גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתווכים שתבעו את שגרירות סין גילו שלא כדאי לגרור דיפלומטים לבית משפט

צמד מתווכים דרש משגרירות סין בישראל תשלום עבור עסקה שביצעה לרכישת בית קומברס ברמת החייל תמורת 192 מיליון שקל ● הם זכו, אך שנה לאחר שניתן פסק דין, התייצב היועמ"ש להליך - ופסק הדין בוטל ● באי-כוחה של השגרירות: "התביעה היא טרטור שווא"

בניין חברת קומברס / צילום: איל יצהר
בניין חברת קומברס / צילום: איל יצהר

כלל אצבע ידוע הוא שכדאי מאוד להימנע מסכסוכים משפטיים הנוגעים לכסף. כלל חשוב לא פחות מלמד שאם כבר נקלעים לסכסוך שכזה, כדאי שהצד השני בו לא יהיה שגרירות זרה, בטח אם היא של מדינה אסטרטגית. שרשרת של אירועים חריגים שהתרחשו במסגרת הליך אזרחי שגרתי לכאורה מעוררת שורה של שאלות, ובהן כיצד אזרחים ישראלים יכולים להתגונן מפני עוולות שנגרמות להם על ידי נציגויות זרות, והאם כללי סדר הדין האזרחי, הקשיחים לכאורה, הם לפעמים רק בגדר המלצה, במקרה שמדובר במדינה חזקה.

"פער בעמדות": יריב לוין ייוצג באופן פרטי בעתירות לביטול עילת הסבירות
אדם שהכפיש מחשבונות פיקטיביים בפייסבוק ישלם פיצוי של מיליון שקל
הפרסום בגלובס מה-7.9.2020 | רכישת בית קומברס בתל אביב: סולקה תביעה נגד בכיר סיני

אסתר עמר ושלמה ששו הם שני מתווכי נדל"ן שהגישו בשנת 2017 תביעה נגד שגרירות סין בישראל, ונגד נציג שלה, אזרח סיני העונה לשם יאנג ויי, בטענה שמגיעים להם דמי תיווך. במרכז התביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב ניצבה רכישתו של בית קומברס ברמת החייל על ידי שגרירות סין, בעלות של 192 מיליון שקל.

לאחר שכתב התביעה נמסר תחילה בשגגה למקום מושבה של השגרירות בישראל, המציאו אותו המתווכים מחדש באמצעות משרד החוץ, כהוראות הדין, ואישור של משרד החוץ אף הוגש לבית המשפט. בית המשפט התרשם שהפעם מסירת התביעה הייתה כדין, והורה לסינים להגיש כתב הגנה. אך הסינים התעלמו. לא הודעה, לא מכתב, לא יונת דואר.

המתווכים עשו מה שנהוג בנסיבות שכאלה, וביקשו לקבל פסק דין נגד הסינים, גם ללא הגנה מצידם. בית המשפט נעתר, וב-22 באפריל 2018 חתם על פסיקתה (שהיא הצלע היישומית של פסקי דין כספיים) המחייבת את הסינים לשלם 4,492,800 שקל בצירוף הפרשי הצמדה וריבית למתווכים. הסינים לא הגישו בקשה לבטל את הפסיקתה, והיא הפכה לחלוטה. כלומר שלכאורה לא ניתן עוד לפתוח אותה.

ואז הופיע היועץ

לטענת עורכי דינם של המתווכים, אבי ששו ועמרי קאופמן, בחודשים שחלפו הם ניסו לפנות לשגרירות כדי ליישב את הסכסוך, וכאשר לא זכו למענה - פנו למשרד החוץ כדי שיסייע במימוש פסק הדין. כשגם זה לא הועיל, הם הלכו להוצאה לפועל.

בשלב הזה קרה דבר מוזר: היועץ המשפטי לממשלה אז, אביחי מנדלבליט, הודיע שהוא מתייצב להליך - שנה אחרי שפסק הדין הפך כאמור לחלוט, וטען שיש לבטל את הפסיקה. טעמיו היו בעיקרו של דבר שניים: האחד, שכתב התביעה, כמו גם מסמכים אחרים בתיק, לא נמסרו לסינים כמו שצריך. השני, כי שאלת חסינותם של יאנג ווי והשגרירות לא נדונה, ולכן נפל פגם בהחלטה.

היועץ טען כי בהתאם לחוק חסינות מדינות זרות היה על בית המשפט לעורר את השאלה, אף שהסינים לא העלו אותה. אולם היועץ התעלם מן העובדה שלא סין נתבעה אלא השגרירות שלה - שעליה יכולה לחול חסינות אחרת, אך החוק לא רלוונטי לה.

חלוט - לא מה שחשבתם

אז איך אם כן אפשר היה להגיש בכלל בקשה לביטולו של פסק דין שניתן בהיעדר הגנה, לאחר שחלפה התקופה הקבועה בחוק? מערכת המשפט מכירה באפשרות לעשות כן. אפשרות שכזו מצריכה דיון מעמיק בשורה של שיקולים, שבחלוף הזמן, כמו גם אפשרותם של הצדדים לדעת כי מתקיים נגדם הליך ולהתגונן מפניו במועד, הם חלק אינטגרלי ממנה.

כך למשל, על הנתבע להסביר מדוע איחר בהגשת כתב ההגנה מטעמו. בכל מקרה, לא בקלות מתקבלת בקשה לביטול פסק דין שמוגשת שנה לאחר שניתן, בטח כאשר ישנה קביעה שיפוטית שלפיה המצאה של כתב תביעה נעשתה כמו שצריך.

ואולם, במקרה שלנו, בחלוף שנתיים כמעט מאז ניתן פסק הדין המקורי, ביטלה אותו השופטת נועה גרוסמן בהחלטת פתקית קצרה. העובדה שהסינים ידעו שמוגשת נגדם תביעה, התעלמו ממנה ולא טענו כל טענה הנוגעת לחסינותם עד אותה עת - לא שינתה דבר ואף לא הוזכרה.

המתווכים, שכבר הוציאו סכומי עתק על ייצוג משפטי, נאלצו להתחיל את ההליך כולו מחדש. אפילו הוצאות משפט לא נפסקו לזכותם. בהמשך, כפי שפורסם בגלובס, נדחתה התביעה נגד יאנג ווי מטעמי חסינות דיפלומטית.

האירועים המשונים בתיק לא הסתיימו בהחלטת הפתקית. לאחר שהשגרירות הגישה תצהירים והתיק נקבע להוכחות, שאף נדחו לבקשת השגרירות בשל מחלה נטענת של העדים, היא הודיעה לפתע שהיא אינה רוצה להביא אותם, ולאחר שנקבע כי היא אכן רשאית לעשות כן לפי הוראות החוק והאמנות הבינלאומיות, התצהירים נמשכו מהתיק.

אולם בהמשך הוגשה לתיק בית המשפט איגרת מטעם ממשלת סין, שלא באמצעות עורכי דינה של השגרירות, בתחילה באופן חסוי, ובה הוכנסה למעשה גרסתם העובדתית של העדים שהוצאו, דבר שאמור להימצא בתצהירים. החלטת השופטת עינת רביד באשר לגורל האיגרת טרם ניתנה, והיא תינתן לאחר שתוגש תגובה מטעם המדינה, שלטענת עורכי הדין מצויה כעת על שולחנה של המשנה לפרקליט המדינה.

הסכסוך האזרחי על בית קומברס בהחלט אינו הפעם הראשונה שבה דן בית המשפט בשאלות של חסינות דיפלומטית, או כאשר שיקולים של יחסי חוץ מרחפים מעל הליכים משפטיים שהם ממש "בין אדם לחברו".

יותר מכל, זכורה פרשת שגריר מצרים מוחמד בסיוני, שאזרחית ישראלית טענה כי ניסה לאנוס אותה, והוא זכה לחסינות דיפלומטית מהגשת תביעת פיצויים. הימים היו טרם תקופת "מי-טו" והניחוח שעולה מפסק הדין לא קל, אך נקודת המוצא - שלדיפלומטים יש הגנה - נותרה כשהייתה.

"ככל שאני מכיר את הפרקטיקה, מדינת ישראל מתגייסת כלביאה בכל צומת כזה כשיש תביעה כלפי דיפלומט, נציגות דיפלומטית או מדינה זרה. זה נכון תמיד וזה בטח נכון ביחס למדינות אסטרטגיות", מסביר פרופ' גיא הרפז, מומחה למשפט בינלאומי באוניברסיטה העברית. "הדבר נובע משיקולים אסטרטגיים - גם לסייע למדינות זרות וגם לקבל יחס דומה במדינות זרות. פה מדובר בעילה כספית פשוטה ותמימה, אך גם במקרים עם בעיות ערכיות קשות המדינה מתגייסת, זו פשוט פרקטיקה מקובלת ואני מניח שאנחנו לא לבד".

תגובת שגרירות סין

מעורכי הדין של שגרירות סין, משה מויאל, עמית לוין ושגיא רבינוביץ, נמסר כי "ניכר שהתובעים מבקשים להשפיע על ההליך המשפטי באמצעות מניפולציות בעיתון שאין להן תקומה בבית המשפט ולא ניתן ידינו להתנהלות קלוקלת זאת. בגין רכישת הנכס שגרירות סין שילמה את מלוא דמי התיווך, בסך של 2 מיליון שקל למי שהייתה המתווכת היעילה בעסקה. התובעים טוענים טענות סרק שהם היו המתווך היעיל בעסקה, ושבהתאם גם להם מגיעים דמי תיווך, כאשר הטענות אינן אמת.

"יתר על כן, התובעים מודים כי לא החתימו כל גורם בשגרירות על הסכם תיווך ואף טוענים שמר יאנג, שלטענתם השקרית היה נציג מוסמך של השגרירות, סירב לחתום להם על הסכם תיווך שהעבירו לו. בהתאם לדין ולהלכת בית המשפט העליון, מתווך שלא החתים לקוח על הסכם תיווך כלל לא זכאי לדמי תיווך, וכל התביעה היא טרטור שווא גדול של שגרירות סין".

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון