גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פתרון לפקקים ולזיהום? גרמניה מפחיתה בחדות את מחירי התחבורה הציבורית

במטרה לעודד תושבים להחליף את כלי הרכב בתחבורה הציבורית, ממשלת גרמניה השיקה השבוע יוזמה חדשה: כרטיס "חופשי־חודשי" שתקף ברחבי המדינה ● תג המחיר: 49 אירו לחודש, אחרי סבסוד במיליארדים מצד הרשויות ● אולם, מספר ארגונים מקומיים כבר תוקפים את ההחלטה

אולף שולץ, קנצלר גרמניה, בעת השקת הכרטיס החדש / צילום: Reuters, Annegret Hilse
אולף שולץ, קנצלר גרמניה, בעת השקת הכרטיס החדש / צילום: Reuters, Annegret Hilse

תורים ארוכים השתרכו בימים האחרונים מול משרדי רשות התחבורה של ברלין, כאשר מאות תושבים ניסו לרכוש את הבשורה החדשה בתחום התחבורה הציבורית בגרמניה: כרטיס "חופשי־חודשי" שיהיה תקף ברחבי המדינה, ויעלה 49 אירו בלבד לחודש. מי שניסה לרכוש את הכרטיס באופן מקוון ביממה האחרונה נתקל בהודעות שגיאה, שלדברי הרשויות נבע מעומס פניות למערכת הממוחשבת באתר ומהתנפלות על האפשרות החדשה.

מניית הבנק האמריקאי שצנחה ב-20% אמש והקשר הישראלי 
השקעה בזהב: חשיפה לסחורה שרושמת שיאים בתקופות של אי ודאות בשווקים 
שחקנית חדשה במתיחות מול איראן: ספקית הנפט המרכזית של ישראל 

הכרטיס, ששמו Deutschlandticket, היה אמור להיות מושק כבר לפני חודשים רבים. אך רק לאחר עימותים רבים בממשלה ומול ממשלות מדינות המחוז המרכיבות את גרמניה בנוגע למחירו, להיקפו ולתוקף שלו, הוא החל לפעול, ב־1 במאי. הממשלה הגדירה אותו כ"מהפכה תחבורתית", והוא צפוי להפוך לכרטיס הבסיסי של חלק גדול ממשתמשי התחבורה הציבורית בכלכלה הגדולה ביותר באירופה. "אני מאחל לכולם נסיעה בטוחה עם הכרטיס החדש", לא שכח הקנצלר הגרמני אולף שולץ לצייץ השבוע.

תג המחיר של 49 אירו אמור לשקף את האיזון הנכון בין הפחתה משמעותית של מחיר הנסיעות בתחבורה הציבורית בגרמניה - במטרה לעודד אנשים להחליף את כלי הרכב שלהם באמצעי התחבורה השונים - לבין מחיר זול מדי שימשוך המונים, יעמיס על מערכת הרכבות ויביא לקריסה. ממשלת גרמניה, ששמה את סוגיית איכות הסביבה בראש מעייניה, מקווה כי הכרטיס החדש יגדיל את מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית, יפחית את פליטות הפחמן דו־חמצני המזהמות והמסוכנות בתחום התחבורה, וגם יעזור למשקי הבית הגרמנים העניים יותר להתמודד עם משבר יוקר המחיה המתגלגל.

חלק ממגמה כלל אירופית

הכרטיס החדש יכלול נסיעה חופשית ברכבות מקומיות מהירות (RE), רכבת מקומיות רגילות (RB), רכבות עירוניות (S-Bahn), רכבות תחתיות (U-Bahn), אוטובוסים, חשמליות וגם מעבורות מסוימות בכל רחבי גרמניה. שני החידושים הגדולים בכרטיס החדש, שמומחי תחבורה באירופה עוקבים אחרי השפעותיו בתחום המאוד־אקטואלי של השימוש בתחבורה ציבורית, הם מחירו הזול יחסית (הפחתה של עשרות אחוזים ממחירי כרטיסי "חופשי־חודשי" אזוריים קודמים), והעובדה כי הוא תקף ברחבי גרמניה. למעשה, הוא יאפשר שימוש זול בתחבורה גם כחלק מתיירות פנים, ויאפשר לתושבי המבורג לנסוע בזול לאי זילט, לתושבי ברלין לנסוע בזול לחופי הים הבלטי ולתושבי מינכן לקפוץ בזול להרים, למשל.

הכרטיס החדש נולד כפרויקט המשך, אחרי שהממשלה הגרמנית החליטה בקיץ הקודם על פרויקט מהפכני עוד יותר - כרטיס "חופשי־חודשי" ארצי שעלה תשעה אירו בלבד. ההחלטה ההיא, שנבעה מהזינוק במחירי האנרגיה והדלק וברמת האינפלציה, הייתה הצלחה יחסית, אך הפרויקט מראש היה תחום לשלושה חודשים בלבד. שיעור פקקי התנועה באותם חודשי ניסוי ירד מינורית ברוב הערים שנבדקו, אך מנגד הייתה התנפלות על קווים מסוימים שהפכה את הנסיעה בהם לסיוט וביטלה רכבות רבות. מעטים עברו בגללו באופן מוחלט משימוש ברכב לתחבורה הציבורית, בין היתר משום שהוכרז מראש כי הפרויקט יהיה לזמן מוגבל.

כעת מנסה הממשלה לשמר את היתרונות שהודגמו בהסתערות הגרמנית בקיץ הקודם על הכרטיס הזול (לפי הערכות כשליש מהגרמנים רכשו כרטיס בתשעה אירו). גרמניה מנסה ללכת כעת על "שביל זהב", שבו הממשלה והממשלות המקומיות יסבסדו את הכרטיס, אבל בצניעות. לפי ההסכם שהושג, הרשויות יממנו כשלושה מיליארד אירו בשנה, שיתחלקו שווה בשווה בין הממשלה הפדרלית לממשלות מדינות המחוז השונות. שר האוצר כריסטיאן לינדנר, העריך בעבר כי מימון הכרטיס של תשעה אירו היה עולה למדינה יותר מ־40 מיליארד אירו. בנוסף, ייתכן כי הממשלה תעלה בעתיד את מחיר הכרטיס, אם יתגלה כי הסבסוד גדול מכפי שצפתה.

הפרויקט הוא חלק ממגמה אירופית בניסיון להקטין עומסים ולהיאבק בפליטות, כמה ערים ומדינות באירופה החליטו לשים דגש משמעותי על תחבורה ציבורית זולה עד חינמית. לוקסמבורג למשל, חגגה באחרונה שנה לתחבורה ציבורית חינמית אליה וממנה, ותחבורה חינמית קיימת גם בערים כמו טאלין וכמה ערים בצרפת. הביקורת על גישה זו כרוכה בכך שהיא תלויה בסבסוד עצום של התחבורה, שצריך להתרחב ככל שהשימוש בה גדל, בעוד ש"מחיר השוק" מאפשר לשפר את התחבורה הציבורית בעזרת ההכנסות שהוא יוצר.

לא הכול נוצץ

לכרטיס החדש יש כמה הגבלות משמעותיות. הראשונה היא שהוא תקף רק לתחבורה עירונית ובין־עירונית ברשת הרכבות האזורית. מדובר ברכבות אטיות יחסית לרכבות הבין־עירוניות (IC, ICE, EC) שגומאות מאות קילומטרים בשעה ומחברות בין הערים המרכזיות בגרמניה. כדי להגיע מברלין להמבורג תוך שימוש בכרטיס החדש, דרושות ארבע שעות נסיעה ושתי החלפות, לעומת נסיעה ישירה של שעה וחצי ברכבת המהירה (שמחירה המלא 75 אירו לכיוון).

הבדל נוסף לעומת הכרטיס ששבר קופות בקיץ האחרון הוא שהרכישה היא למעשה לשנה (כלומר הסכם לתשלום 49 אירו כפול 12 חודשים), אבל ניתן לבטל אותה אחרי חודש שימוש בלבד. ההליך הפורמלי לביטול אולי קל לביצוע (במיוחד למי שעושה זאת באמצעות אפליקציה), אבל הוא עשוי להרתיע רבים שחוששים לשכוח לעשות זאת, או מחוסר היכולת לעשות זאת בהצלחה.

בין הסתערות לביקורת

בינתיים, התורים הארוכים וקריסת האתר למכירת "כרטיס גרמניה" מראים כי הוא כבר מסתמן כהצלחה יחסית. לפי הנתונים עד כה, כ־750 אלף גרמנים נוספים על מי שמחזיקים מנוי חודשי (להם המעבר לכרטיס הזול יותר הוא אוטומטי) כבר קנו את הכרטיס החדש למאי, כך שסך המשתמשים בו עומד על שלושה מיליון בני אדם לחודש הקרוב. איגוד חברות התחבורה הגרמני (VDV) מעריך כי כ־16 מיליון בני אדם (מתוך אוכלוסייה של 84 מיליון תושבים) יחזיקו בכרטיס בשנה הקרובה.

האופוזיציה השמרנית דווקא ביקרה את היוזמה, ששואבת השראה בין היתר מאוסטריה וממדינות אחרות, ואמרה כי היה עדיף להשקיע את שלושת מיליארד האירו מדי שנה בשיפור התשתיות של מערכת התחבורה הציבורית בגרמניה. ביקורת אחרת נגעה ליתרון הגלום בכרטיס למי שגרים במטרופוליטניים הנהנים מתשתית תחבורה ציבורית טובה. "הכרטיס יהיה שימושי במיוחד וייתרגם לחיסכון בעיקר לתושבים עירוניים", אמר מומחה תחבורה לסוכנות הידיעות הצרפתית.

באזורים הכפריים יותר בגרמניה, אלו המרושתים פחות ברכבות או באוטובוסים, נשמעו תלונות על כך שלא ייהנו מהמחיר המוזל פשוט משום שאין הרבה תחבורה ציבורית ליהנות ממנה בתחומם. "האם הכרטיס החדש הוא הוגן?" תהה השפיגל עם השקתו.

ארגוני איכות סביבה שצוטטו בתקשורת הגרמנית ביקרו גם הם את התוכנית, ואמרו כי יש להעלות משמעותית את ההיצע של תחבורה ציבורית, וכי הסבסוד אינו נדיב דיו. זו גם הטענה של איגודי עובדים וארגונים אזרחיים, שטוענים כי תג המחיר של 49 אירו מדי חודש הוא יקר מדי למי שאינם מרוויחים הרבה. קואליציה של ארגונים כאלו השיקה יוזמה שתציע לאוכלוסיות אלו גרסה זהה של הכרטיס, ב־29 אירו בלבד.

עוד כתבות

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו