גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההזדמנויות והאיומים שמייצרת ההתחדשות העירונית

המרקם העירוני בישראל נמצא תחת תהליך של גיבוש מחדש, עם היצע עצום של שטחי מסחר ומשרדים בחזיתות פרויקטים על התחדשות עירונית ● כאשר הדבר נעשה באופן אוטומטי, ללא תכנון מושכל ומבלי לבדוק את צורכי התושבים - מתחילות הבעיות

רחוב יהודה הלוי, תל אביב / צילום: ארז בן שחר
רחוב יהודה הלוי, תל אביב / צילום: ארז בן שחר

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי-שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

בימים אלה אנו עדים לשינוי מהותי בשווקי המסחר ובתכנון העירוני. ההתחדשות העירונית מתפשטת ברחבי הארץ (מעל 20% מסך הבנייה למגורים), וחזיתות מסחריות במפלס הרחובות מהוות מרכיב מהותי בתהליכים הללו. המרקם העירוני נמצא תחת תהליך של גיבוש מחדש, עם היצע עצום של שטחי מסחר ומשרדים המתוכננים במפלסי רחובות הערים ומייצרים הזדמנויות מחד ואיומים מאידך.

"משבע ורבע אי-אפשר לזוז": השכונות שלא ניתן לצאת מהן בבוקר
האם הרחוב הזה יהפוך למוקד ההתחדשות הבא של תל אביב?

בטור זה נבחן את השפעתן של חזיתות המסחר על התכנון העירוני וההתנהלות האורבנית, המגמות והטרנדים בהן, וכיצד כל אלה מושפעים מההתנהגות הצרכנית המתחדשת.

האבולוציה המסחרית

מבנה השכונות המסורתי הישראלי כלל בתי מגורים הבנויים סביב מוקדים של שימושים ציבוריים נפרדים. למשל, בית ספר וגנים מקומיים, ובמקרים מסוימים גם מרכז מסחרי שכונתי. במהלך השנים, עם התחזקות מרכזי המסחר הגדולים ופריחת הקניונים, הלך והצטמצם המסחר השכונתי - הן מבחינת השטח והן מבחינת ההוצאה של משקי הבית בו.

מגמה זו השתנתה בשנים האחרונות, ובאופן ניכר במהלך משבר הקורונה. המרכזים השכונתיים והרחובות שהצטמצמו פרחו מחדש והפכו למוקד שכונתי-עירוני מרכזי ומבוקש. אלה תופסים כבר רבע מהיצע שטחי המסחר בישראל.

חברות מרכזי המסחר הגדולות, יזמים וגם קרנות לסוגיהן החלו להקים מרכזים שכונתיים בגדלים של 1,500-5,000 מ"ר בשכונות. אלה מספקים מענה לביקוש שנוצר, בין היתר בעקבות הכאוס התחבורתי והקושי להגיע למרכזי המסחר הגדולים במרכזי הערים, בשוליהן ובאזורי התעשייה.

בנוסף, העלייה ברמת החיים ובהכנסה הפנויה העלתה את הביקוש לחנויות הנוחות הפרוסות מתחת לבית, על חשבון חנויות ה"מחיר"; ואת הביקוש לחנויות המתמחות כדוגמת הקצב, הדייג והמעדנייה, על חשבון הסופרמרקטים הגדולים וחנויות שכונתיות אחרות.

מרכזי המסחר השכונתיים יצרו מוקד אורבני חזק ומשמעותי (כדוגמת G מיקדו בתל אביב או מרכז חורב בחיפה) - אך "מרוכז" ומנותק לעתים מהמרחב השכונתי. במקרים רבים ההגעה אליהם נעשית בנסיעה ברכב פרטי ויוצרת "אי בודד" מסחרי, שאינו יוצר תנועה עירונית ושכונתיות נעימה ומתפקדת.

יצירת חזיתות מסחריות יכולה להפוך את הכבישים והרחובות השוממים לרחובות שבהם נעים להתהלך. שכונה בעלת רחובות פעילים הינה סביבת מגורים נעימה יותר, חברתית וקהילתית.

השלב הבא באבולוציית המסחר הקמעונאי בערים הוא התרחבות החזיתות המסחריות מתחת לכל הבתים ולאורך כל הרחובות, מעין חזרה לפריסת המסחר הקמעונאית המסורתית שאפיינה את רחובות הערים הראשיות.

החזיתות המסחריות מאכלסות מסחר קמעונאי, מסעדות, מרכזי תרבות ובילוי ומגוון רחב של שירותים. חלקן אף כולל בקומת הקרקע או בקומה שמעליה משרדים מקומיים, קופות-חולים, בתי רופאים, חדרי כושר וכן שירותים מיוחדים לדיירי דירות המגורים שמעליהם.

חשש לג'נטריפיקציה

השינויים בכלכלת המיקום של המסחר הקמעונאי לצד ההתחדשות העירונית מחוללים עירוניות חדשה ושונה. פריחתן מחדש של החזיתות המסחריות נפגשת גם עם שכונות ורחובות עירוניים המוקמים מחדש.

החזיתות החדשות נפרסות ברובעים, בשכונות ובמתחמים המאכלסים מאות ואף אלפי יחידות דיור בבנייה מרקמית, בגבהים משתנים של 10-30 קומות ויותר. לדוגמה, מתחם ההתחדשות העירונית של חברת אלמוג במזרח בת ים יחובר לשטח ציבורי פתוח ולמוסדות חינוך, ויכלול כ-1,000 יחידות דיור וגם נדל"ן מניב.

המציאות החדשה מייצרת אתגרים מורכבים, החל מרמת התכנון הפיזי ועד להתאמת הקונספט והתמהיל של חנויות ועסקים במגוון גדלים וסוגים בשילוב עם סביבת מתחמי המגורים.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

בדומה למתרחש בשוק המגורים, גם בשווקי המסחר קיים חשש להליכים של ג'נטריפיקציה כתוצאה מתהליכי התחדשות עירונית. את מקומן של החנויות השכונתיות המסורתיות - המכולת, הקצב, הטמבוריה, וחנויות הספרים והצעצועים - תופסות רשתות דוגמת AM:PM, שופרסל שלי, מקס סטוק ורשתות מעדניות וקצביות ארציות, הנעדרים את חוויית הקנייה המקומית והאותנטית.

כחלק מתהליך ההתחדשות העירונית נדרשים היזמים, יחד עם ההנהגות השכונתיות והרשויות המקומיות לדאוג לשמר את המסחר השכונתי-מסורתי, שהינו בעל חשיבות עירונית, שכונתית וחברתית גבוהה.

החזיתות המסחריות החדשות גדולות ועמוקות יותר מאשר בעבר, כנגזרת מהצורך לייצר גם חנויות גדולות יחסית של 500-1,000 מ"ר ויותר. נדרש רצף משמעותי של חנויות רבות, ובשטח גדול יחסית, במטרה למשוך מספיק לקוחות לחזיתות אלה. בנוסף, נדרש תכנון תפעולי לאזורי פריקה וטעינה, סילוק פסולת וטיפול בה. חזיתות הכוללות שטחי הסעדה דורשות יצירת פתרונות לריח, לעשן, לבורות שומנים ועוד, וכל זה כשמעליהם עשרות קומות של דיירים "קפדניים".

השילוב של קומה מסחרית אחת או יותר, ומעליהן מגורים, מייצר מורכבות בפריסת שטחי המסחר. מיקום גרעיני הממ"ד, העמודים והמעליות פוגע ביכולת לייצר חללים נוחים למסחר. הכניסות לבנייני המגורים פוגעות ברצף המסחרי, וחדרי הלובי הגדולים, שנהפכים לסטנדרט, "אוכלים" שטח גדול בקומת הקרקע - ופוגעים ברציפות המסחרית הקיימת למשל בשדרה בקניון, באורך של 300 מטר ויותר.

לבחון את הביקושים

התרחבות התופעה והטרנד התכנוני שנוצר הובילו ליצירת חזית מסחרית בהיקפים גדולים, כמעט בכל פרויקט. כך, למשל, חזית של 200 מטר תכיל עד כ-3,000 מ"ר של מסחר, עם קומה נוספת של משרדים - שביחד מהווים מרכז שכונתי בינוני-גדול.

נדמה כי הוספת החזית המסחרית נעשית לעתים באופן אוטומטי, מבלי לבדוק את היקפי המסחר המתאימים למרחב, ובמקביל להיקף הביקוש למשרדים מעליהם. בהינתן כוח הקנייה הקיים וההבנה כי בהכרח תושבי השכונה יבצעו חלק הקניות מחוץ לה, לא ניתן יהיה לממש בפועל שטחי מסחר בכל החזיתות המסחריות המתוכננות.

התוצאה: לא נדיר לראות חזיתות מסחריות שעליהן שלטי "להשכרה" גם פרק זמן משמעותי לאחר אכלוס דירות המגורים בפרויקט. מצב זה עשוי לחולל גם פגיעה במיתוג הפרויקט ובערכי הדירות שמעליו.

חזיתות מסחריות בערים הן עובדה קיימת שתתרחב, באופן שבכל עיר גדולה שבה מתבצעת התחדשות עירונית, יתוכננו עשרות אלפי מ"ר של שטחי מסחר בקומת הקרקע (לעתים גם בתת-הקרקע ובקומה הראשונה), ומעליהם מפלס אחד או יותר של שטחי משרדים ושירותים.

תכנון מושכל שיפגוש ביקושים יחיה את רחובות הערים ויקרב את התושבים אל שטחי המסחר, המשרדים והשירותים. בתכנון מיטבי עירוני נדרש להתאים את גודל ותמהיל ההיצע לגודל הביקוש, וברמת הפרויקט, לייצר את התנאים לאכלוס שטחי מסחר ומשרדים בגודל, בסוג ובמבנה שיאפשר את תפקודם ולאורך זמן.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מדד ההנג סנג קופץ ב-1.1%; הביטקוין נסחר סביב ה-60 אלף דולר למטבע

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא מתקיים היום מסחר בבורסות בסין וביפן

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל