גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמות המחירים בשוק הנפט מאיימות להביא את אבו דאבי וריאד להתנגשות

בזמן שערב הסעודית מובילה מדיניות של הפחתת הפקת הנפט ממאגריה, באיחוד האמירויות מסרבים ליישר קו ובמקביל נהנים מהתוצאות: מכירות במחיר גבוה ● וגם: ערב הסעודית מאבדת אחיזה בשוק ההודי לטובת רוסיה

מתקן נפט של עראמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil
מתקן נפט של עראמקו בערב הסעודית / צילום: Associated Press, Amr Nabil

עיני העולם כולו נשואות לאחרונה למתרחש בענף הנפט. תוך חודש וחצי, מדינות אופ"ק פלוס בהובלת ערב הסעודית ורוסיה גרמו באמצעות מהלכי קיצוצים בהפקה לזינוק של כ-17% במחירי הנפט.

האינפלציה בארה"ב: בשוק מתקשים לפרש את הפד, ומזהירים מתרחיש שנות ה-70 | ניתוח
ישראל בצמרת יוקר המחיה של ה-OECD, אבל באיזה מקום? 

בשבועיים האחרונים אמנם חלה מגמת ירידה במחירים בשל החשש מירידה בביקושים, אך ההשלכות הכלכליות של מחירי נפט שעדיין גבוהים על העולם ברורות (התייקרויות הדלק והתעופה משפיעות ישירות על מחירי השינוע וכך גם על מחירי מרבית המוצרים בעולם), כאשר גם ערב הסעודית נפגעת דרך ההאטה הניכרת בצמיחה העולמית.

בד בבד, במקרה של רוסיה, העיצומים של המערב נגדה נותנים את אותותיהם בדמות צניחה בהכנסות. אלא שבאותה עת יש גם מרוויחה כלכלית גדולה מהסיפור, ולא רק ברמה הגיאו-פוליטית, וזו איחוד האמירויות שהפכה למכשול בפני קידום האינטרסים של השכנים הסעודיים.

אף שהן שכנות, אבו דאבי וריאד לא רואות עין בעין בכל - או ליתר דיוק שני מנהיגיהן: נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד ונסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ניתן לראות זאת בהתנהלות מול ישראל לאחר הסכמי אברהם, בעמדות הסותרות בעניין תימן שבה מתחוללת מלחמת אזרחים עקובה מדם מאז 2014, וכך גם במדיניות ההפקה שמובילות ערב הסעודית ורוסיה במסגרת אופ"ק פלוס.

מוחמד בן זאיד, נשיא איחוד האמירויות / צילום: Associated Press, Kamran Jebreili

אבו-דאבי שואפת לטפס בסולם הייצור

ככלל, אופ"ק, ארגון יצואניות הנפט בהובלת ערב הסעודית שחולש לבדו על כ-30% מהפקת הנפט בעולם - הוא ארגון סבוך באינטרסים. אז כשמתווספות אליו שותפותיו במסגרת קואליציית אופ"ק פלוס בהנהגת רוסיה, כוחן אמנם מתוגבר ל-40% מההפקה העולמית, אבל בליל האינטרסים גדל פי כמה.

הסוגיה הזו באה לידי ביטוי היטב כאשר ערב הסעודית הודיעה על חיתוך ההפקה שלה לפני כחודש ל-9 מיליון חביות ביום, איחוד האמירויות נמנעה מצעד דומה. זאת, משום שלשיטתם, לאחר שמאז אוקטובר הפחיתו בעצמם את קצב ההפקה מכ-3.2 מיליון חביות ביום לכ-2.9 מיליון, כעת "זה מספיק לייצוב השוק".

ברור כי העמדה הזו לא עומדת בקנה אחד עם עמדות ריאד שתמשיך בקצב ההפקה שנמוך מאלו של ימי הקורונה, ומדעתה של רוסיה שתצמצם בספטמבר את קצב ההפקה שלה ב-300 אלף חביות ביום נוספות. איחוד האמירויות היא אמנם מפיקת הנפט השלישית בהיקפה באופ"ק ובפער רב מהקצב של ערב הסעודית, אבל היא בהחלט מהווה מכשול לקידום האינטרסים הגיאו-פוליטיים של מוחמד בן סלמאן הן בשל ההחלטה הנוכחית והן בעקבות תוכניותיה ארוכות הטווח.

מוחמד בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace

אבו-דאבי כבר קיבלה אישור להגביר את קצב ההפקה ב-200 אלף חביות ביום ב-2024 ל-3.2 מיליון חביות ביום, ומבחינתה גם ללא אישור הקרטל מתכוונת להגדיל את כושר ההפקה ל-5 מיליון חביות ביום עד 2027.

כושר הפקה שכזה צפוי להועיל לאמירותים באופן שבו מכל עליית מחירי נפט הם ירוויחו הרבה יותר מהמצב הנוכחי שבו במילא הם מניבים יותר הכנסות, בשל החלטתם לא לחתוך את ההפקה מתחת ל-2.9 מיליון חביות ביום.

בד בבד, קצב שכזה ימתג את איחוד האמירויות בתור המפיקה השנייה בהיקפה באופ"ק, בעת שכבר כיום התמ"ג לנפש של המדינה (53,757) גבוה משמעותית מזה של ערב הסעודית (30,436). ההפרש הזה מושפע גם מהנתונים שממחישים כי האמירותים מצליחים להוריד את התלות בנפט.

ב-2022, היקף המסחר שאינו נפט קפץ ב-17% ל-2.2 טריליון דירהאם (כ-599 מיליארד דולר). בה בעת, ייצוא שאינו נפט צמח ב-6% מ-366 מיליארד דירהאם בשנה הקודמת וב-52% מאז 2019, ואילו הייבוא קפץ ב-22% ל-1.25 טריליון דירהאם.

המאבק המשולש מתנקז במדינה המאוכלסת בעולם

על אף הנתונים המעודדים, אין ספק כי דיפלומטיית הנפט עדיין מניעה את איחוד האמירויות עבור הגשמת מטרותיו הבינלאומיות של מוחמד בן זאיד. במקרה של יפן, למשל, איחוד האמירויות היוותה בחודש יוני את מקור ייבוא הנפט השני בהיקפו עם 25.63 מיליון חביות, שהיוו 37.4%. לצורך ההשוואה, ערב הסעודית הייתה הבכירה עם 41.4%.

 

את המאבק המשולש של איחוד האמירויות עם ערב הסעודית ורוסיה בזירת הנפט אפשר לראות גם אצל ייבואנית גדולה אף יותר, הודו. בזמן שנודע כי ביולי הביקוש לנפט של המדינה המאוכלסת ביותר בעולם הסתכם ב-4.7 מיליון חביות ביום, מתחת לציפיות, וצמיחת הביקוש ברמה השנתית צנחה מ-190 אלף חביות ביום ביוני ל-84 אלף ביולי, התגלה מנתוני בנק בארודה כי ב-2022 זינק היקף ייבוא הנפט השנתי מרוסיה בפי עשרה - מ-2% ל-20%. כך, לפי הערכות האנליסטים של הבנק, הודו חסכה כ-5 מיליארד דולר, שהרי על כל טון נפט גולמי רוסי זול יותר - הם חסכו כ-89 דולר.

המפסידה הגדולה ביותר מהמגמה הזו אינה איחוד האמירויות, אלא ערב הסעודית. בחודש מאי, רוסיה ייצאה 1.96 מיליון חביות ביום להודו והיוותה 42% מתוך כלל הייבוא - שיא למדינה בודדת בשנים האחרונות. מנגד, הייבוא מכלל מדינות אופ"ק הגיע לשפל של 39%, בהשפעת 560 אלף טונות בלבד מערב הסעודית. הכמות הנמוכה ביותר מאז פברואר 2021, קרי ימי הקורונה.

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה / צילום: AP - Vladimir Astapkovich

את המגמה הזו שמשפיעה גם על איחוד האמירויות, גם אם לא בעוצמה שבה נפגעים הסעודים, מנסה מוחמד בן זאיד לבלום. לאחרונה, הודו ואיחוד האמירויות החליטו להסדיר את המסחר בנפט באמצעות המטבעות המקומיים, רופי ודירהאם, כאשר בית הזיקוק הגדול ביותר בהודו החל לשלם על מיליון חביות נפט ברופי. זהו חלק מתהליך רחב יותר של הימנעות מתשלום בדולר, אבל הסיבה לקידום נושא תשלומי הנפט ברופי ברורה.

שוק הנפט והאינטרסים ששזורים בו צפויים לתת את הטון בכלכלה העולמית בחודשים הקרובים, ואולי גם להביא לעימות דיפלומטי ישיר בין איחוד האמירויות לבין ערב הסעודית.

עוד כתבות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?