היועץ האמריקאי לביטחון לאומי: "הבנות רחבות בין ישראל לסעודיה בדרך לנורמליזציה"

בהמשך דבריו אמר סאליבן ש"אין הסכם מוכן ויש עוד הרבה עבודה לעשות" • את הדברים אמר לפני שטס עם הנשיא ביידן לפסגת ה-G20 בהודו • בשבוע האחרון דיווחו בתקשורת העולמית על מו"מ בין הסעודים לפלסטינים סביב הסכם נורמליזציה של הסעודים עם ישראל

ביידן, בן סלמאן, נתניהו / צילומים: AP, מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ביידן, בן סלמאן, נתניהו / צילומים: AP, מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היועץ האמריקאי לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר הלילה (ו') שבין ישראל לערב הסעודית יש "הבנות רחבות לגבי מרכיבים מרכזיים רבים בדרך לנורמליזיציה". את הדברים אמר סאליבן לעיתונות האמריקאית לפני שעלה על טיסה עם הנשיא ביידן לפסגת G20 בהודו.

מסר אמריקאי לנסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן? "כדאי לו לנרמל את היחסים עם ישראל"
שאלות ותשובות | "סעודיה כבר לא מצליחה ליישר את יתר המדינות": מי דוחף את מחיר הנפט למעלה ומי המפסידים הגדולים  
"ישראל לא בת ברית יציבה": הפרשן האמריקאי הבכיר נגד נתניהו 

סאליבן הוסיף ש"אין לנו מסגרת עבודה ואין לנו תנאים מוכנים לחתימה. יש עוד הרבה עבודה לעשות", אך עדיין ניתן לראות באמירתו סימן חיובי לגבי היתכנות הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

בתחילת השבוע דווח בתקשורת הפלסטינית שנציגי הרשות נפגשו בירדן עם משלחת אמריקאית על מנת לדון בתנאים שיקבלו הפלסטינים במסגרת הסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. לפי הדיווח, הפלסטינים יסכימו לא להתנגד לנורמליזציה אם ימולאו דרישותיהם, שכוללות תמיכה כלכלית ופתיחת שגרירות אמריקאית בירושלים.

כמה ימים קודם לכן דווח בוול סטריט ג'ורנל שערב הסעודית הציעה להעניק תמיכה כספית לרשות הפלסטינית, במהלך שמצביע על התקדמות משמעותית בדרך להסכם עם ישראל ולכינון יחסים דיפלומטיים בין ריאד לירושלים. לפי אותו הדיווח, המטרה הסעודית היא למנוע האשמה לפיה ריאד מוכנה להקריב את מאמצי הפלסטינים להקים מדינה.

בעולם הערבי מתחו ביקורת על סעודיה בעקבות הדיווחים על התחממות היחסים הדיפלומטיים מול ישראל. לסעודיה מעמד מיוחד בעולם הערבי בשל גודלה, עושרה ומיקומם של האתרים הקדושים ביותר לאסלאם בשטחה - ועל כן היא חשופה יותר לביקורת, ונורמליזציה מולה תהיה צעד משמעותי עבור ישראל.

הכתבה פורסמה לראשונה ב- N12