הענן שהפתיע והשבב שאכזב: ארבע הערות על דוחות חברות הביג-טק

תוצאות מחשוב הענן מראות שהחיפוש כבר אינו תחום הרווח היחיד עבור גוגל • מטא נהנית מהכנסות Reels, הגרסה שלה לטיקטוק • וגם: חששות לקראת דוחות אינטל - האם הדשדוש של המעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי ימשיך?

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

1

ענן עולה

עסקי מחשוב הענן הוכיחו שהם מנוע צמיחה רב-עוצמה עבור ענקית הטכנולוגיה אלפאבית (גוגל) , והחזירו לחברת החיפוש את הסומק ללחיים, לאחר שהתברר שחיפוש כבר איננו התחום הרווחי היחיד בה. הנתונים המעודדים גם הפיגו את החשש בענף הטכנולוגיה כאילו תאגידים מצמצמים את הוצאותיהם על מערכות מחשוב ברבעון הראשון.

בעוד שאצל מיקרוסופט  עלו ההכנסות בפלטפורמת הענן ב-16% ברבעון הראשון, אצל גוגל הן עלו ב-28% - קצב מהיר מהצפוי, אם כי עדיין נמוך בהשוואה לשנים קודמות. במיקרוסופט טוענים כי עוד מוקדם מדי לייחס את העלייה למוצרי הבינה המלאכותית שלה.

בכל זאת, במיקרוסופט הכריזו על התוצאות ברגשות מעורבים: השבוע בלמו הרשויות בבריטניה את רכישת חברת המשחקים אקטיוויז'ן-בליזארד, יצרנית קנדי קראש ו-וורלד אוף וורקראפט בידי מיקרוסופט. אם לא תצליח בערעור על הפסיקה, הרי שהיא תיאלץ לשלם קנס בסך 3 מיליארד דולר לחברת המשחקים.

גוגל הודיעה לראשונה כי פלטפורמת מחשוב הענן שלה עברה לרווחיות - במקרה זה של 191 מיליון דולר - בין השאר הודות לטכנולוגיה חדשה שמאפשרת לחברה להקצות ביעילות משאבים לתחזוק השירותים לפי הביקוש, ובכך לייעל את הוצאותיה בתחום. סימן השאלה הגדול מרחף כעת על תוצאות פעילות הענן של אמזון, שמפרסמת אותן ביום חמישי.

אמזון , שאימצה באיחור את תחום הבינה המלאכותית המתקדמת, והכריזה על כך רק לפני כשבועיים, מצויה כעת בשיאו של גל פיטורים מתמשך, שהגיע השבוע גם לחטיבת הענן באתרים מרכזיים בארה"ב, בקנדה ובקוסטה ריקה. על פי תחזיות האנליסטים, ענקית הקמעונות סובלת מנחיתות יחסית בתחום ה-AI: בעוד שנתח ההשקעות של גוגל ומיקרוסופט בתחום זה עולה בהתמדה ביחס לשוק כולו, הרי ששיעור ההשקעה של אמזון בתחום יורד.

2

אפקט הבינה המלאכותית

לא רק הביקוש האדיר למחשוב ענן ארגוני סייע לתוצאות מיקרוסופט, אלא גם התחזית האופטימית שהציגה ביחס לשירות ה-AI שלה. מיקרוסופט, נכון להיום החברה הבולטת ביותר בשוק הבינה המלאכותית, בשל החזקותיה ב-OpenAI, החברה שמאחורי פיתוח ה-ChatGPT, הודיעה כי שילבה את מנוע הבינה המלאכותית במרבית הנכסים החשובים שלה.

כעת, עם חשיפת נתוניה לרבעון הראשון, ניתן להתרשם מהדחיפה העסקית שקיבלה בזכותו: לטענתה, שילוב הבינה המלאכותית בשירותי הענן שלה הקפיץ את סך המשתמשים הארגוניים המשלמים במערכת הבינה המלאכותית פי עשרה ל-2,500 בתוך רבעון.

בתחום החיפוש, שבו היא מאתגרת את גוגל, מספר ההורדות של אפליקציית "בינג" זינק פי ארבעה מאז פברואר האחרון, המועד שבו שולבו בה יכולות הבינה המלאכותית של OpenAI.

3

חיקוי רווחי

מטא  הצליחה להפתיע את האנליסטים עם תוצאות טובות מהצפוי: החברה דיווחה על הכנסות של 28.6 מיליארד דולר, בעוד שהתחזיות היו נמוכות יותר - 27.7 מיליארד דולר.

פייסבוק הצליחה לקטוע רצף של שלושה רבעונים שבהם ההכנסות היו נמוכות מהרבעון המקביל, והפעם עלתה ב-3% ביחס לשנה שעברה.

גם תחזית המכירות השתפרה ביחס להערכות הראשוניות. המנכ"ל מארק צוקרברג ייחס זאת ל-Reels, הגרסה שלו לאפליקציית הסרטונים של טיקטוק, שצוברת תאוצה באינסטגרם ובפייסבוק.

העובדה שמטא עדיין לא חולקת רווחיה עם משפיענים, לצד החשש מחרם על טיקטוק, ופנייה לאוכלוסייה מבוגרת יותר שעדיין נהנית מתכנים דמויי טיקטוק - הופכים את רילס למנוע הכנסות צומח עבור מטא, ויעיל יותר משורטס של גוגל, שממשיך לספוג ביצועים שליליים.

4

חשש באינטל מהמשך הדשדוש

בעוד שמטא, גוגל ומיקרוסופט מפגינות יציבות ואפילו שיפור בכמה מהמדדים, האנליסטים צופים כי אינטל  תציג הלילה (חמישי) דוחות רבעוניים מאכזבים, בהמשך למגמה השלילית שמאפיינת את החברה ברבעונים האחרונים.

אינטל חווה ביקושים נמוכים לספיר רפידס, שבב השרתים החדש שהשיקה לאחרונה, כך לפי האנליסט הבכיר מינג-צ'י קו מהונג קונג. קו צייץ בטוויטר כי הביקוש לשבבים נמוך בכ-50% מהציפיות של אינטל, וכי אחת הסיבות לכך היא שמיקרוסופט הפחיתה את ההזמנות מאינטל בעשרות אחוזים, ובמקביל הגדילה את ההזמנות מאמפר - סטארט-אפ אמריקאי שמפתח שבבים לשרתים על בסיס טכנולוגיה של ARM.

עסקה זו, שצפויה לצאת לפועל החל מהשנה הבאה, עשויה להפחית את העניין של מיקרוסופט בארכיטקטורת השבבים של אינטל, X86, ולתת יתרון נוסף למתחרה ARM, שכבר היום משרתת את אמזון בקצבים הולכים וגדלים באמצעות שבב גרביטון המפותח בישראל.