השבוע בנדל"ן: הדוחות שמראים מה באמת קרה בשוק ברבעון הראשון של 2023

הכלכלנית הראשית והלמ"ס יפרסמו את הנתונים הרשמיים של הרבעון הראשון של השנה, שיתנו בין התר אינדקציות ראשונות על תנודות המחירים שנרשמו • וגם: בחדרה מקודמת תוכניות מעניינת של התחדשות עירונית על כביש 4

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

השבוע הבא אמור להיות שבוע של סטטיסטיקות מכיוון הכלכלנית הראשית במשרד האוצר והלמ"ס, וזאת בצורה של סיכומים ראשונים לרבעון הראשון ב־2023, או במילים אחרות, תרגום מתמטי־סטטיסטי לדעיכה המפוארת שעוברת על שוק מכירת הדירות במשך חצי שנה ויותר, ועליות המחירים המואצות בשוק השכירות, שנמשכות מאז תחילת השנה שעברה.

מבין הנתונים, הדוחות והסטטיסטיקות תעלה שוב התהייה עד כמה הממשלה הנוכחית מחוברת לנתוני השוק החדשים, וגם התשובה "במידה קלושה", תחזור על עצמה.

איפה אתם יכולים לקנות דירה ב-380 אלף שקל ולקבל תשואה של 6.3% 
בכמה נמכר מגרש בשטח 300 מ"ר באחת השכונות היוקרתיות בהוד השרון? | עסקאות השבוע 
החוליה הכי מסקרנת בשוק הדיור: רוכשי הדירות על הנייר | טור סופ"ש

יום ראשון 14.5

1. דוח הכלכלנית על היקפי העסקאות 

סקירת הכלכלנית הראשית באוצר על חודש מרץ תסכם רשמית מה קרה כאן מבחינת נפחי השוק, מגזרים ועסקאות בהיבטים גיאוגרפיים. אם לא תירשם הפתעה רבתי, הדוח צפוי להראות ירידה חדה בכמות העסקאות שנרשמה ברבעון הראשון של 2023 לעומת אלו של השנתיים הקודמות, במיוחד במחוז תל אביב. כמה תלולה הירידה? ככל הנראה בסביבות 30%־40%.

סביר כי הדוח יראה על המשך יציאתם מהשוק של המשקיעים הפרטיים ומשפרי הדיור, והזוגות הצעירים יורדים אף הם בהיקפי הרכישות שלהם, אך הם עדיין הציבור הדומיננטי ביותר, אף שהיקפי המכירות במסגרת מחיר למשתכן יורדים מאוד, עקב מיצוי התוכנית הזו, שהחלה בסוף 2015 והסתיימה לפני שלוש שנים. עדיין יש פרויקטים אחרונים שבהם נמשכת מכירת דירות, בהיקפים של מאות בודדות של דירות בחודש.

הערה: בניגוד ללמ"ס שמחויבת בתאריכי פרסום, האוצר אינו מחויב לכך וייתכן שפרסום הסקירה יתעכב.

התוכנית של מנכ"ל האוצר להשבת היזמים לשוק הנדל"ן 
היפוך מגמה? מספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש מרץ טיפס ב-10%; ערי הדרום בצמרת העסקאות 

יום שני 15.5

2. הלמ"ס על מחירי הדיור 

פרסום המדד על ידי הלמ"ס ישלים את פרסומי הכלכלנית הראשית. כך, ביום שני נקבל אינדיקציות ראשונות על תנודות המחירים שנרשמו ברבעון הראשון של השנה, וגם מחירים ממוצעים של עסקאות שבוצעו בכלל המדינה, במחוזות השונים ובערים הגדולות, לפי גדלי דירות.

סטטיסטיקה נוספת חשובה תגיע בצורה של מחירי השכירות, שנסגרו ברבעון הראשון של השנה ברחבי הארץ.

צפי שלנו: כרגע הירידה בשוק הדירות מתבטאת בעיקר בסנטימנט השלילי שבא לידי ביטוי במיעוט בעסקאות ובירידה גדולה של המוכנות והיכולת של רוכשי הדירות לעמוד ברמות מחירי השיא משנה שעברה. זאת, משום שבעלי הדירות עדיין לא מוכנים כל כך להתפשר על המחירים, וזאת בעוד שיזמים אכן החלו להוריד מחירים.

מתי הסנטימנט יתורגם לירידות משמעותיות? ייקח זמן, ולהערכתנו הוא טרם הגיע.

עם השוואה בין פינוי-בינוי לתמ"א 38, ובלי מהפכות: אושרו פרקי ההתחדשות העירונית בחוק ההסדרים 
אחת המשפחות העשירות בישראל מוכרת נדל"ן ב-200 מיליון שקל | בדיקת גלובס

יום רביעי 17.5

3. פינוי בינוי בחדרה 

ועדת המשנה להתחדשות עירונית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, תדון בתוכנית פינוי בינוי מעניינת בחדרה.

המפגש בין כביש 4 לעיר חדרה אף פעם לא היה מוצלח, אבל עד לפני כמה עשורים הוא היה נסבל, כי בקרבת כביש החוף הישן לא הייתה בנייה רבה. הזמנים השתנו, הכיכר ההיסטורית שסימלה את המפגש הזה נמחקה, ורמזורים החליפו אותה. עכשיו גם המבנים הישנים עומדים להימחק, ואחת מהתוכניות של התחדשות עירונית המקודמות בעיר כוללת פינוי והריסת חמישה בניינים קיימים במפגש רחוב הנשיא ושדרות חרות, שכיום בנויים בהם מבני שיכון ישנים של 44 דירות ושטחי מסחר ישנים.

במקומם מציעה התוכנית להקים שני מבנים של 24 קומות שיכללו 198 דירות מעל שטחי מסחר ועסקים.

מתחם טיכו, שנמצא על כביש 4 (מדובר במגרש הריק ברחוב עובדיה יוסף), ישמש קרקע משלימה לפרויקט, ובו יוקם מגדל של 29 קומות, 248 יחידות דיור ושטחי תעסוקה ומסחר.

גני תקווה הפכה לעיר. מה זה ישנה בחיי התושבים? 
היקף המשכנתאות החדשות באפריל בשפל של שלוש שנים וחצי