טיסה לשום מקום: הופסקו המגעים למיזוג ארקיע לשלד בורסאי

בעוד מניות אל על וישראייר מטפסות מתחילת השנה, נכשל ניסיון נוסף להכניס את חברת התעופה של משפחת נקש לבורסה בת"א

מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ
מטוס של ארקיע / צילום: יח''צ

ענף התעופה הפך לסחורה לוהטת בבורסה בת"א מתחילת השנה, נוכח הפריחה המחודשת של תחום התיירות והיציאה ההמונית של ישראלים לנפוש בחו"ל. כעת מתברר כי תקוותם של המשקיעים לראות את שלושת חברות התעופה המקומיות הגדולות נסחרות נכזבו לפי שעה, לנוכח כישלון מהלך המיזוג של חברת ארקיע לתוך השלד הבורסאי טכנופלס ונצ'ר .

שפל כל הזמנים: מניית החברה הישראלית שצנחה 41% ביום 
הרווח הנקי נופח ב-45 מיליון שקל: הטעות שהפילה את מניית רמי לוי 

טכנופלס דיווחה כי המו"מ בינה ובין חברת התעופה ארקיע שבשליטת האחים נקש (70%) ועובדי החברה (30%) נפסק. הצדדים היו במגעים שנמשכו מאז סוף השנה שעברה לחתימת הסכם שימזג את חברת התעופה לתוך השלד הבורסאי. לפי הדיווח של טכנופלס למשקיעים נמסר כי "החברה מעדכנת בזאת כי נכון למועד זה הופסקו המגעים לחתימת הסכם ולא מתקיים משא ומתן בין הצדדים." עוד הוסיפה טכנופלס כי היא בוחנת פעילות משמעותית להשקעה או מיזוג עימה.

ישראייר ואל על מציגות: זינוק דו ספרתי במחירי המניות מתחילת השנה

בשמונת החודשים שחלפו מאז דווחה עסקת המיזוג שבוטלה כעת, נרשמה התאוששות מרשימה בתחום התעופה בארץ ומניות ישראייר  ואל על  שנסחרות בבורסה הגיבו בהתאם. מניית אל על, שבשליטת קני רוזנברג, עלתה ב-66% מתחילת השנה ושווי השוק שלה עומד על קרוב ל-1.1 מיליארד שקל. מניית ישראייר גרופ, בשליטת טייקון הקמעונאות רמי לוי, טיפסה באותו פרק זמן ב-72% ושווי השוק שלה נאמד בכ-441 מיליון שקל. לפיכך אין פלא שבעלי המניות בטכנופלס הגיבו באכזבה ושלחו את המניה לירידה של 11%, למחיר המגלם לחברה שווי שוק של 28 מיליון שקל.

בדצמבר האחרון הודיעה טכנופלס ונצ'רס למשקיעים כי חתמה על מזכר הבנות עם  ארקיע לעסקה שבה הייתה אמורה לרכוש את מניות ארקיע, כנגד הקצאת מניות של טכנופלס כך שבעלי המניות של ארקיע ערב המיזוג וכן צדדים שלישיים אחרים, יחזיקו לאחר המיזוג ב-76% מהון המניות המונפק והפרע של טכנופלס. סוכם אז על תקופת "נון שופ", שבה חל איסור על מי מהצדדים לחפש השקעה או מו"מ עם גופים אחרים, אך זו הסתיימה  לקראת אמצע חודש מרץ השנה.

שיחות על מיזוג עם אל על הסתיימו ללא הסכם 

נזכיר כי בשנה שעברה דובר על עסקת מיזוג אפשרית אחרת, בין אל על לבין ארקיע. המגעים לאותה עסקה החלו באוקטובר 2021, אולם הם הסתיימו לאחר חודשים ארוכים של מגעים בין הצדדים, בשנת 2022. בין הסיבות האפשריות לפסילת אותה עסקה, היתה התנגדות נחרצת של עובדי ארקיע שכאמור מהווים חלק מבעלי המניות שלה. הם חששו מהפסקת הטיסות בשבת (ארקיע היחידה שטסה בשבת), בעקבות המיזוג עם אל על.

ארקיע היא חברת תעופה המציעה גם חבילות נופש. החברה שנוסדה בשנת 1949 ובשנת 2006 רכשה קבוצת נקש את השליטה בחברה, המפעילה שבעה מטוסים (שלושה מטוסי אמבראר מסוג E-195, מטוס אמבראר E-190 ושלושה מטוסי איירבוס A-321).

מעבר לטיסות לשדה התעופה רמון באילת, לארקיע יעדי טיסה מגוונים בחו"ל בין היתר באירופה ובאגן הים התיכון, עם טיסות שכר סדירות ליעדים כגון אמסטרדם, רומא, פריז, זנזיבר, טביליסי, כרתים, קפריסין, איסטנבול ואבו־דאבי. לארקיע גם חברה בת לאחזקה ושיפוץ של מטוסים קלים ובינוניים.