גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארבע החברות האלה איבדו עשרות אחוזים משוויין בשנה. מה משותף להן?

מניות חברות הפועלות בתחומי היבוא המקביל של מכוניות, רכב שיתופי, יבוא מצברים וצמיגים ומכירת קטנועים חשמליים ספגו ירידות חדות בבורסה בת"א, על רקע ביצועים עסקיים חלשים ● מי הם בעלי המניות שספגו את עיקר ההפסדים?

אופנועים של חברת בליץ / צילום: יונתן בלום
אופנועים של חברת בליץ / צילום: יונתן בלום

מעטים הם הענפים במשק הנהנים מרווחיות גבוהה כמו זו של ענף יבוא הרכב, שהעמיד שורה של מיליארדרים מקומיים הנהנים מנזילות עצומה. לראיה תוצאותיהן של שתיים מהיבואניות הגדולות בישראל - דלק רכב וקרסו מוטורס, המציגות רווח שנתי של מאות מיליוני שקלים כל אחת ונסחרות בשווי של 2.5 מיליארד שקל ו־1.5 מיליארד שקל בהתאמה.

ליטר דלק בכ־8 שקלים או אובדן של מיליארדים: דילמה באוצר סביב סבסוד הבלו | ניתוח
● בפחות מ־200 אלף שקל: המכוניות החשמליות שנמצאות מעבר לפינה 

אלא שמשקיעים שביקשו ליהנות מהשגשוג בענף הרכב המקומי באמצעות השקעה במניותיהן של חברות שאינן נמנות עם היבואניות המסורתיות, ספגו הפסדים כבדים בתיקי ההשקעות. הכוונה היא לביצועים החלשים שהציגו יבואנית המצברים ואביזרי הרכב שנפ, יבואנית הרכב ביבוא מקביל הגדולה בישראל אוטומקס, חברת הקטנועים החשמליים בליץ וחברת הרכבים השיתופיים גוטו. בממוצע מציגות מניותיהן של החברות הללו ירידה שנתית של מעל ל־60%, תוך שהן מסבות הפסדים לדמויות מוכרות במגזר העסקי ובעולם הרכב.

 

אוטומקס: מתקשה להתחרות ביבואניות

חברת אוטומקס מוטורס פועלת ביבוא מקביל של כלי רכב מהמותגים המובילים בעולם באמצעות 12 סניפי מכירות. בין המותגים שמביאה החברה לארץ נמצאים רכבי הונדה, טויוטה, לצד מותגי יוקרה כמו מרצדס, ג'יפ, פורשה ואאודי. החברה הייתה אמורה לנגוס בהדרגה בנתח השוק של היבואניות המסורתיות, אך מתקשה בינתיים לספק את הסחורה.

את 2022 היא סיכמה עם יבוא ומכירה של 2,000 כלי רכב במחזור של מעל ל־450 מיליון שקל, עלייה של 10% בתוך שנה, ואף גייסה לראשונה איגרות חוב, תוך שהיא נכנסת גם לתחום יבוא האוטובוסים. אלא שהשורה התחתונה של אוטומקס נותרה שלילית אשתקד (הפסד של 1.2 מיליון שקל) כשברבעון הראשון של 2023 חלה הרעה ניכרת בתוצאותיה: ירידה של כ־10% בהכנסות שהוסברה בשינוי בהעדפות הצרכנים וירידה בצריכה הפרטית במשק. כמו כן, שחיקת שערי המטבע פגעה ברווח הגולמי, ולבסוף בשורה התחתונה נרשם הפסד של 6.8 מיליון שקל. רואי החשבון אף הפנו בדוח הכספי לעובדת אי העמידה של חברה שעמה התמזגה אוטומקס באמות מידה פיננסיות לתאגיד בנקאי.

סניף אוטומקס / צילום: באדיבות החברה

בין בעלי המניות הבולטים באוטומקס נמנים עמנואל פז פוזיילוב המחזיק ב־16% ממניותיה; דני לוי (המנכ"ל) עם נתח דומה; גם ינון עמית, בעברו מנכ"ל חברת הליסינג אלבר, מחזיק בנתח נוסף של כ־16%; בעלת מניות נוספת היא אסתר זוכוביצקי, בתו של המיליארדר המנוח שאול אייזנברג, שלה נתח של 8.1% מהחברה. כל אלה סופרים נכון להיום הפסדים כבדים כאשר מאז מוזגה לשלד בורסאי באפריל 2021, צנחה המניה בכ־80%. שווי השוק הנוכחי של אוטומקס עומד על כ־40 מיליון שקל בלבד.

 

גוטו: מנסה לצמצם הפסדים

גם מצבה של חברת הרכב השיתופי גוטו (GoTo) רחוק מלהיות מזהיר. החברה, שמוזגה אשתקד לשלד בורסאי, נסחרת לפי שווי של 34 מיליון שקל לאחר שמנייתה צללה ב־56% בשנה החולפת, על אף שנתון זה כולל עלייה של המניה ב-23% מתחילת 2023. גוטו הייתה בעבר בשליטת קבוצת שירותי הדרך שגריר, שמכרה לאחרונה את רוב החזקותיה בהפסד ניכר. החברה מחזיקה בציי רכב שאותם היא משכירה לפרקי זמן קצרים לפי המודל השיתופי בישראל, ספרד וגרמניה.

החברה שהתנהלה בשנים האחרונות כחברת צמיחה, כלומר חתרה להשיג עוד ועוד נתחי שוק וגידול בהכנסות על חשבון הרווחיות, מנסה לשנות כיוון ולהתמקד בעתיד בניסיון לצמצם את ההפסדים הכבדים שרשמה. החברה סיכמה את 2022 עם הכנסות של 77 מיליון שקל, עלייה של 50% ביחס לשנה הקודמת, הודות לגידול בפעילותה בארץ ורכישה של פעילות בגרמניה, אך בשורה התחתונה רשמה הפסד כבר של 140 מיליון שקל, מחציתו בגין הפחתת מוניטין ענקית, וזאת לאחר הפסד של 47.2 מיליון שקל ב־2021.

גם בין בעלי המניות של גוטו ניתן למצוא כמה שמות נוצצים. לצד שגריר כאמור, אלו כוללים את היזם אדם נוימן, מי שהקים את חברת חללי העבודה המשותפים WeWork ונאלץ לעזוב אותה בהמשך (16.4%). קשה להתחמק מהשוואה בין שתי החברות שנקלעו למצוקה פיננסית לאחר שביססו את מודל הפעילות שלהן על הכלכלה השיתופית, וזאת אגב השקעות גדולות בהתרחבות שלא הצדיקו את עצמן.

מנכ"ל גוטו, גיל לייזר, המחזיק בקרוב ל־5% ממניות החברה, אומר לגלובס כי "החברה ממשיכה להאמין בריכוז כוחה בגרמניה, ורכשה את המתחרה שלה בתחום הקטנועים השיתופיים. מהלך זה הפך את החברה לשחקן הגדול והמוביל עם מעל 700 אלף משתמשים. במקביל, ובשונה מחברות הרכבים, החברה מחזיקה בנכס טכנולוגי בדמות מערכת לניהול והפעלת שירותי תחבורה דיגיטלית".

גורם בענף הרכב מסביר כי "גוטו פעלה בענף הרכב השיתופי שהתבסס על מרוץ אחר הצמיחה. חברות דומות בעולם עדיין מגרדות פלח מאוד קטן משוק התחבורה הכולל, והן ניסו להגדיל בכל מחיר את נתח השוק. בשנה האחרונה בחברה החליטו שהם צריכים לעצור את המרדף ולהתמקד בלהרוויח כסף. לכן הם סגרו 'עסקי חלום', קנו עוד חברה בגרמניה והגדילו את הפעילות בארץ".

שנפ: ההפסד של שגריר

מניית יבואנית המצברים הוותיקה שנפ נחתכה בחצי בשנה האחרונה, כאשר שווי החברה נאמד ב־128 מיליון שקל. שנפ נוסדה שלוש שנים לאחר קום המדינה ועסקה בייצור מצברים עד לסוף העשור הקודם. בהדרגה עברה החברה להתמקד ביבוא ולצד זאת הרחיב את עסקיה לתחומי הצמיגים והאביזרים לרכב.

מתוצאותיה של שנפ עולה כי רשמה עלייה של 8% בהכנסותיה ברבעון הראשון השנה ל־120 מיליון שקל, כאשר בין היתר נרשמה עלייה גם במגזר הדגל של יבוא המצברים. אך שחיקתו של השקל פגעה בשיעור הרווח הגולמי, והתוצאה בשורה התחתונה היא שהרווח הנקי צלל ב־49% ברבעון ל־4.4 מיליון שקל.

בהנהלת שנפ ציינו כי הגידול בהכנסות נבע בין היתר משינוי בתמהיל המצברים שמכרה. עוד ציינו שם כי השינויים במכירות המצברים מושפעים בין היתר גם משינויים קיצוניים במזג האוויר. בין הגורמים שפגעו ברווחיות התפעולית של החברה ברבעון הראשון הייתה עלייה בהוצאות המכירה והשיווק, על רקע התייקרות בשכר העבודה וגידול בהוצאות הפרסום.

נפגעת מרכזית מהירידה החדה במניית שנפ היא חברת שגריר, שבשליטת חברת ההשקעות הפרטית DBSI של ברק דותן ויוסי בן שלום. שגריר מחזיקה ב־29% ממניות שנפ אותן רכשה לפני כשנתיים מידי קרן הפרייבט אקוויטי סקיי תמורת כ־70 מיליון שקל, במחיר כפול משער המניה כיום. היא שולטת בחברה לצד משפחת המייסדים בראשות אורי רוזנשיין המחזיקה כ־36% מהמניות.

בליץ: הערת עסק חי בדוחות

שחקנית קטנה נוספת בענף הרכב בבורסה היא בליץ טכנולוגיות, הנשלטת בידי רפאל מוזינסקי, ועוסקת בפיתוח וייצור של קטנועים חשמליים. מצבה של חברה זו, הנסחרת בשווי של 36 מיליון שקל לאחר ירידה של 72% במניה בשנה האחרונה ושל 80% מאז מוזגה לשלד בורסאי לפני קצת יותר משנתיים, החמיר לאחרונה.

בעל השליטה מוזינסקי, המשמש גם כמנכ"ל, הודיע בסוף יולי כי יעמיד לה בטוחות אישיות לצורך השגת מימון, לאחר שהחברה נקלע הלקשיים כלכליים חמורים.

לאחרונה עזב יו"ר החברה, דוד מחלב, ובמקומו מונה לתפקיד זמני יו"ר חברת אי.בי.אי חיתום, רון ויסברג, עד למציאת מחליף קבוע.

רואי החשבון של בליץ הצמידו הערת "עסק חי" לדוחותיה השנתיים בשל מצבה הכספי והצורך שלה בהצגת מקורות מימון מגורמים חיצוניים. לכך הובילו היעדר תזרים מפעילות שוטפת ואי עמידה ביעדי מכירות ומסירות בהתאם לתוכניתה.

את 2022 סיכמה החברה עם הכנסות של 7.5 מיליון שקל, אומנם עלייה של 11% ביחס לשנה הקודמת, אך עם הפסד גולמי של 853 אלף שקל מול רווח גולמי של 2.6 מיליון שקל ב־2021. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 15.8 מיליון שקל, לאחר הפסד של כמעט 40 מיליון שקל שנה קודם לכן. ההון העצמי של החברה נחתך בחצי בסיכום 2022, ל־15.4 מיליון שקל.

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

שוקלים לעבור למחשב אפל? הנה כמה דברים שכדאי לדעת

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס: ארה"ב תתחייב שהמלחמה תסתיים, גם ללא אישור ישראלי

בארגון הטרור מוכנים לוותר על השלטון ועובדים על מערכת שלטונית חדשה ● המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית • דיווח בתקשורת הערבית: חמאס לא ימסור הלילה את תשובתו למתווכות • בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי על ההצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

מספר 2 ברמ"י על התוכניות לקרקעות באזורי הביקוש: "אני באמת מקווה שהקריה תתפנה"

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"