גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יעדיפו בעלי מניות סטרטסיס: למכור מניות במזומן או להשתתף בעסקת מיזוג

חברת מדפסות התלת-ממד הכריזה על מיזוג עם חברה אמריקאית, ומנגד המתחרה ננו דיימנשן הגישה הצעה לרכישת מניות השליטה בה בפרמיה של 28% ● מנכ"ל סטרטסיס, שמקדם את המיזוג: "נדיר שחברה יכולה לעצב מחדש תעשייה שלמה, שתשפיע על כל הייצור העולמי"

יואב זייף, מנכ''ל סטרטסיס / צילום: סטרטסיס
יואב זייף, מנכ''ל סטרטסיס / צילום: סטרטסיס

שני תהליכים מקבילים שקשורים לחברת הדפסות התלת-ממד סטרטסיס הבשילו בערב החג: החברה דיווחה על עסקת מניות לרכישת Desktop Metal האמריקאית, שתמזג את שתי החברות לאחת בשווי 1.8 מיליארד דולר. במקביל - ננו דיימנשן, הישראלית אף היא, שבעבר הודיעה על כוונתה לנסות להשתלט על סטרטסיס, הגישה רשמית הצעת רכש חלקית לבעלי המניות במחיר של 18 דולר למניה (פרמיה של כ־28% על מחיר השוק).

מה עומד מאחורי הדרישה של רשות התחרות לקבל את נתוני הריבית של הבנקים? 
להתרחק מיזמיות נדל"ן: מנהל קרנות הגידור ממליץ איך להכות את השוק | ראיון
ראש בראש: המספרים של שחקני ניהול הגמל אלטשולר שחם ומור 

בעלי המניות של סטרטסיס  עומדים כעת בפני בחירה בין שתי אלטרנטיבות שונות לגמרי: מצד אחד המיזוג המוצע על ידי הנהלת החברה עם דסקטופ מטאל (המתמחה בהדפסות תלת-ממד של מתכות), אשר מספק אפשרויות צמיחה, שבסיומו הם יחזיקו ברוב המניות של החברה הממוזגת (59%).

מהצד השני - הצעת ננו דיימנשן לרכוש חלק ממניותיהם בפרמיה על מחיר השוק. ננו דיימנשן ניסתה לאחרונה לרכוש את סטרטסיס, גם במחירים גבוהים יותר שהגיעו לכ־20 דולר למניה, אך סורבה על־ידי דירקטוריון החברה בטענה שהצעותיה מעריכות את החברה בחסר (וכן על רקע האי־ודאות שסביב ננו דיימנשן עצמה, שבה משקיעים אקטיביסטיים ניסו להוביל לשינוי הרכב הדירקטוריון).

 

כעת ננו פונה למהלך השתלטות עוינת ופונה ישירות לבעלי המניות של סטרטסיס, ומבקשת להגיע להחזקה של 53%-55% ממניות החברה, כשהיא כבר מחזיקה ב־14.2% מהמניות. בננו דיימנשן מציינים שההצעה משקפת פרמיה של 12.5% על מחיר היעד שפרסם בנק ג'יי.פי מורגן למניית סטרטסיס (הבנק משמש כיועץ הפיננסי של סטרטסיס).

ההצעה פתוחה עד ה־26 ביוני. לדברי יואב שטרן, מנכ"ל ננו דיימנשן, "אנו מאמינים שהצעתנו מביאה ערך בטוח במזומן עבור בעלי המניות של סטרטסיס, בפרמיה גבוהה בפער ניכר מעל הפרמיה שסטרטסיס יכולה להשיג עבור בעלי המניות שלה. אנו מצפים להשלים בהצלחה את הצעת הרכש, ובמקביל ממשיכים להוציא אל הפועל את האסטרטגיה שלנו ליצור ערך עבור בעלי העניין, הלקוחות ובעלי המניות, ולהוביל את שוק התלת-ממד ההולך וגדל".

מדפסת של חברת סטרטסיס / צילום: יח''צ

חוזרים לתחום המתכות

לכאורה נראה שהעסקה לרכישת דסקטופ מטאל מגיעה כתגובה של הנהלת סטרטסיס לניסיונות ההשתלטות החוזרים ונשנים של ננו עליה, אך בסטרטסיס מציינים שהם עובדים על העסקה כבר מעל שנה. "אנחנו יסודיים, מתנהלים לפי אסטרטגיה מסודרת וזה לוקח זמן", אמר לגלובס ד"ר יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס. "האסטרטגיה שלנו היא לקחת את תעשיית התלת-ממד לייצור. אם לא, נהיה חברה של ייצור אבטיפוס שמרוויחה יפה, אבל לא משנה את העולם, ואנחנו רוצים לקחת את החדשנות ולשנות את העולם.

"היום אנחנו החברה המובילה בעולם בתחום הפולימרים, חברה מאוד חזקה עם שבעה רבעונים רווחיים ברציפות. אנו אחת מהחברות הציבוריות הרווחיות היחידות, עם רווחיות תפעולית, בניגוד לשכנינו וחברינו לאקוסיסטם, כי יש לנו ערך אמיתי ללקוח".

זייף מנהל את סטרטסיס זה 3.5 שנים, וכשנכנס לתפקיד מיקד אותה בתחום הדפסות התלת-ממד של פולימרים, דבר שהוביל ליציאה מתחום המתכות. כעת עם רכישת דסקטופ מטאל תחזור סטרטסיס גם לתחום זה. "כשבניתי את האסטרטגיה לסטרטסיס, השלב הראשון היה לצמוח בתחומי הליבה, לייצר מובילות בתחום הפולימרים - כולל לקיחת נתחי שוק ורכישת טכנולוגיות", אומר זייף. "השלב הבא הוא להיכנס לתחום המטאל, כי זה מה ששמענו מהלקוחות. אבל זה היה חייב להיות עם טכנולוגיה מבודלת שמתאימה לייצור.

"נשים את זה על הפלטפורמה שלנו ועל יכולות הגו־טו־מרקט וניתן ללקוחות עוד, דרך אותם צינורות". הרכישה תוסיף לדבריו גם יכולות בתחום הדנטלי, שהוא הצומח ביותר בעולם התלת-ממד. "דסקטופ מטאל היא לא עוד חברה", מדגיש זייף. "סטרטסיס הייתה המשקיעה הראשונה בה, לפני 8 שנים, אבל היום כבר אין לנו בה מניות. העסקה היום היא סגירת מעגל".

"ניתן ערך לבעלי המניות"

דסקטופ מטאל הגיעה לבורסת ניו יורק במיזוג עם SPAC בתקופת השיא של התופעה (סוף 2020), לפי שווי של 2.5 מיליארד דולר. טרם הדיווח על המיזוג הצפוי היא נסחרה בשווי של 563 מיליון דולר, לאחר צניחה של 95% במניה מהשיא שקבעה בפברואר 2021. סטרטסיס נסחרת בשווי של 963 מיליון דולר לאחר ירידה של 74% מהשיא שקבעה באותו זמן, ואילו מניית ננו דיימנשן צנחה מאז ב-86%.

לדברי זייף, "אני הגעתי לסטרטסיס מעולם הייצור. טכנולוגיות הייצור היום נתקלות בכל מיני בעיות שאי אפשר לפתור. לדוגמה לכל דבר שרוצים לייצר צריך מערך ייצור, שלוקח הרבה CAPEX (השקעות הון, ש' ח' ו'). אנחנו מחליפים את זה בהדפסות תלת-ממד - קובץ ומכונה. כשהגעתי לכאן אמרתי 'וואו, מדהים', אבל אז שאלתי 'למה זה לא עובד?', רק 0.1% מסך הערך של הייצור התעשייתי הוא בתלת-ממד.

"זה לא עובד כי כתעשייה, לא הגענו לאיכות הנדרשת של החלקים, לעלות פר חלק ול־workflow אמיתי. צריך להשקיע ולא רק לעשות הייפ. ולא פשוט חשוב, להגיע לסקייל (גודל). בעסקה הזאת ניצור סקייל, נמכור מעל מיליארד דולר, נהיה רווחיים עם EBITDA של 10%-12% תוך שנתיים, ונציג שיעורי צמיחה גבוהים יותר. ניתן ערך ללקוחות, לעובדים ולבעלי המניות".

למה דווקא עסקת מניות?
זייף: "כי אנחנו רוצים לוודא שנביא את מירב הערך לבעלי המניות שלנו, ולוודא שיש לנו מספיק משאבים, מעל 400 מיליון דולר בשתי החברות, להשקיע ולפתח את העסק. אנחנו מביאים את יכולות שני הצדדים, והמנכ"ל שלהם יהפוך ליו"ר החברה הממוזגת".

זה זמן טוב לעשות מיזוג גדול, במצב הכלכלי היום?
"עכשיו זה בדיוק הזמן לבנות את היכולות והיסודות, כשהשוויים הגיוניים ויש נכונות מכל הצדדים. כשהסייקל ישתנה ותהיה עלייה, ניהנה מכך".

מכיוון שמדובר בעסקת מניות, ישנו נושא טכני והוא גלולת הרעל שסטרטסיס אימצה, שמטרתה להקשות על כל משקיע להגיע להחזקה של מעל 15%, אולם זו תבוטל עם קבלת אישור בעלי המניות של סטרטסיס לעסקת המיזוג.

למעשה בפני בעלי המניות של סטרטסיס יש היום שתי הצעות אלטרנטיביות: לאשר את עסקת דסקטופ מטאל, או למכור את המניות שלהם לננו דיימנשן.
"הדירקטוריון שלנו מאוד אחראי וממוקד בטובת החברה. אף דירקטוריון לא היה מוותר על הובלת החברה הממוזגת אם לא היה חושב שזה טוב לחברה.

"יש לנו את היועצים הכי טובים בתעשייה, ואנחנו יודעים שיש לנו פה הזדמנות לשיעורי צמיחה אחרים. לייצר חברה יותר רווחית, יותר צומחת - ה־EBITDA ושיעורי הצמיחה ישתקפו בסופו של דבר במניה. חובת הדירקטוריון היא גם להגן על בעלי המניות מהשתלטות בשווי שלא משקף את ערך החברה, כפי שכבר נמסר מהדירקטוריון".

מה אתם שומעים מבעלי המניות?
"אנחנו מאוד אופטימיים. יש להם הסתכלות ארוכת־טווח, והם מבינים את גודל ההזדמנות".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם