ענקיות הטק מסתערות על ה־AI, והעובדים משלמים את המחיר

המילים "בינה מלאכותית" כיכבו בשיחות המשקיעים שקיימו לאחרונה ענקיות הטכנולוגיה • בגוגל נכנסו לכוננות חירום, במיקרוסופט לא מתכוונים לעצור בשיתוף־הפעולה עם החברה הלוהטת של הענף, ואפילו בפייסבוק כבר לא שמים את חזון המטא־וורס בפרונט ונכנסים למרוץ • אפל נותרה האחרונה לסמן טריטוריה - ותורה יגיע בסוף השבוע

מנכ''לי מטא, גוגל, אמזון ומיקרוסופט / עיבוד: דגנית נחום ג'מצ'י
מנכ''לי מטא, גוגל, אמזון ומיקרוסופט / עיבוד: דגנית נחום ג'מצ'י

זו אחר זו הציגו ענקיות הטכנולוגיה את דוחותיהן הכספיים לרבעון הראשון של 2023, אחרי קיצוצים אגרסיביים שכללו לעתים יותר מסבב פיטורים אחד. התוצאות החזקות שהציגו, הקפיצו את המניות שלהן שזינקו בשיעורים דו־ספרתיים מתחילת השנה. אבל מעבר לשורת הרווח והתחזיות לעתיד, צמד מילים אחד בלט במיוחד בדוחות הכספיים ובשיחות המשקיעים שאחריהם - בינה מלאכותית. או בקיצור, AI.

אבו דאבי וסין רוצות ChatGPT משלהן. איך זה ישפיע על יחסי הכוחות בעולם | ניתוח 
הבינה המלאכותית יודעת לעשות כמעט הכול - אבל לא לנצח את השווקים 
אנליסטים ממליצים: איך להשקיע במניות בינה מלאכותית, וממה כדאי להיזהר 

ממיקרוסופט, דרך אמזון ועד גוגל ומטא (פייסבוק לשעבר), הטרנד הלוהט כיכב אצל כולן. על פי ניתוח של חברת המחקר Barchart, המונח AI הוזכר מעל 180 פעמים בסך־הכול במהלך שיחות המשקיעים שערכו החברות. כולן דיברו על הפוטנציאל האדיר של הבינה המלאכותית, כשהן מבינות שכדי להיות שחקניות משמעותיות בתחרות, עליהן להשקיע סכומי עתק. את המחיר ישלמו העובדים ומוצרים אחרים שייכנסו להאטה או להקפאה עבור מימון הטכנולוגיה והפיתוחים החדשניים. בכל אחת מארבעת החברות הללו מצפים שהבינה המלאכותית תשפר את היעילות ותחזק את ההכנסות ואת הרווחיות.

מיקרוסופט: השקיעה בחברה שהתחילה את כל הטירוף

מי שירתה את יריית הפתיחה במרוץ החימוש בבינה מלאכותית הייתה מיקרוסופט . ההשקעה שלה ב־OpenAI, שלפי ההערכות עמדה אז על 10 מיליארד דולר, הובילה את כל השחקניות לשלוף מהמעבדות ומהמשרדים את הפיתוחים העכשוויים שלהן, כדי להצליח להתחרות מולה.

מיקרוסופט הייתה החלוצה לשלב את הטכנולוגיה של Chat-GPT המפורסם בשירותים שלה: ממוצרי אופיס כמו וורד ופוואר-פוינט, ועד מנוע החיפוש שלה בינג. המנכ"ל, סאטיה נאדלה, טען שהבינה המלאכותית תוביל להגדלת ההכנסות, וכבר כעת היא זוכה לפופולריות רבה יותר בתוכניות ובאפליקציות של החברה. מנוע החיפוש של החברה, לדוגמה, הכפיל את מספר ההורדות שלו פי ארבעה מאז שנוספו לו היכולות של Chat-GPT. עם זאת, הוא הזכיר כי תידרש כמות משמעותית של משאבים והון כדי לבנות את מרכזי הדאטה הגדולים שנדרשים להפעלת יישומי בינה מלאכותית. הוא אמר כי מיקרוסופט תמשיך להשקיע בתשתיות הענן שלה ובמיוחד "בהוצאות הקשורות לבינה מלאכותית, ככל שנתאים את הביקוש ההולך וגובר המונע על ידי טרנספורמציה של לקוחות".

המהלכים הללו, כמו גם פיטורי כעשרת אלפים עובדים ברחבי העולם (5% מכוח־האדם) מתקבלים באהדה בקרב המשקיעים ומיקרוסופט מזנקת בוול סטריט מתחילת השנה ביותר מ־28%.

גוגל: בלחץ משמעותי מהתחרות מול מיקרוסופט

בזמן שמיקרוסופט נהנתה ממעמד של חלוצה, באלפאבית (גוגל) , ששולטת ביותר מ־92% משוק מנועי החיפוש, עלו חששות שההגמוניה עשויה להיפגע. הלחץ הורגש גם בשיחת המשקיעים, בה אוזכרה הבינה המלאכותית יותר מאצל כל ענקית טכנולוגיה אחרת. בגוגל הבינו שצריך לפעול, ומהר. ההתחלה לא הייתה מבטיחה במיוחד, עם השקת "Bard", כלי הבינה המלאכותית השיחתי שאמור להתחרות בChat-GPT, אבל מאז עבר המוצר מקצה שיפורים.

אבל לא רק התחרות מדאיגה את גוגל, אלא האיום על המודל העסקי של מנוע החיפוש שלה. אם אפשר לקבל את כלל המידע מהבוט מבלי לגלול בין תוצאות החיפוש, הגולשים לא ייחשפו לפרסומות ולתוצאות הממומנות - מה שינגוס בעוגת ההכנסות של החברה. לפי דיווחים ענקית הטכנולוגיה הכריזה על "מצב חירום" - ונערכת לתחרות צמודה במיוחד.

גוגל גם השקיעה לא מעט בטכנולוגיות בינה מלאכותית. בשנת 2014 רכשה סטארט־אפ בתחום בשם DeepMind ובשבוע שעבר מיזגה את צוות המחקר שלה עם החברה שרכשה. אנליסטים אומרים כי גוגל התעוררה מאוחר, למרות שהיה לה את המוצר המוביל. לדבריהם, היא חששה מקניבליזם של עסקי הליבה שלה - ולבסוף נשארה עם איום ממשי מצד מיקרוסופט.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל החברה, פתח בשיחת המשקיעים דווקא בנושא הבינה המלאכותית לפני שהתייחס לקיצוצים או לעסקי הענן. הוא אמר כי החברה בדרך ליעדי הבינה המלאכותית שלה וכי תמשיך "לשלב התקדמות בינה מלאכותית כדי לשפר את החיפוש בצורה מחושבת ומכוונת".

כחלק מההיערכות לעידן החדש ולתחרות הגדולה בתחום, פיטרה גוגל כ־12 אלף עובדים המהווים 6% מכוח־האדם בחברה והיא משקיעה סכומים גדולים ברכש מעבדים מתקדמים לאימון ועיבוד בינה מלאכותית (בין היתר מחברת אנבידיה). מתחילת 2023, קפצה מניית החברה האם אלפאבית בכ־22%, קצת יותר מהתשואה שהניב באותה תקופה מדד הנאסד"ק.

פייסבוק (מטא): החלום של צוקרברג כבר לא בפרונט

רגע אחרי שבשוק כמעט הספידו את מטא , פייסבוק לשעבר, בצל חזון המטא־וורס של המנכ"ל והמייסד מארק צוקרברג, הגיע שינוי חד בחברה שכלל בין היתר פיטורי ענק של כמעט רבע מכוח־האדם (21 אלף עובדים). כך, מניית מטא זינקה ב־93% מתחילת השנה. גם שם מבינים שהטרנד החם של התעשייה הוא הבינה המלאכותית, וכי חזון המטא־וורס צריך לחזור למסגרת הראויה לו ואינו יכול להיות חזות הכול.

צוקרברג קשר בין מאמצי הבינה המלאכותית עם חזון המטא־וורס ואף אמר שהטכנולוגיות הללו יועילו אחת לשנייה. בינתיים נראה שהוא לא מתכוון להחליף את המאמצים בעולמות הווירטואליים לטובת הבינה המלאכותית. בשיחות המשקיעים האחרונות שלו, הצביע מנכ"ל פייסבוק על הבינה המלאכותית כנושא מפתח עבור החברה. לדבריו, מטא משתמשת בלמידת מכונה כדי לספק המלצות כמו ברשתות החברתיות ובמערכות הפרסום שלה. "זו הייתה שנה די מדהימה של התקדמות בחזית הזו, והעבודה המתרחשת כעת הולכת להשפיע על כל אחת מהאפליקציות והשירותים שלנו", אמר.

לצד ההבטחות על שורת מוצרים בתחום כמו צ'אט־בוטים בוואטסאפ ובמסנג'ר, צוקרברג דיבר על השקעות גדולות בבניית מרכזי דאטה עבור יישומי בינה מלאכותית. הוא טען כי הטכנולוגיה הייתה "המניע העיקרי" של צמיחת מטא בהוצאות ההון במהלך השנים האחרונות.

לגבי התחרות מול יתר הענקיות, צוקרברג לא נשמע מודאג במיוחד. לדבריו מטא אינה מפגרת מאחור בבניית תשתית בינה מלאכותית, והחברה מתכוונת להמשיך להשקיע בתחום ולהבין את המשאבים הנדרשים. לחברה יש חטיבת בינה מלאכותית חזקה בשוק והיא פועלת בתחום בשנים האחרונות, אבל אין ספק שהפופולריות של ChatGPT ו־OpenAI אילצה את מטא להציב את הבינה המלאכותית כנושא מרכזי בשיחות המשקיעים.

אמזון: ענקית הקמעונאות שלא נשארת מאחור

בדומה לענקיות הטכנולוגיה האחרות, גם אמזון  קיצצה בכוח־האדם ופיטרה 27 אלף עובדים שהם 2% מכלל המועסקים בחברה. אבל גם באמזון מבינים שהם יכולים להשתמש בבינה מלאכותית כדי לשנות לגמרי את הצורה שבה הלקוחות משתמשים בפלטפורמה. הבינה המלאכותית יכולה להפוך את הרכישה ואת חוויית הקנייה ליעילה הרבה יותר. בחודשים האחרונים אף דווח כי אמזון העמיקה את שיתוף־הפעולה שלה עם חברת Hugging Face, המתחרה ב־ChatGPT.

אנדי ג'סי, מנכ"ל החברה, אמר בשיחת המשקיעים כי בכל אחד מהעסקים באמזון "משתמשים במודלי שפות גדולים כדי להמציא מחדש את חוויית הלקוח". לשאלת אחד האנליסטים, השיב ג'סי כי אמזון בונה מודלי שפה משל עצמה והיא מעצבת שבבים למרכזי דאטה בתחום מתוך התפיסה כי שוק הבינה המלאכותית עצום. "מודלי השפה הגדולים הללו ויכולות בינה מלאכותית, קיימים כבר זמן מה. אבל למען האמת, הדגמים לא היו כל כך משכנעים עד לפני שישה עד תשעה חודשים בערך", אמר. "זו הזדמנות יוצאת דופן לשנות כמעט כל חוויית לקוח שקיימת".

לתפיסת ג'סי, גודלה של אמזון יסייע לה להתמודד כלכלית עם עלויות העיבוד וכוח־האדם הנדרשים במרוץ. "יהיו מספר קטן של חברות שירצו להשקיע את הזמן והכסף הזה ואנחנו נהיה אחת מהן", הוא אמר. להבדיל ממיקרוסופט וגוגל, ג'סי טוען כי אמזון תמקד את החלק המסחרי שלה במכירת הטכנולוגיה דרך חטיבת Amazon Web Services. לצד זאת, ג'סי אמר שאמזון תעבוד על מערכות או יישומים מסוימים, כמו מערכות שיעזרו למפתחים לכתוב קוד.

על הגדר: מה עם אפל ומאסק

הדוחות של אפל  יפורסמו רק בסוף השבוע הנוכחי, ומעניין יהיה לשמוע איזה ביטוי תקבל טכנולוגיית ה־AI בשיחת המשקיעים. באחרונה פורסם כי אפל עובדת על מערכת בינה מלאכותית בתחום הבריאות. השירות החדש ינטר תחושות של משתמשים במטרה לשמור על מוטיבציית אימונים, לשפר את הרגלי האכילה שלהם ולעזור להם לישון טוב יותר.

דמות מרכזית נוספת במרוץ היא אילון מאסק. במקביל לכך שחתם על עצומה בה הוא קורא לכלל החברות בתחרות לעצור את הפיתוחים, דווח כי טוויטר בניהולו רכשה רכיבי GPU רבים המשומשים לעיבוד חישובי בינה מלאכותית. לאחרונה הכריז מאסק בראיון לפוקס ניוז על כוונתו להשיק מערכת בשם TruthGPT, "בינה מלאכותית המחפשת אמת ומנסה להבין את טבע היקום", כהגדרתו.