כשהריבית מפסיקה לעלות וול סטריט עולה, אך הפעם זה עשוי להיות אחרת

לפי גולדמן זאקס, בדרך-כלל כשמסתיים מהלך של העלאת ריבית, המניות יוצאות לראלי • אבל המצב הפעם שונה: הצמיחה ברווחי החברות מקרטעת, והמניות נסחרות ברמות שווי מוגזמות

בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press
בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press

אם בוחנים את ההיסטוריה רואים שלאחר שהפדרל ריזרב מסיים להעלות ריביות, המניות יוצאות לראלי. אך הפעם הסיכוי קיים שהשווקים לא ייהנו מהדחיפה הזו, כך מזהירים משקיעים ואנליסטים.

הפרוטוקולים של הפד: "שיא הריבית עוד לפנינו, גם המיתון"
היה משבר? הבנקים הגדולים בארה"ב עקפו את התחזיות
התחזית של מנכ"ל בית ההשקעות הגדול בעולם לגבי הריבית בארה"ב

אם בודקים מ-1982, מדד S&P 500  נתן תשואה ממוצעת של 19% ב-12 החודשים לאחר שהריביות על קרנות פדרליות הגיעו לשיא, על פי מחקר של צוות של גולדמן זאקס בהובלת אסטרטג ראשי של אקוויטי בארה"ב, דיוויד קוסטין. בגולדמן בדקו שישה מחזורי העלאת ריבית בתקופה המוזכרת. המניות עלו לאחר כולם חוץ מאחד.

אבל בגולדמן מטילים ספק בכך שיהיה ראלי בשווקים לאחר שהפד יסיים את מחזור העלאות הריבית הנוכחי שלו.

רבים בוול סטריט חושבים שזה צפוי לקרות מתישהו השנה.

הצמיחה ברווחים מגמגמת. חברות ב-S&P 500 צפויות לדווח על ירידה ברווחים בתחילת השנה בכמות הגדולה ביותר מאז הרבעון השני של 2020. המניות נראות יקרות גם בהסתכלות היסטורית. ה-S&P 500 נסחר במחיר של בערך פי 18 על הרווחים הצפויים ב-12 החודשים הבאים. זה מדרג את המדד באחוזון ה-81 לגבי מכפילי ערך במבט של 40 שנה לאחור, על פי גולדמן.

"מורגשת הקלה עצומה בשוק האקוויטי כרגע", אמר בראד קונגר, סגן מנהל השקעות ראשי ב-Hirtle Callaghan & Co. "אני חושב שזו טעות".

עוצמת שוק העבודה מעודדת את המשקיעים

קונגר אמר שהחברה שלו מתמקדת בהשקעה בחברות בתעשיות כמו בריאות, תוכנה ועיבוד תשלומים, שנראה כי יוכלו להמשיך להגדיל את רווחיהן אפילו אם הכלכלה האמריקאית תתקרר משמעותית בהמשך השנה, כפי שהוא צופה שיקרה.

"קשה לראות מיתון שאינו משפיע על רווחי החברות במידה גדולה יותר", אמר.

בינתיים, נראה שהשווקים מתנערים מהאפשרות של ירידות. S&P 500 עלה ב-7.8% השנה, בעוד שמדד דאו ג'ונס עלה ב-2.2% ומדד נאסד"ק טיפס ב-16%.

בשבוע הקרוב, משקיעים יקבלו מבט על רווחיהן של חברות כמו בנק אמריקה, נטפליקס, ויונייטד אירליינס, וכן נתונים חדשים על מכירות של בתים בנויים ועל פעילות הייצור.

חלק גדול מהסיבה שמשקיעים רבים נותרו אופטימיים הוא החוזק של שוק העבודה. הצמיחה במשרות, שרבים חששו שתקבל מכה חזקה כשהפד החל להעלות את הריביות בשנה שעברה, נשארה דווקא חזקה. מעסיקים אמריקאים הוסיפו 236 אלף עובדים חדשים במרץ, העלייה הקטנה ביותר בשנתיים האחרונות אבל עדיין גבוה ממה שהיה לפני המגפה, כך הראו נתוני משרד התעסוקה מוקדם יותר החודש.

"אנחנו בתקופה של רוגע בימים אלה בגלל שבאופן ברור אין עדיין סימנים למיתון", אמר ג'ף שולצה, מנהל ואסטרטג השקעות ב-ClearBridge Investments.

האינפלציה גם ממשיכה לסגת. נתונים מהשבוע האחרון הראו שהאינפלציה במוצרי צריכה ושירותים עלתה בקצב האיטי ביותר בכמעט שנתיים במרץ. גם האינפלציה בשוק הסיטוני הוקלה.

אבל לחצי המחירים עדיין גבוהים מהיעד שאליו שואף הבנק המרכזי, 2%. זה עלול לגרום לפד להמשיך להעלות ריביות ולהותיר אותן גבוהות לתקופה ארוכה ממה שכעת צופים המשקיעים.

האינפלציה צפויה להכביד על הרווחים

האינפלציה הגבוהה יותר צפויה להטיל משקלה על הרווחים ברבעונים הקרובים, בייחוד אם צרכנים יהיו פחות מוכנים לשלם מחירים גבוהים על מוצרים ושירותים.

בגולדמן מצפים שהצמיחה תהיה כמעט שטוחה לחברות S&P 500 לשנה המלאה. זה יהיה הרבה מתחת לקצב צמיחה של 9% בממוצע שנראה בסוף מחזורי העלאות הריבית שלא היו מלווים במיתונים, נמסר מהבנק.

"אחד הדברים שמניעים את השוק גבוה יותר כיום הוא חוזק הנתונים מהכלכלה שראינו בינתיים ברבעון הראשון", אמר שולצה. "אבל חשוב לזכור, הרבה מהנתונים האלה מגיעים בעיכוב גדול. זה לא אומר לנו איפה אנחנו הולכים להיות עוד שלושה עד שישה חודשים".

חלק מהמשקיעים אומרים שעם כל כך הרבה אי-ודאות סביב השאלה מתי יסיים הפד להעלות ריביות, מתי יתחיל להוריד אותן, ומתי או האם יהיה מיתון, הכי כדאי להתמקד ביצירת תיקי השקעות שיכולים לעמוד במגוון של תוצאות.