כשבנקים נופלים והריבית גבוהה: לאן העדיפו ללכת המשקיעים בוול סטריט

מניות הטכנולוגיה החלו לזנק כשהיה נראה כי הפד מתקרב לסיום העלאות הריבית, והמשיכו לטפס כשהמשקיעים נפטרו ממניות הבנקים • קרנות כספיות מציעות אלטרנטיבה עם השקעות נזילות, ונכסיהם גדלו בעוד 336 מיליארד דולר ברבעון • ומה יקרה כשמגמת הריבית תשתנה?

מה מעדיפים המשקיעים בוול סטריט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה מעדיפים המשקיעים בוול סטריט / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרבעון הראשון בשוקי המניות בארה"ב היה רבעון שייזכר לדורות. בתחילת השנה משקיעים חזרו במפתיע למניות הספקולטיביות שנפגעו ב־2022 כשהפדרל ריזרב (פד) החל להעלות את הריביות. התקופה הזו הסתיימה בבהלת משיכות מהבנקים שמעטים יכלו לחזות שבועות בודדים קודם לכן.

כל הזמן הזה, מדד 500 S&P המשיך לטפס ועלה 7% בסיכום הרבעון.

אם מחפשים מי האפיקים המנצחים של התקופה, הרי שאלה מניות הטכנולוגיה והקרנות הכספיות. שני אלו התגלו כמקלטים בטוחים לאחר הקריסה הפתאומית של בנק סיליקון ואלי.

"כשבוחנים את ההיסטוריה, רוב מופעי התשואות החזקות ביותר בשוק, גם בעליות וגם בירידות, התרחשו בתקופת זמן קצרה מאוד", אמרה סאירה מאליק, מנהלת השקעות ראשית ב־Nuveen. מבחינתה הבחירה הראשונה היא ענף הטכנולוגיה, ובייחוד חברות תוכנה ומעבדים.

מניות הטכנולוגיה זינקו בתחילה על רקע התקוות שהפד מתקרב לסיום מהלך העלאות הריבית, ואחר כך המשיכו לטפס לנוכח המכירות המסיביות של מניות הבנקים במהלך מרץ. הסקטור נפגע בשנה שעברה מאחר שריביות גבוהות יותר פוגעות באטרקטיביות של חברות צמיחה, שרווחיהן עתידים לצמוח רק בעוד שנים רבות.

כך, אנבידיה , מטא פלטפורמס (פייסבוק) (פייסבוק) וטסלה  זינקו ביותר מ־68% בשלושה החודשים הראשונים של השנה והובילו את העליות בוול סטריט.

מדד נאסד"ק המשולב, העתיר מניות טכנולוגיה, עלה ב־17% והציג ביצועים טובים יותר מהממוצע התעשייתי של דאו ג'ונס - שרוב המניות בו הן מניות של הכלכלה הישנה, בפער הגדול ביותר מאז 2001. גם נכסי סיכון אחרים, כמו ביטקוין, הציגו עליות.

מהפך מאשתקד, אז נפדו מיליארדים מהקרנות

פרט למניות, קרנות כספיות נהנו מרנסנס דומה, כשבדומה למניות טכנולוגיה הן נהנות משיעורי הריבית.

התשואה הממוצעת על קרנות כספיות היא כיום 4.6%, על פי Crane Data, הנתון הגבוה ביותר מאז ערב המשבר הפיננסי של 2008 ועלייה מ־0.02% בתחילת 2022.

"כשאתה חושב על כך שבמשך רוב 14 השנים האחרונות היינו במדיניות של ריבית אפסית, זה פשוט מקום מאוד אטרקטיבי לשים בו כסף", אמר נפיס סמית', מנהל המחלקה ב־Vanguard המנהלת מעל 455 מיליארד דולר בנכסי קרנות כספיות.

הטלטלה בתחום הבנקאות בתחילה עוררה בהלה בקרב החוסכים והמפקידים בבנקים מהקטנים יחסית ועד הגדולים ביותר בארה"ב. חלק מהלקוחות בחרו להימנע מלהחזיק בחשבונות הבנק שלהם כל סכום מעל 250 אלף דולר, הרף שמעליו אין ביטוח של תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי.

קרנות כספיות מציעות אלטרנטיבה אטרקטיבית וגיבוי למזומן מאחר שהן משקיעות באג"ח נזילות למדי.

כך נוספו עד כה השנה 336 מיליארד דולר נטו לקרנות כספיות בארה"ב, מתוך כך 283 מיליארד דולר רק במרץ, הסכום החודשי הגבוה ביותר מאז אפריל 2020, על פי נתוני רפיניטיב ליפר. מדובר במהפך ביחס לשנה שעברה, אז הקרנות סבלו מפדיונות של כמעט 46 מיליארד דולר.

כשתור הזהב ייגמר - "יש עוד הרבה דברים זולים"

כמובן שאם הפד יתחיל להפחית ריביות בהמשך השנה, כפי שצופים סוחרים בשוק הנגזרים, הקרנות הכספיות יאבדו מהאטרקטיביות שלהן.

בשבוע שעבר, העלה הבנק המרכזי את הריבית בעוד 0.25%, מה שהביא את הבנצ'מרק של הקרנות הפדרליות לטווח של 4.75% עד 5%, הרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2007. עם זאת, הפד גם אותת כי הטלטלה במערכת הבנקאות עלולה לקצר את הליך העלאות הריבית שלו מוקדם מהצפוי.

בינתיים על הפד לשמור על רמת ריבית גבוהה יחסית כדי לרסן את האינפלציה, כך שהתשואות על קרנות כספיות יישארו גבוהות לפחות בכמה חודשים הקרובים, מאמין טורסטן סלוק, כלכלן ראשי ב־Apollo Global Management. "אבל גם זה ייגמר בשלב מסוים", מזכיר סלוק, "ולמשקיעים שמוכנים להסתכן, יש הרבה אפיקים שהם זולים בהרבה כיום ממה שהיו לפני שישה או 12 חודשים".

ה־S&P 500 נסחר במכפיל של 17.9 על הרווחים הצפויים ב־12 החודשים הקרובים, ירידה לעומת מכפיל של 21.6 בתחילת 2022. זה עדיין גבוה מהמכפיל הממוצע ל־10 שנים - 17.3, על פי נתוני FactSet.

מניות הדיבידנד חטפו מסביבת האינפלציה

יש אנליסטים המצביעים על מניות דיבידנד - מקלט פופולרי בשנה שעברה, כאחד האפיקים המפסידים ביותר במקרה שהפד יעצור את העלאות הריבית שלו. להערכתם, משקיעי אקוויטי יעדיפו לרכוש מניות טכנולוגיה.

על פי מדד אחד, משקיעים מושכים כסף מקרנות העוקבות אחר מניות דיבידנדים בקצב המהיר ביותר מאז יוני 2018, על פי Refinitiv Lipper. איך הן איבדו את האטרקטיביות שלהן? אולי כי תשואת הדיבידנד ב- 500 S&P היא 1.6%, ורק ל־47 מניות במדד יש תשואה מעל הממוצע של 4.6% בקרנות כספיות, על פי נתוני דאו ג'ונס.

מדד הדיבידנד הגבוה של ה־S&P 500 - המורכב מ־80 החברות משלמות הדיבידנד המובילות במדד הראשי - ירד ב־3% השנה, ומציג ביצועים מתחת לשוק באופן כללי.

טים פליארה, מנהל השקעות ראשי ב־CapWealth, המנהלת 1.4 מיליארד דולר בנכסים, אמר שהחברה הקצתה כ־18% מנכסי הלקוחות לאג"ח לטווח קצר, אבל נותרה מושקעת במניות המשלמות דיבידנד גבוה ובמניות ערך. הרציונל בכך הוא רמת האינפלציה, שהוקלה מעט אבל היא עדיין גבוהה.

"אנשים ששמים את כל יהבם על מזומן, ישלמו מחיר על כך בטווח הארוך בגלל שהם לא מתמחרים את האינפלציה", הזהיר פליארה. "הכסף חייב להיות מושקע בנכסים שישרדו וישגשגו בזמנים של אינפלציה".