שוק הנדל"ן נחלש מאוד. אבל 160 רוכשים בראשון לציון עשו את עסקת חייהם

חודש מאי היה החודש החלש ביותר בשוק הדירות מאז אפריל 2020 • הירידה כללה את כל רכיבי השוק – זוגות צעירים, משפרי דיור ומשקיעים • אבל יש בשורות טובות לזוכי המחיר למשתכן בראשון לציון, שמשלמים כמיליון שקלים פחות יחסית למחירים בשוק החופשי

ירידה חדה בעסקאות הנדל''ן למגורים במאי / צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ירידה חדה בעסקאות הנדל''ן למגורים במאי / צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

רוכשי דירות במחיר למשתכן בראשון לציון זכו להנחות של מיליון שקל ומעלה במסגרת עסקאות שבוצעו בעיר בחודש מאי. אולם שוק הנדל"ן ממשיך לשקוע לתוך מיתון כבד, וזאת על אף טענות שהעלו באחרונה אנשי נדל"ן ופיננסים שונים, שהשוק גילה התאוששות בחודשים מאי-יוני. סקירת הכלכלנית הראשית לחודש מאי מעלה, כי אין הדבר כך לא בחודש זה, ואף לא ביוני, שבחינה ראשונית של השוק העלתה, כי אף הוא ממשיך להיות חודש חלש מאוד.

הזוכים הראשונים של מחיר למשתכן יכולים למכור את הדירה. כמה הם ירוויחו?
התחרות על המשכנתאות: באילו בנקים תקבלו את ההצעה הכי משתלמת לכל מסלול?

הבשורות הטובות מגיעות ל-160 רוכשי דירות בשכונת נוריות שבמזרח ראשון לציון (אזור תל השומר, ובית החולים אסף הרופא), במסגרת הגרלת המשך של חברת שבירו. אלה רכשו דירות 3 חדרים 80 מ"ר בכ-1.4 מיליון שקל ודירות 5 חדרים 125 מ"ר בכ-2.06 מיליון שקל, במחיר מקורב של 17 אלף שקל למ"ר.

להערכת הכלכלנית הראשית מדובר בהנחה של 1-1.2 מיליון שקל, והשוואה למחירי השוק של דירות חדשות שנמכרו בשכונות סמוכות מגלה שהמחיר למ"ר בשוק החופשי מגיע לכ-27 אלף שקל בממוצע, ודירות 5 חדרים נמכרו ברמות מחיר של 3.3-3.5 מיליון שקל, כך שהחסכון הכלכלי של הרוכשים היה ניכר.

בניגוד להם, זוכי מחיר למשתכן בבית שאן זכו להנחה ממוצעת של 676 אלף שקל. בדיקה שערכנו העלתה כי מחירי דירות 4 חדרים שנרכשו בעיר במסגרת הגיעו לכ-510 אלף שקל, בעוד שבשוק החופשי הן הגיעו לכ-1.2 מיליון שקל. בתוספת למענק של 40 אלף שקל שקיבלו הזוכים, אין ספק שמדובר בהנחה יפה, במיוחד לנוכח ההנחות המצומצמות שניתנות במסגרת תוכניות הדיור שבאו אחרי מחיר למשתכן, אך הכלל, שההנחות לתושבי הפריפריה פחותות לעומת תושבי המרכז, נראה גם הפעם.

למרות התחזית: ירידה חדה במאי

ואולם, באופן כללי השוק בשקיעה. בחודש מאי נרכשו 6,163 דירות, ירידה חדה של 41% בהשוואה למאי אשתקד. ההערכות המקודמות היו, שחודש מאי יראה עלייה קלה, לאור חודש אפריל, שבו חל חג הפסח. ואולם הוברר כי לא רק שבמאי לא נרשמה עלייה בגלל זה - בניכוי חודשי אוקטובר ואפריל האחרונים, שבהם חלו חגים, מאי האחרון הוא החודש החלש ביותר שנרשם בשוק הדירות מאז אפריל 2020, שבו חל סגר הקורונה הגדול.

הירידה כללה את כל רכיבי השוק - זוגות צעירים, משפרי דיור ומשקיעים. המשקיעים ממשיכים להיפטר ממלאי הדירות שבידיהם. בחודש מאי הם רכשו 943 דירות ומכרו 1,304 דירות, כך שהמלאי שברשותם ירד ב-361 דירות. מאז אוקטובר 21' מלאי הדירות שבידי המשקיעים ירד ב-3,500 דירות, מה שיש לו קשר לעליית מחירי השכירות, אותה חווה שוק זה מאז השנה שעברה. החשש שבחודשי הקיץ, שהם העונה הלוהטת בשוק השכירות, מחירי השכירות יוסיפו לעלות בשיעור משמעותי, מה שילחץ לכיוון עליות נוספות באינפלציה.