דירקטוריון נת"ע עונה למירי רגב: החלטתך הפזיזה תגרום נזק למדינה

לאחר ששרת התחבורה הודיעה השבוע כי בכוונתה להעביר את פרויקט המטרו מחברת נת"ע לחברה אחרת, דירקטוריון נת"ע כותב לרגב כי הודעתה "משדרת חוסר יציבות ותזזיתיות שיש בה להשליך על ההתנהלות הכללית של המשק, כדלק על מדורה בעיתוי אומלל ובלתי נתפש זה"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה השבוע כי בכוונתה להעביר את פרויקט המטרו מחברת נת"ע לחברה אחרת. דירקטוריון נת"ע התכנס אתמול (ד') וכתב במכתב חריף שנשלח הבוקר לרגב. במכתב נכתב כי "רק לפני ארבעה חודשים ממשלת ישראל קיבלה פה-אחד החלטה כי פרויקט המטרו יישאר באחריות החברה. הודעתך משדרת חוסר יציבות ותזזיתיות שיש בה להשליך על ההתנהלות הכללית של המשק, כדלק על מדורה בעיתוי אומלל ובלתי נתפש זה". 

ההחלטה של רגב שמאיימת על עתיד החברה: איך תצא נת"ע מהטלטלה הנוכחית? 
פתיחת הקו האדום נדחתה, ורגב תפעל להוציא את המטרו מנת"ע 
אין אפילו תאריך יעד: העיכובים בקו האדום של הרכבת הקלה יצאו משליטה

מדובר, לפי הדירקטוריון, באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בעולם, מעורבות בו חברות שונות מרחבי העולם, ובמכרזים שפורסמו מתמודדות 7 קבוצות של חברות מרחבי העולם. "ההודעה משדרת לגופים אלה מסר מבלבל ומטריד ותגרור אחריה פגיעה חמורה במשק הישראלי", כתב דירקטוריון נת"ע לרגב.

כמו כן, נטען בכמכתב, ההחלטה עלולה לפגוע בקווי הרכבת הקלה, שכן "הבעת אי-האמון הקיצונית בחברה עלולה להקשות על זכייני ה-PPP (לביצוע השלב השני של עבודות הרכבת הקלה - א"ז) בקווים הירוק והסגול להגיע לסגירה פיננסית עם בנקים מלווים מחו"ל".

עוד נכתב כי "ההחלטה האמורה התקבלה בפזיזות, שכן זו לא התקבלה על יסוד בדיקה, מחקר או עבודת מטה היכולים להצדיק אותה", וכי "כל שנת עיכוב בפרויקט המטרו תעלה למשק הישראלי לא פחות מ-25 מיליארד שקל".

הדירקטוריון הזהיר כי "נטילת הפרויקט מנת"ע תוביל לעיכוב של שנים בהשלמתו ובהפעלתו", והתריע מפני "פגיעה אנושה במשק ובכלכלה הישראלית".

דירקטוריון נת"ע גם הביע במכתב אמון במנכ"ל החברה ובהנהלתה, ודרש לקיים דיון בהשתתפות שרת התחבורה  רגב יחד עם הגורמים הרלוונטיים בממשלה. 

הערכה: הפרויקט יועבר לנתיבי ישראל 

כאמור, שרת התחבורה רגב הודיעה השבוע לאחר הסיור בחברה כי בכוונתה להוציא את ניהול פרויקט המטרו מידיה של נת"ע. ההערכה היא שהפרויקט יועבר לחברת נתיבי ישראל (נת"י), שנמצאת בשליטת מקורבה של רגב, היו"ר יגאל עמדי. ההחלטה בנושא לא נמצאת בידיה של רגב, והיא תצטרך להביאה להחלטת ממשלה.

"חברת נת"ע חרגה מהתקציב של הפרויקט בכ-3 מיליארד שקל.  נת"ע חרגה מלוחות הזמנים של הפרויקט במעל שנה וחצי (יעד מקורי: אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023)", נמסר מלשכת שרת התחבורה.

בשמה של רגב נמסר כי "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף, וכך גם יהיה בעתיד".

בלשכתה של רגב אמרו כי "בדיון הקודם שנערך בלשכת השרה לפני כמעט שלושה חודשים (5.2.23), אמר מנכ"ל נת"ע כי הרכבת הקלה תהיה מוכנה לפתיחה בפסח. בדיון, השרה נתנה לחברה ארכה עד יום העצמאות".