מדגני הבוקר ועד מטרנה: אסם מצטרפת לגל ההתייקרויות במשק

היצרניות והיבואניות הגדולות מעדכנות את המחירונים כלפי מעלה זו אחר זו • בעוד שבניסיון הקודם הן נתקלו בהתנגדות חריפה מצד רשתות השיווק, הפעם האחרונות נכנעות בקלות

מוצרי אסם / צילום: Shutterstock, defotoberg
מוצרי אסם / צילום: Shutterstock, defotoberg

חברת אסם־נסטלה הודיעה לקמעונאים כי "החברה נאלצת לעדכן את המחירון לקמעונאים של המוצרים שאת מחירוניהם נמנעה לעדכן בדצמבר 2022 ומהווים כ-15% בלבד ממכירות החברה. מחירוני דגני בוקר, קפה, פורינה וגרבר יעודכנו בשיעור של 4.7% בממוצע. מוצרי מטרנה יתייקרו בשיעור ממוצע מתון יותר של כ-2.6%". עוד אמרו באסם כי "אנו נאלצים לעדכן את המחירון של רטבים, מרקי תיבול ופסטה, בשיעור ממוצע של 4.5%, בהם ישנה התייקרות יוצאת דופן של חומרי הגלם. ההחלטה התקבלה בעקבות המשך התייקרויות חומרי הגלם והאריזה, ובהם קפה, דגנים, רכז עגבניות, חלב ומרכיביו, סוכר, אריזות, מתכת ועוד, לצד פיחות חד בשקל אל מול הדולר והאירו". 

גל ההתייקרויות נמשך: בפעם השנייה בתוך שנה, שסטוביץ מעלה מחירים
●  איך מגיעים למבול התייקרויות? מרחיבים את המנגנון הכלכלי הכושל במדינה
גל אדיר של עליות מחירים שוטף את המשק, ואין מי שיעצור אותו | ניתוח

התייקרות זו מתרחשת על רקע גל התייקרויות כללי במשק, שכולל את מוצרי החלב (המפוקחים, ובהמשך גם הלא-מפוקחים) של כל החברות, מוצרי חברת דיפלומט, יוניליוור, שסטוביץ', שטראוס והמשקאות הקלים - למרות הורדת המס. ועדת המחירים קבעה שיש להעלות את מחיר הלחם המפוקח ב-5%, החלטה ששר הכלכלה ניר ברקת סירב לחתום עליה - אך בג"ץ צפוי לאשר בהמשך בשל מדיניותו לקבל את החלטות ועדת המחירים כמחייבות. בהקשר של מחירי החלב, אסם מודיעה כי "לאור התייקרויות משמעותיות בעלויות ייצור הקמח, החברה החליטה להפסיק לייצר ולשווק מוצרי קמח בישראל. החברה עשתה כל שביכולתה על מנת לבצע עדכון מתון המפצה באופן חלקי ביותר על ההתייקרויות, כאשר את רובן נמשיך לספוג".

הפעם הרשתות שותקות

גל ההתייקרויות הנוכחי מתרחש למרות הצניחה בעלויות השינוע שהיוו את המנוע להתייקרויות הקודמות, בחזרה לרמתן טרום הקורונה. גם האינפלציה בישראל במגמת ירידה, והגיעה החודש לרמה שנתית של 5% "בלבד". אך הפיחות בשקל שהתרחש בשנה האחרונה הופך את כל המוצרים המיובאים ליקרים יותר, ומתדלק גל עליות מחירים נוסף - אליו אסם הצטרפה.

בגל עליות המחירים הקודם, מגוון גורמים מוסדיים כמו הרשתות הקמעונאיות וההסתדרות יצאו למאבק נגד העלאת המחירים. אך כעת, גופים אלו מעדיפים להרכין ראש ולקבל את עליית המחירים. זאת, בין היתר, בשל הכוויה איתה יצאו רשתות השיווק מהמאבק האחרון, במסגרתו הציבור הישראלי לא מיהר לעבור למותגים האלטרנטיביים לאלו המתייקרים.

על פי גורמים בענף "בעליית המחירים הקודמת, רשתות השיווק ראו שהממשלה רק נכנסה, ולקחו את המאבק על עצמן. חשבנו בתמימות שהממשלה מחויבת לסיפור של יוקר המחיה. הממשלה צריכה לפרק את התכנון הריכוזי בחלב ובביצים, וגם רואים שפיקוח המחירים לא עוזר. צריך לפתוח ליבוא, כך שרשתות השיווק וכל גורם אחר יוכלו לבצע יבוא מקביל. זה הכי משמעותי. בנוסף, עדיין לא קרה כלום עם הקנסות לספקים שעוצרים יבוא מקביל".

הצרכנים מכורים למותגים

בעיני אותם גורמים, עוד עניין הוא הצרכנים עצמם: "בהתייקרות הקודמת הצרכנים לא עברו למותג הפרטי. הם מכורים למותגים ומשלמים על זה מחיר. מבקשים מהצרכנים שלא להיכנע לעליות המחירים ולחפש מוצרים זולים יותר. בביגוד, עברו להזמנות משיין ודומיהם באינטרנט, ואפשר לעשות את זה גם עם מוצרי צריכה. אם אפשר לקנות שמלה ב-20 שקל, אפשר גם לקנות מזון זול יותר. ספקים זולים יותר היום נשארים על המדף, וזה חבל".

אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, אמר שהוא "לא יכול להתייחס למה שהוא קורא בתקשורת", ושהתמחורים העדכניים של אסם עוד לא הגיעו אליו. בתגובה להתייקרויות דיפלומט הוא אמר לגלובס ש"אין לו ברירה אלא לאשר את ההתייקרויות בחלב", אולם ביתר המוצרים הוא מתכוון להערים קשיים ולא לאשר את המחירון החדש. לדבריו, "מוצרים שיסומנו בהעלאות מחירים - יוחזרו". בינתיים, לדבריו, הוא טרם ראה את המחירון המעודכן של דיפלומט. גם רמי לוי אמר לגלובס "אני לא יכול להגיב למה שלא ראיתי", ושהמחירון החדש עוד לא הגיע אליו.