השכר הממוצע בישראל זינק ב-6.3% בשנה האחרונה. מה קרה בהייטק?

על פי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע במשק עלה השנה הרבה מעל האינפלציה, ועומד על 13,295 שקל לחודש • בתחום ההייטק נרשמה עלייה שנתית של 4.2% בלבד

השכר הממוצע במשק עלה יותר מהאינפלציה השנתית / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski
השכר הממוצע במשק עלה יותר מהאינפלציה השנתית / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

על פי אומדני הבזק של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לחודש יוני, השכר הממוצע לעובדים ישראלים עלה ב-6.3% בשנה האחרונה, הרבה מעל האינפלציה השנתית של 4.2% של חודש יוני. מדובר בעליה ריאלית, שאינה טריוויאלית בזמנים של אינפלציה. בכך, השכר הממוצע מגיע ל-13,295 שקל בחודש.

תורה של ישראל מתקרב: פיץ' צפויה לפרסם דוח חריף. מה יקרה לדירוג?
"בכל מדינה אחרת המטבע היה נחלש" - למה הדולר ממשיך להתחזק בעולם?
כאב הראש של המעסיקים, הרווח של העובדים: דמי ההבראה במגזר הפרטי עולים לראשונה זה שמונה שנים

גם מספר משרות השכיר של עובדים ישראלים עלה ב-1.5% לעומת יוני 2022, עליה של 1.1% לעומת מאי 2023.

בנתוני מאי, שנחשבים מעט מדויקים יותר אך פחות עדכניים, השכר הממוצע של עובדים ישראלים עלה ב-5.1% לעומת מאי 2022, שמיתרגמת לעליית שכר ריאלית (בהתחשב במחירים) של 0.5%. גם מספר משרות השכיר עלה ב-1.5% לעומת מאי 2022.

גם נתוני המגמה, שמחשבים ממוצע של החודשים מרץ-מאי, מצביעים על עליה בשכר הממוצע, אך דווקא על ירידה של 1.2% במספר משרות השכיר בחישוב שנתי.

בהייטק נרשמה שחיקה ריאלית בשכר

בתחום ההייטק, השכר הממוצע במאי עמד על 28,031, עליה של 4.2% לעומת התקופה המקבילה ב-2022. למרות שמדובר בעליה, במאי האינפלציה עמדה על 4.6%, מה שמרמז דווקא על שחיקה ריאלית בשכר.

לעומת זאת, מספר משרות השכיר עלה ב-1.9% (אפילו מעל העליה בשאר המשק), וייתכן שכניסת עובדים זוטרים יחסית הורידה מלאכותית את השכר הממוצע. סך הכל, מספר המשרות בהייטק כשיעור מכלל המשרות עומד על 9.9%, והוא יציב סביב 10% בחודשים האחרונים.