבית האופטימלית? אחרי עשור של ריבית אפסית כמעט בכל העולם המערבי, קשה למצוא מישהו שלא מבין את ההשלכות המסוכנות של כסף זול ונדיב ואת תרומתו לניפוח המחירים. הריבית האפסית גרמה לאנשים לבזבז בצורה לא רציונלית, ועודדה את עליית קצב האינפלציה לרמות שיותר מדי אנשים שכחו שהן אפשריות.

מנגד, ברור שריבית גבוהה מעיקה על הכלכלה ועל האזרחים, שנאלצים בין השאר להתמודד עם הוצאות מימון אדירות ולא צפויות. כעת, השאלה היא האם קיימת ריבית מושלמת שאליה היינו רוצים לשאוף. כזו שתמתן דהירה אינפלציונית מחד, אך לא תחנוק את המשק, כפי שאנו רואים עם שיעור הריבית הנוכחי מאידך.

בעבר הועלה הרעיון שקיימת ריבית כזו, R STAR שמה. ריבית אידיאלית לשוק ללא לחצי אינפלציה ויציבות מחירים. הבעיה היא שמציאת שיעור כזה ככל הנראה לא באמת אפשרית.

יו"ר הפד ג'רום פאוול דימה את הריבית לכוכב לכת, בטענה שמיקומה משתנה עם הזמן ולכן היא קשה לאומדן. למעשה, הריבית נעה בהתאם למצב האינפלציה, וכל עוד זו לא מתקבעת, הריבית תמשיך לזוז ותשמש כלי בידי הבנקים המרכזיים. גם עוצמת התנודות והשינויים בגובה הריבית קריטי ליציבות המשק. השינוי עצמו עלול לסחרר עסקים ומשקי בית, שנטלו הלוואות על סמך שיעור ריבית שונה.

עוד כתבות

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה