האוצר נגד רגב: "מחיר העברת המטרו מנת"ע עלול להיות כבד מאוד"

החשב הכללי וראש אגף התקציבים באוצר כתבו לשרת התחבורה מירי רגב כי להחלטתה להעביר את פרויקט המטרו מידי נת"ע עשויות להיות השלכות חמורות • בכירי האוצר ציינו כי "עצם ההצהרה על השינוי יכולה להביא לאי ודאות בקרב הגורמים השונים המעורבים בפרויקט, וגם בכך יש כדי להשפיע על אופן התקדמותו"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

בכירי משרד האוצר החשב הכללי יהלי רוטנברג וראש אגף תקציבים יוגב גרדוס מחו היום (א'), גם אם בצורה רופסת, על הודעתה של רגב שבכוונתה להעביר את פרויקט המטרו מאחריותה של נת"ע לחברה אחרת.

לא על הלחם לבדו: משקיעי אנג'ל לא מתרגשים מהחרם החרדי - וזו הסיבה 
הרווחים של ההייטקיסטים נחשפים ואלו החברות המובילות בתגמול | בדיקת גלובס 
סוגרת את הפער מול ארה"ב: הסיבות לקאמבק המפתיע של בורסת תל אביב | ניתוח

הבכירים כתבו לשרה רגב כי "פרויקט המטרו נמצא בשלב קריטי הכולל תכנון וגיבוש עקרונות היסוד, אשר יש בו כדי להשפיע על הפרויקט כולו. זאת ועוד, פורסמו מכרזים לניהול ותכנון קווי המטרו, בהיקף של מיליארדי שקל המנוהלים כיום בחברת נת"ע. העברת הפרויקט כולו לידי חברה אחרת, ללא הערכות ועבודת מטה הוא שינוי מהותי ביותר, בעל משמעות גדולה, אשר יש לתת עליה את הדעת ולבחון אותה לעומק טרם קבלת החלטה.

"מחיר הטעות להחלטה כאמור, ללא חשיבה מוקדמת וביסוס מקצועי עלול להיות כבד מאוד. כמו כן, עצם ההצהרה על שינוי זה, יכולה להביא לאי ודאות בקרב הגורמים השונים המעורבים בפרויקט, וגם בכך יש כדי להשפיע על אופן התקדמות הפרויקט".

עוד כתבו בכירי האוצר לשרה כי "לעמדתנו, טרם קבלת החלטה בנושא יש לבחון את כלל המשמעויות הנגזרות, ובכלל זאת ההשפעה על לו"ז ותקציב הפרויקט. כמו כן, בתהליך הבחינה יש להתייחס לעבודת המטה שבוצעה זה מכבר ואומצה על ידי הממשלה לפני כמספר חודשים". תוצאתה של עבודת מטה זו, לפי המכתב, היא קבלתה של הממשלה החלטה רק לאחרונה כי נת"ע תנהל את פרויקט המטרו יחד עם פרויקטי הרכבת הקלה בגוש דן וחברה ממשלתית חדשה תהיה אחראית על תפעול הפרויקטים.

"הודעת השרה משדרת לגופים בינלאומיים מסר מבלבל ומטריד"

הבכירים הסבירו כי בראש פרויקטי התשתית שמבצעת המדינה "ניצב פרויקט הרכבת התחתית בגוש דן (פרויקט המטרו), אשר צפוי להסיע בשיאו כשש מאות מיליון איש בשנה. הפרויקט צפוי לשפר בצורה משמעותית את המרחב כולו במספר רב של היבטים, כך שישפיע על מרחב גוש דן ועל מדינת ישראל כולה, והתועלת המשקית המוערכת ממנו הינה כ-30 מיליארד שקל בשנה".

כן כתבו כי ישמחו לדון עם השרה על חלופות והשלכות של העברת הפרויקט לחברה ממשלתית אחרת.

ביום חמישי האחרון דירקטוריון חברת נת"ע הגיב אף הוא להצהרתה של רגב ונקב בסגנון תקיף הרבה יותר. "הודעתך מאמש משדרת חוסר יציבות ותזזיתיות שיש בה להשליך על ההתנהלות הכללית של המשק, כדלק על מדורה בעיתוי אומלל ובלתי נתפש זה. פרויקט המטרו מהווה את אחד מפרויקטי התשתית הרכבתי הגדולים בעולם, ומעורבים בו כבר כיום גופים בינלאומיים רבים. מכרז מנהלי הקווים נמצא בעיצומו, וכיום מתמודדים בו שבעה קונסורציומים בינלאומיים משמעותיים, בהם משתתפים מיטב החברות הבינלאומיות בתחום.

"ההודעה אמש משדרת לגופים אלו מסר מבלבל ומטריד, העלול לפגוע בהמשך השתתפותם של גופים גלובליים אלה בהליכים, ופוגעת בודאות הכלכלית של המדינה ובאמינות ממשלת ישראל בשוק התשתיות הגלובלי. פגיעה שכזו בפרויקט הלאומי החשוב ביותר של מדינת ישראל תגרור אחריה פגיעה חמורה במשק הישראלי ובאזרחי המדינה, ובאמון הגופים המשתתפים כבר כיום במכרז כמו גם אזרחי המדינה", נכתב.

ההחלטה להעביר את הפרויקט מידי נת"ע אינה של רגב

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה בשבוע שעבר לאחר סיור לאורך תוואי הקו האדום שפתיחתו מתעכבת, כי בכוונתה להוציא את ניהול פרויקט המטרו מידיה של נת"ע. ההערכה שהפרויקט יועבר לחברת נת"י בשליטת מקורבה, היו"ר יגאל עמדי. ההחלטה לא נמצאת בידיה של רגב והיא תצטרך להביאה להחלטת ממשלה.

"חברת נת"ע חרגה מהתקציב של הפרויקט בכ-3 מיליארד שקל. חברת נת"ע חרגה מלוחות הזמנים של הפרויקט במעל שנה וחצי (יעד מקורי: אוקטובר 2021, נדחה לנובמבר 2022 ואז למרץ 2023)", נמסר מלשכתה.

בשמה של רגב נמסר כי "כמו שאמרתי בעבר, יהיו נגזרות ומשמעויות לחברות שלא עומדות ביעדים שלהן, בוודאי כשמדובר ביעדים שהן עצמן מציבות. כך היה במקרה יפה נוף וכך גם יהיה בעתיד".

בלשכתה אמרו כי "בדיון הקודם שנערך בלשכת השרה לפני כמעט שלושה חודשים (5.2.23), אמר מנכ"ל נת"ע כי הרכבת הקלה תהיה מוכנה לפתיחה בפסח - בדיון, השרה נתנה לחברה ארכה עד יום העצמאות".