גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחיר החלב מזנק הבוקר. מה עומד מאחורי ההעלאות?

מחירי מוצרי החלב בישראל היו גבוהים ביחס למערב עוד לפני ההתייקרות האחרונה ● בין הגורמים לכך: התכנון הריכוזי של הייצור במשק החלב, מודל שהאיחוד האירופי ביטל עוד ב־2015 ● האם העלייה הנוכחית במחירים תביא לשינוי המודל?

מוצרי חלב / צילום: גלובס
מוצרי חלב / צילום: גלובס

מחיר החלב עולה הבוקר ב-9.23%. זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' ומועצת החלב הגיעו להסכמות לגבי פריסת העלייה, שהייתה אמורה לעמוד הבוקר על 17.5%. לפי ההסכם, שעוד דורש את אישור הדירקטונים של החברות, שאר העלאת המחירים תתפרס על שלוש שנים: המחיר יעלה ב-3.1% נוספים במאי 2024, במאי 2025 ובמאי 2026.

כעת מחיר ליטר חלב בקרטון יעמוד על 6.8 שקלים, לעומת 6.23 שקלים עד כה. גביע גבינה לבנה יעלה 5.44 שקלים לעומת 4.98 שקלים. מחיר קילו גבינה צהובה של 28% יעמוד על 48.9 שקלים לעומת 44.79 שקלים.

מס הסוכר בוטל. אז למה חברות המשקאות מעלות מחירים? | בדיקת גלובס
הממשלה נלחמת במשקיעים, ושוכרי הדירות משלמים את המחיר | ניתוח
קשת ו-RGE השיקו בהפתעה מיזם טלוויזיה חדש. כמה צפוי לעלות מנוי?

מדובר בשידור חוזר: באוגוסט האחרון הוסכם שבמקום עלייה של 14% תהיה עלייה של 4.9% בלבד, והשאר יידחה לפעם הבאה - שהיא הנוכחית. למעשה, החלק שנדחה עתה הוא הרכיב הרטרואקטיבי שנדחה גם בשנה שעברה. בתמורה לדחייה, באוצר מבטיחים מעין ריבית למחלבות דרך המחיר לצרכן. כלומר, הממשלה כופה על הצרכנים לקחת הלוואה מיצרניות החלב. הממשלה הנוכחית, בדיוק כמו הקודמת, מגלגלת את החוב הלאה.

המלחמה באוקראינה מקפיצה עלויות

בהחלטה הקודמת, לצד הדחייה ננקטו צעדים אחרים לשם הורדת יוקר המזון: ביטול מכסים וחשיפה מלאה לתחרות של מספר סוגי גבינות וכן עדכון "מחיר המטרה", כלומר מחיר המינימום שהמחלבות מחויבות לשלם לרפתנים, על־פי רפתות גדולות (ויעילות) יותר. כעת אין סימן לצעדים בסגנון זה.

ישנם מספר גורמים לעליית המחירים, אך ובראש ובראשונה מדובר בהתייקרות הגרעינים המשמשים כמזון לפרות - אלה מיובאים ממדינות שלהן מגזר חקלאי יצואני חזק כמו רוסיה ואוקראינה, שכעת נמצאות במלחמה קשה שמשבשת את הסחר. נראה כי החלב הישראלי תלוי מאוד בתשומות חיצוניות ובסחר הבינלאומי. בעקבות כך, מחיר החלב הגולמי זינק בלמעלה מ־25% מ־2021 ועד היום. מכיוון שהפלישה הרוסית לאוקראינה לא צפויה להסתיים בזמן הקרוב, המחירים עשויים להישאר גבוהים בעתיד הנראה לעין.

המודל הייחודי של משק החלב בישראל

אולם הבעיה אינה רק העלייה הנקודתית במחיר החלב - החלב הישראלי יקר מלכתחילה. על־פי אתר Numbeo, מחיר ליטר חלב בישראל הוא ה־22 היקר ביותר בעולם, 42% יותר מבגרמניה, 46% יותר מבצרפת, ו־63% יותר מבארה"ב. המחיר ב־Numbeo לא כולל את ההאמרה האחרונה, שצפויה להעמיד אותנו קרוב לקנדה - המדינה המערבית היחידה מלבד ישראל שגם בה יש תכנון ריכוזי של ייצור החלב.

"חוק תכנון משק החלב" מעניק למועצת החלב, שכוללת 686 רפתות, סמכות לנהל את השוק יחד עם הממשלה. בניגוד לתכנון הריכוזי בענף הביצים, שבו השר נדרש רק להתייעץ עם המועצה לגבי כמות מכסות הייצור - למועצת החלב יש סמכות גם בקביעת הכמות. מי שלא מקבל מכסה, לא יכול לייצר חלב על־פי חוק. הרפתנים זכאים למחיר מינימלי בשם "מחיר מטרה" שנקבע על־פי נוסחה. גם המחיר לצרכן מפוקח במחיר מקסימום, מה שמשאיר את נתח הרווחים של המוצרים המפוקחים לנמוך במיוחד - למרות שחלק מהמוצרים נמכרים מאוד. לכן, כל שינוי במחיר המפוקח משפיע דרמטית על המחלבות כמו תנובה וטרה.

מכסות החלב הוכרו במהלך השנים כנכס קנייני של ממש שניתן לסחור בו - ואף להוריש אותו. נוסף על כך, קיים איסור בחוק לייצר חלב ביישוב שאינו יישוב המגורים - מה שמקשה על בניית רפתות גדולות ויעילות יותר. ב־2015 האיחוד האירופי ביטל סופית את התכנון הריכוזי בענף החלב, מה שהשאיר את ישראל כמדינה כמעט ייחודית במערב.

מחירי החלב הגולמי בישראל גבוהים באופן קבוע מאלה של ממוצע האיחוד האירופי בעשרות אחוזים, מלבד קפריסין ומלטה שמחיריהן דומים לאלה שבישראל. גורמים בענף החלב מצביעים על כך כראיה שלא התכנון הריכוזי מביא למחירים הגבוהים - אלא היותנו "כלכלת אי" הממעטת לסחור עם שכנותיה, ולכן לא יכולה ליהנות מיתרונות לגודל כמו באירופה. אלא שבקפריסין יש 1.2 מיליון איש, ובמלטה - 520 אלף בלבד. אפשר להניח כי במדינות כאלה אכן קשה יותר לייצר יתרון לגודל בהשוואה לכמעט 10 מיליון איש בישראל.

כך או כך, החלב בישראל יקר - ומתייקר. עד כדי כך שהפער בינו לבין האלטרנטיבות היקרות של חלב צמחי הולך ומצטמצם. אומנם 9.90 שקלים לליטר חלב סויה ברמי לוי הוא מחיר גבוה, אך הפער בינו לבין כ־6.8 שקלים לליטר (המחיר לאחר ההעלאה הקרובה) קטן יותר לעומת 4.91 שקלים שהיה מקובל בין 2016 ל־2019.

הביקוש לתחליפים מזנק. הרגלי הצריכה ישתנו?

כשפער המחיר פחות רחב, שיקולי בריאות, טעם ואידאולוגיה עשויים להכריע את הכף לטובת החלב הצמחי. ובהתאם - הצריכה של חלב צמחי מזנקת. על־פי נתוני סטורנקסט, בין 2018 ל־2022 הצריכה של חלב צמחי בשוק הקמעונאי זינקה מ־15.6 מיליון ליטר ל־31.7 מיליון ליטר. כלומר, אנחנו צורכים יותר מפי שניים חלב צמחי בהשוואה ללפני 5 שנים בלבד. באותו הזמן, שוק חלב הפרה התכווץ אבסולוטית ב־3.8%.

שוק הגבינות הצמחיות, לעומת זאת, זוכה להצלחה קטנה בהרבה: 5.5% בלבד מכלל שוק מוצרי החלב הם גבינות. אלה, כך נראה, מתקשות לפרוץ מעבר לקהל המיידי של טבעונים שאינם צורכים מוצרי בקר.

בעוד חלב סויה היה בעבר המלך הבלתי מעורער של שוק הצמחיים, המגוון הגדל מאפשר לאנשים להתנסות בטעמים נוספים, מה שמוביל לשינוי דרמטי בהעדפות הצרכנים. כלל משקאות שיבולת השועל מהווים היום 38.8% משוק החלב הצמחי ב־2023 - זינוק אדיר לעומת 10% בלבד ב־2020. חלב הסויה עדיין מוביל, עם 42.6% מהשוק - אך הוא איבד את מעמדו של מעל 60% מהשוק ב־2020. אפילו מבחינת המכר האבסולוטי בליטרים - חלב הסויה מאבד מעט את תפוצתו, בעוד שיבולת השועל זוכה לכל הגידול.

ביום חמישי האחרון, חברת Remilk הכריזה כי קיבלה אישור רגולטורי לשיווק חלב מתורבת מיוצר במעבדה, ללא שימוש בפרות. עם זאת, כנראה ייקחו חודשים רבים עד שהוא יגיע למדפים בפועל, וזמן רב עוד יותר עד שחלב מתורבת יהפוך למתחרה מרכזי בשוק החלב.

מיכל בצר, מנהלת אגף השיווק בחטיבת החלב של תנובה, אומרת כי אומנם "אין ספק שזהו אפיק משמעותי בפודטק בהסתכלות קדימה, שנמצא עדיין בחיתוליו", אך "בשלב זה ההתמודדות היא עם אתגרים רבים כדוגמת אתגר סנסורי (טעם), כשרות, המחרה, רגולציה, הנגשה ואריזה צרכנית, וייקח לזה זמן להתממש במלוא הפוטנציאל".

בכל מקרה, חלב צמחי וחלב מתורבת כאחד נמצאים בשוק חופשי, משכך, החלב הצמחי הוא רווחי במיוחד עבור היצרנים. גם בגזרת המחיר, יש מי שמנסה להתחרות - קרפור, למשל, הבטיחה למכור חלב סויה ב־6.90 שקלים וחלב שיבולת שועל ב־8.90 שקלים - לא הרבה מעל מחיר חלב הפרה.

החלב הצמחי כבר תופס כ־12% משוק החלב הניגר, ועם הפיתוחים בתחום והתחרות הגוברת - אנחנו צפויים לראות אותו הופך לחלק ניכר מצריכת החלב הישראלית.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, העיר הדרומית בארץ פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון