גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ה"גיים צ'יינג'ר" הפיננסי של ישראל: למי יועיל חוק האיגוח החדש ומהן הסכנות

אחרי שנים של עיכובים, פורסם השבוע נוסח החוק שמקים בישראל שוק עסקאות איגוח - מהלך שלפי נגיד בנק ישראל ישנה את כללי המשחק במערכת הפיננסית ו"יסיר חלק מסיכון הריבית מהמערכת הבנקאית, ולכן גם מהצרכן הפיננסי" ● איך בדיוק זה יעבוד, מה תהיה ההשפעה על גובה הריבית, ומהם המכשולים שעוד נותרו בדרך

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

ביוני האחרון הכריז נגיד בנק ישראל כי פתיחת השוק הישראלי לאיגוח תשנה את חוקי המשחק במערכת הפיננסית המצומצמת והמוגבלת שלנו. לדברי פרופ' אמיר ירון, שדיבר בכנס האגודה הישראלית לכלכלה, "אמרתי מספר פעמים לראש הממשלה ולשר האוצר כי החוק עשוי להיות 'גיים צ'יינג'ר' במערכת הפיננסית בישראל, אבל לצערי החקיקה עדיין לא הושלמה".

הזדמנויות ההשקעה שיצרה העלאת הריבית האחרונה של הפדרל ריזרב
הפרויקט השאפתני של סם אלטמן: קריפטו עם טכנולוגיה ביומטרית
יש לכם 150 אלף דולר פנויים? מנהל ההשקעות ממליץ איך לפזר אותם

השבוע, אחרי שנים ארוכות של קרבות, פרסם משרד המשפטים, בהובלתו של עו"ד מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), להערות הציבור תזכיר חוק שמקים לראשונה שוק עסקאות איגוח בישראל. עד היום, עסקאות שכאלה קרו רק באופן פרטי, בין גופים מוסדיים. במקביל, אמור משרד האוצר להפיץ תזכיר שיקבע את הסדר המס שיחול על עסקאות האיגוח, ושתכליתו לעודד אותן.

עסקת איגוח היא עסקה שבה מונפקות איגרות חוב שהפירעון שלהן מבוסס על תזרים מזומנים שוטף של גופים פרטיים - כמו משכנתאות, עסקאות בכרטיסי אשראי, הלוואות מסחריות או ליסינג. הבנק מקים למעשה תאגיד ייעודי, ריק ונקי מחובות, ומעביר אליו את הזכויות לקבלת ההחזרים השוטפים - תשלומי משכנתה למשל.

במקביל, התאגיד מגייס ממשקיעים חוב, שהפירעון שלו מבוסס על אותם תשלומים. באופן זה מתאפשרת להם השקעה שהסיכון בה ממוקד למשכנתאות, בלי הסיכון שכרוך בהשקעה כוללת בבנק.

"פינוי הון של הבנקים"

נגיד בנק ישראל ציין, כי "המהלך יסיר חלק מסיכון הריבית מהמערכת הבנקאית, ולכן גם מהצרכן הפיננסי". בין השאר, הוא יאפשר לבנק להציע יותר הלוואות לא צמודות למדד, שיעבירו חלק מהסיכון למשקיעים באותן איגרות חוב.

לדברי ירון, "פיתוח השוק יתרום גם לפיזור סיכונים יעיל יותר, להרחבת אפיקי ההשקעה של המוסדיים בשוק המקומי, לפיתוח שוק האשראי החוץ-בנקאי ולהוזלת מקורות המימון, וכן אפשרות לפינוי הון במערכת הבנקאית, שיוקצה, בין היתר, למימון של עסקים קטנים ובינוניים".

עם זאת, בכל הגופים המוסדיים שאליהם פנינו סירבו להתייחס למידת ההשפעה של קידום עולם האיגוח על הפעילות שלהם ולהשפעה על החוסכים. זאת כיוון שמדובר על תהליך שאורך כבר כשני עשורים ללא התקדמות משמעותית, עם עסקאות בודדות בלבד שהתרחשו עד עכשיו, כך שמוקדם, מבחינתם, להתייחס להשפעות אלה.

בכיר לשעבר בתחום החיסכון באחד מהגופים המוסדיים אומר כי "יש פה נכס לטווח ארוך עם תשואה יציבה שיכול אפילו להוות תחליף לאג"ח המיועדות (אג" שבעבר הנפיקה המדינה לקרנות הפנסיה ובאוקטובר 2022 הוחלפו במנגנון מבטיח תשואה, ר' ו'). זאת מאחר שלטווח ארוך הגופים והחוסכים מחפשים תשואה טובה ויציבה, ותהליך כזה יכול לספק את שני הדברים".

ומה עם הסיכון? "המיקוד העיקרי יהיה תמיד נכס הבסיס, במקרה הזה איכות ההלוואה. אם זה נכס יציב, ובישראל שוק המשכנתאות מאוד יציב, הסיכון לא גדול, ככל שאתה לא מתרחק ממנו, כך שמבחינה זו אני לא רואה סיכון גבוה".

הוא מזכיר כי אחד הגורמים שהצילו את ישראל במשבר הסאב-פריים בשנת 2008 היה העובדה שהשוק הישראלי לא היה מאוגח, כיוון שמוצרי האיגוח לא היו, ועדיין אינם, מפותחים כאן. לעומת ישראל, שוק האיגוח האמריקאי היה מתקדם, ואף יש שיגידו פרוץ, כשאפשר היה אפילו לבצע איגוח על הלוואות מאוגחות, כלומר איגוח על איגוח.

 

נאסר איגוח על איגוח

כאן נציין כי בתזכיר החוק נאסר באופן מפורש איגוח על איגוח, זאת בדומה לדירקטיבה האירופית שאוסרת איגוח של נכסים מאוגחים למעט במקרים חריגים, ובניגוד למה שהותר בארה"ב.

"אין ספק שהבעיה הייתה שככל שמתרחקים מנכס הבסיס רמת הסיכון עולה אקספוננציאלית. מצד שני גם התשואות עולות", מציין הגורם.

בכל מקרה, הוא מציין, "צריך לוודא שיהיו מרווחים מספיק גבוהים כדי שהאיגוח יהיה כדאי. כדי לאגח צריך 'לפרנס' שורה של גורמים בדרך, כמו מנפיק או עורכי דין והקמת חברת SPC (חברה נפרדת למטרת מיוחדת). היום, ברמת ריביות יחסית גבוהה ומרווחים גבוהים, זה יכול לעבוד, אבל אם המרווחים יצטמצמו, אי אפשר יהיה לאגח ולצאת מורווחים".

בכיר במערכת הבנקאית אמר כי אם התהליך יעבוד היטב הוא אכן אמור להוריד את גובה הריבית. "משקיע שיש לו תזרים מזומנים משועבד, רמת הסיכון שלו תהיה נמוכה יותר ממה שהוא ראה עד עכשיו, אז הריבית שהוא יבקש תהיה נמוכה יותר".

אחד הסיכונים המרכזיים שהעלו כל המעורבים בדבר, הוא שמוכרי ההלוואות יעבירו הלוואות בסיכון גבוה, ישאירו אצלם הלוואות בטוחות יותר ובכך יגדילו את הסיכון אצל הרוכשים. בכל מקרה, החקיקה המוצעת לא מתירה עסקאות מורכבות ומינוף גבוה.

התזכיר כולל גם דרישות שנוגעות לפיקוח על החברה המנפיקה, ההתנהלות שלה ושומרי הסף המלווים אותה בעת ההנפקה ואחריה, וכן מודגשת בו האחריות שמטילים דיני ניירות הערך על הגופים המנפיקים, כמו גם היכולת לבצע אכיפה במקרה של הפרת הוראות הדין.

מעבר לזה, בבסיס התזכיר מונחת הקביעה שלפיה עסקת איגוח תסווג כעסקת מכר אמיתית. כך, מסבירים במשרד המשפטים, מובטח הניתוק בין הנכסים המועברים לצורכי האיגוח ובין יתר נכסי הגוף המנפיק, והמשקיעים באג"ח אמורים לא להיות חשופים לסיכוני חדלות פירעון.

 

"עלול לפגוע בפנסיות"

חרף האמור, ישנם מי שבכל זאת חוששים מהשינוי המוצע. גורם ששימש שנים בתפקיד משפטי בכיר במגזר הציבורי מצביע על שורה של קשיים שמעורר הכלי החדש, ועל חשש שהוא יפגע מאוד בציבור החוסכים לפנסיה: "איגוח של משכנתאות בישראל עלול לפגוע בפנסיות שלנו. מודל הפנסיה והגמל בישראל הוא ייחודי, והעמיתים בו נושאים בכל הסיכון. עכשיו מגלגלים עליהם את הסיכונים בתיקי המשכנתאות של בנקים, וכן בהלוואות אחרות שנתנה המערכת הבנקאית. מדוע?".

נוסף על כך, נטען כי דווקא מי שמבקשים לכאורה להושיע אותו באמצעות התזכיר - משקי הבית והעסקים הקטנים - עלולים להיפגע מכניסת הכלי החדש.

"בקורונה למשל, גילינו מצבים שבהם משקי הבית ועסקים קטנים התקשו בפירעון ופנו לבנקים שיסייעו ויקטינו את החוב.

"האם זה יתאפשר גם בעולם האיגוח? ספק אם האג"ח שיונפקו על יסוד זרמי התקבולים מתיקי ההלוואות והמשכנתאות, ומחויבות להיפרע במועדים שנקבעו בהם, יאפשרו התחשבות בחייבים".

בתזכיר החוק פתרו את החשש. "בעסקת איגוח עלול להיווצר כשל שוק כתוצאה מקיום מידע אסימטרי בין היזם ובין ציבור המשקיעים בנוגע לסיכונים הנובעים מהנכסים המגבים.

"הניסיון שנצבר במדינות שונות מצביע על כך שכשל שוק זה הוביל לא אחת לכך שתעודות התחייבות שהוצעו למשקיעים בעסקאות איגוח תומחרו ביתר, תוך שיזמי העסקה מגלגלים חלק בלתי פרופורציונלי מהסיכון אל כתפי המשקיעים.

"כדי לצמצם את החשש מפני כשל שוק זה, הרגולציה בארה"ב ובאירופה קובעת כי על היזם להיות שותף לסיכון המגולגל למחזיקי תעודות ההתחייבות המגובות בנכסים במסגרת עסקת האיגוח, ולהחזיק בשיעור סיכון שלא יפחת מ-5%.

"בהתאם, מוצע לקבוע כי יזם בעסקת איגוח ישמור לאורך כל חיי העסקה חלק מן הסיכון הגלום בנכסים המגבים... מוצע לקבוע שיעור סיכון מינימלי של 5%", נכתב בתזכיר.

שר האוצר, בהסכמת הנגיד, גם יהיה רשאי להגדיל שיעור זה בצו, והרגולטורים יהיו רשאים לקבוע הוראות שיוסיפו או יחמירו על התקנות שיקבע השר. 

עוד כתבות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-10%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; פלנטיר צוללת ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט


מדד פוטסי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע