השבוע בנדל"ן: צפוי שיא חדש בהיצע הדירות

הלמ"ס אמורה לפרסם את נתוני העסקאות החדשות, ויש סיכוי שמלאי הדירות הלא מכורות יגיע ל־60 אלף • הלשכה צפויה לפרסם השבוע גם את מדד מחירי הדירות לחודשים יוני־יולי, שירד בשלושת החודשים האחרונים ב־0.8% • השבוע בנדל"ן

מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי
מה צפוי בעולם הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

השבוע הקרוב עומד להיות בסימן סטטיסטיקות, במהלכו יפרסם הכלכלן הראשי באוצר את סיכום חודש יולי בשוק הדירות, שכולל נתון יסוד של מספר העסקאות שבוצעו באותו חודש, ופילוחים גיאוגרפיים ומאפיינים שונים אחרים, כגון דירות חדשות, מספר הדירות המסובסדות שנמכרו ועוד.

כסף בקיר חוגג פרק 100 | פולין, חיפה, ת"א ורמלה: כך התפתחו ההשקעות של ארבעה משקיעים
עסקאות השבוע | בתוך 24 שעות: בכמה נמכרה דירת 3 חדרים עם מרפסת צרפתית בבאר שבע?

הצפי שלנו הוא שבחודש יולי החם, בשוק שנתון במשבר חמור, אנשים העדיפו לבלות בחופשות מאשר לרכוש דירות, ועל כן מגמת הדעיכה שנרשמה בשוק הזה בחודשים האחרונים תימשך. שום דבר שיכול היה לשנות את המגמה הזו לא אירע.

ביום חמישי תפרסם הלמ"ס את נתוני העסקאות על דירות חדשות שנמכרו בחודש זה, ועל מלאי הדירות החדשות שמוצע למכירה. גם כאן אנו צופים המשך ירידות, כאשר מה שמרסן אותן לעתים הם מבצעים של יזמים במקומות שונים, בעיקר בדרום, כדי להפטר ממלאי הדירות שנמצא ברשותם.

אנו מעריכים שמלאי זה יחצה את רף ה־60 אלף דירות, ובכך ייקבע שיא חדש של היצע דירות. ניתן להסתכל על המספר הזה מכמה נקודות כיוון: ראשית מדובר בשיא, שמבשר על הכורח של יזמים רבים להתפשר במחיר; שנית, על אף ההתפשרות, הריבית בימים אלה היא כה גבוהה, שרוכשים רבים לא יכולים לעמוד גם במחירים נמוכים של דירות; שלישית, כשיש היצע כל כך גדול של דירות, הדבר יגרום ליזמים לעכב התחלות בנייה של פרויקטים חדשים. הרי אין טעם להתחיל לבנות פרויקט חדש, כשחלק מהפרויקט הישן עוד לא מכור.

ביום שישי תפרסם הלמ"ס את מדד מחירי הדירות לחודשים יוני־יולי, שיסכם את הרבעון השני של השנה מבחינת מחירי דירות. בשלושת החודשים האחרונים הוא ירד ב־0.8%. לא נפילה, לא קריסה, אלא האטה. שוק נדל"ן הוא שוק איטי במהותו, שמגיב לסביבתו באיחור ובמידה מתונה. את מלוא המשמעות של המשבר, השוק הזה צפוי להפנים במהלך השנה הבאה. לאור זאת, אנו מעריכים שגם המדד הקרוב יהיה שלילי מתון.

יום שני 11/9

פינוי בינוי גדול ברמת השרון

הוועדה להתחדשות עירונית בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב תדון בישיבתה הקרובה בתוכנית גדולה להתחדשות עירונית בדרום־מזרח העיר, ששמה מתחם בן חיים.

התוכנית משתרעת על 26 דונם בין רחוב אוסישקין במערב לרחוב הנצח במזרח, דרך הראשונים בדרום והשופטים בצפון, לא הרחק מתחנת המשטרה העירונית. היא כוללת הריסת 10 מבנים ישנים שבהם 180 דירות, והקמת 427 דירות בשבעה מבנים חדשים בני 7־21 קומות. התוכנית תכלול 30% יחידות דיור קטנות מכלל היחידות.

מדובר בדיון ראשוני, ויש להניח שתוכנית בסדר גודל כזה, ובמיקום כזה, תגרור אחריה התנגדויות מצד שכנים, שלחלקם התוכנית תפריע, וחלקן דווקא ירצו להצטרף אליה.