מנכ"ל משרד השיכון: "יזמים מבקשים עזרה בלו"ז, אבל אין קטסטרופה"

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון, מתחייב כי המשימה הבאה בקבינט הדיור היא התמריצים למוסדות ציבור וסנכרון מול העיריות • "לא מזהים קריסה של השוק"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש
יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

לאחר ישיבת קבינט הדיור, שהייתה רחוקה מלספק בשורות של ממש, במשרד הבינוי והשיכון מתחייבים כי שהבאה תתמקד בעיקר בסנכרון העבודה בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי, כדי להצליח להוציא לפועל כמה שיותר שיווקים ודירות. 

מה יקרה כשהיעדים של קבינט הדיור יפגשו שוק בהאטה? | ניתוח
כנס בנושא התחדשות עירונית בדרום הפך למתקפה רבתי על המדינה 
המדינה רוצה לצופף את המושבים, והפקקים רק יתארכו 

"אנחנו מגבשים סל כלים בתשתיות וברשויות המקומיות", אומר מנכ"ל המשרד יהודה מורגנשטרן, "רשות שמביאה מאסות של תושבים תדע מה היא מקבלת, ותבין שאנחנו לא אומרים לה 'תסתדרי לבד'. השלטון המרכזי נכנס איתה תחת האלונקה, בבניית כיתות, מוסדות ציבור וכדומה. זאת המשימה הבאה בקבינט: להתמקד בהקמת מתקני טיהור שפכים, תוכניות חומש לתחבורה ומקלות וגזרים לרשויות".

בנוסף, מדובר גם על שינוי שיטת התמרוץ של רשויות מקומיות לבניית מוסדות ציבור - החלטה שהתקבלה בימי הממשלה הקודמת ומעניקה 30 אלף שקל לכל דירה ברשויות שבהן ערך הקרקע לדירה אינו גבוה מ־2 מיליון שקל. לדברי מורגנשטרן, "נהפוך את המתווה הזה למותאם יותר, 'טיילור מייד', בהתאם לנתונים הספציפיים של כל רשות".

מנכ"ל המשרד התייחס גם ליעדים שהציב השבוע שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: שיווק 90 אלף יחידות דיור עד לסוף השנה ועסקאות בהיקף 61 אלף יחידות דיור. לדבריו, "זה נכון שהשוק בסטגנציה, אבל יעד משמעותו לעמוד על קצות האצבעות ולקפוץ גבוה ככל האפשר. לגרום לכל המשרדים להתכנס לטובת הדבר הזה ולהציב יעד שאפתני. אנחנו רוצים להפתיע גם את עצמנו ולהגיע ל־100 אלף יחידות דיור".

"האתגר הוא להגיב מהר"

מורגנשטרן התייחס גם לפרסומים על יזמים שמבקשים לבטל את זכייתם במכרזים יקרים, ורומז כי עליהם להתמודד בעצמם עם המצב: "לא אנחנו קובעים את מחיר המקסימום, רק את מחיר המינימום. מצד שני, אנחנו לא מזהים קריסה של השוק. כן, יזמים מבקשים עזרה בלוחות הזמנים, עזרה בהתנהלות מול הרשויות, אבל אין אמירה או הרגשה של קטסטרופה. אין זעקת 'גוועלד'".

בתקציב המשרד לשנתיים הקרובות סעיף "האצת הנדל"ן" עומד על קרוב למיליארד שקל. מורגנשטרן מציין כי כמחצית יוקצה לתוכניות הסבסוד השונות, שעל כמה מהן הוחלט בישיבת הקבינט האחרונה, ומחצית יוקדש ל"כסף גמיש, חכם, לפתרון בעיות אד־הוק. האתגר הוא להגיב מהר ולא לטלטל את השוק. אין סיבה שיצוצו תוכניות חדשות, כי הן ייצרו אי־ודאות".

השבוע, במסגרת דיון ועדת הפנים, התברר כי בשנה האחרונה פנו 712 זוכים במכרזי מחיר למשתכן בוועדת החריגים של התוכנית, כדי לקבל אישור למכור את דירתם לפני תום המועד (5 שנים מטופס אכלוס או 7 שנים מההגרלה). מהן, רק 96 פניות היו בשל קשיים כלכליים - ומתוכן אושרו 14% בלבד. כ־200 היו בשל גירושים, ו־100 מסיבה רפואית. במשרד השיכון ציינו כי אין להם מספרים של שנים קודמות, משום שמערכת הסינון של פניות לוועדה פועלת רק שנה. עם זאת, לטענתם, אין עלייה משמעותית בשיעור הפונים מסיבות כלכליות.