התוכניות להקמת קו המטרו M2 אושרו. איפה הוא יעבור?

אורך הקו 26 ק"מ, והוא ישרת 9 רשויות מקומיות ויכלול 22 תחנות • במסגרת הליכי התכנון הושגה הסכמה כי עבודות הקשורות בפיקוח נפש ייעשו גם בשבת כשגורמים הבקיאים בפרוייקט מסבירים שמדובר בחפירת המנהרות, אך עיריית בני ברק מכחישה

המטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet
המטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

הוות"ל אישרה היום (ב') את התוכנית להקמת קו המטרו M2 בציר מזרח-מערב. אורכו של הקו 26 ק"מ, והוא צפוי לשרת 9 רשויות מקומיות ולכלול 22 תחנות. הקו יוקם מבית החולים וולפסון שבמערב המטרופולין דרך מרכז תל אביב, גבעתיים ובני ברק ועד לפתח לתקווה במזרח המטרופולין, בה הוא יסתיים באזור התעשייה סגולה. 

זו הסיבה שלמרות שהישראלים נוסעים פחות, הפקקים מתגברים 
המנהלת הבכירה שעשתה היסטוריה ובטוחה: הרכבת הקלה צריכה לפעול בשבת 
הרכבת הקלה עמדה למבחן תקלות ראשון. מה התוצאות מלמדות על התקלה הבאה? 

כבר לפני שנים, עוד בשלבי התכנון, זאב ביילסקי, מי שכיהן באותה עת כיו"ר הות"ל, הוביל החלטה שבמסגרתה הוצעו שתי חלופות לקו המטרו. האחת, העדיפה משמעותית מבחינה תחבורתית, היא דרך העיר בני ברק, והיא כוללת שתי תחנות מטרו במרכזה. השנייה, שנחוצה פחות מבחינה תחבורתית, עוברת דרך רמת גן. כך קודם הקו עם שתי חלופות, כשהסיבה הרשמית הייתה הימנעות מעיכובים בתכנון בעקבות התנגדות עיריית בני ברק לחפירות מתחת לאדמה בשבת ובחג.

הסיבה הלא רשמית הייתה "שוט" שהניפו מוסדות התכנון כלפי העירייה - שאם לא תסכים לביצוע העבודות, היא לא תוכל "לקחת בשבי" את התקדמות הקו כולו, וניתן יהיה לקדם אותו גם בתוואי אחר, שמדלג על העיר שנסמכת וזקוקה לתחבורה ציבורית.

סוכם שהעירייה תתמוך

בעיריית בני ברק התקוממו וניהלו קמפיין כנגד ה"דילוג" על עירם. בחודשים האחרונים, עם התקדמות הליכי התכנון של הקו לקראת אישור, הושגה הסכמה בין נת"ע ועיריית בני ברק, שלפיה עבודות שדחייתן עלולה "להוות, או לגרום, או עלולה להיות כרוכה בסיכון בטיחותי העולה עד כדי פיקוח נפש (קרי סכנת חיים)... נת"ע רשאית לבצען בכל עת, לרבות בשבתות ובמועדי ישראל". בד בבד ההסכם גם ציין כי העירייה תתמוך בתוואי שעובר בבני ברק.

גורמים המעורים בפרויקט טוענים שעצם עצירת מכונת החפירה של המנהרות מהווה סכנת חיים, וזאת משום שמכונת ה-TBM שחופרת את המנהרות גם מדפנת אותן במקביל, ולכן עצירה עלולה להוביל לסכנה משמעותית. מכונה זו גם חפרה את מנהרות הקו האדום של הרכבת הקלה, שאף הוא עובר תחת העיר, ובשנת 2018 בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל את עמדת חברת נת"ע כי מדובר בעבודות שהפסקתן עלולה לפגוע בחיי אדם.

ואולם, בעיריית בני ברק מכחישים את ההסכמות. "עבודות המטרו עדיין בתכנון ולא הוגשה בקשת היתרי עבודה. מה שסוכם - הוא אימוץ היתר ההפעלה של הקו האדום של הרק"ל, שם סוכם שרק עבודות של פיקוח נפש תתבצענה בשבת. נחתם בין הצדדים כי סיכום זה יהיה המבוא לדיון עתידי לתוכנית המטרו. ההסכם אושר ונחתם על הנהלת נת"ע ולא נשמע ממנה ומכל גורם אחר הערה על הפרעה או עיכוב עתידי ביישום תוכנית המטרו".

מנגד, גורמים בענף טוענים כי העירייה מבינה שלא ניתן להעביר קו מטרו בעיר מבלי לחפור אותו גם בשבתות, וכי ההסכם לא יכול לכלול מפורשות את הסכמת העירייה לביצוע העבודות בשבת מסיבות מובנות, אך הוא מאפשר זאת.

"סיבוב הפרסה" של העירייה לאחר פרסום ההסכמות יכול להיות תלוי, כך אומרים הגורמים, בבחירות המקומיות הקרבות וביחסים המתוחים של דת ומדינה בתקופה זו במדינה. סברה נוספת שנשמעה היום גורסת כי כל צד נדרש למלא את תפקידו הפוליטי, אך ברגע האמת - לא ניתן יהיה לבצע עבודות להקמת קו ללא החפירות.

בעירייה מסרו לגלובס בתגובה לטענות, כי "לשון ההסכם שעברה את עינם הבוחנת של רבני העיר ואושרה על ידי כל חברי מועצת העיר פה אחד, ברורה ואינה טעונה לשום פרשנות. ההסכם שולל מכל וכל ביצוע עבודה בשבת אלא אם כן היא נדרשת בשל חשש לפיקוח נפש כפי שהורו רבני העיר".

קו המטרו M2 שאושר היום הוא אחד משלושת קווי המטרו שמתוכננים בגוש דן. אלו יעברו תחת 24 רשויות מקומיות ויוקמו בהם 109 תחנות. שלושת הקווים מקודמים במוסדות התכנון בחמש תוכניות שונות, כשבשנתיים האחרונות הצליחה הות"ל לאשר ארבע תוכניות מתוכן. התוכנית האחרונה שעדיין לא אושרה כוללת את החלק הצפוני של קו M1, שבו, מאזור גלילות יוצאות שתי שלוחות - האחת לרעננה והאחת לכפר סבא - כששתי העיריות האלו מתנגדות לתוכנית.

איך תיראה כיכר הבימה?

החוקרת שבחנה את ההתנגדויות הביעה את עמדתה גם ביחס לתחנה שמוקמת בכיכר הבימה בתל אביב, אשר להקמתה נדרשת עקירה של עצי פיקוס בעלי ערכים גבוהים וכן פגיעה בכיכר, יצירתו של האמן וחתן פרס ישראל דני קרוון. התחנה שאמורה לשרת 45 אלף נוסעים ביום תצומצם, מספר עצי הפיקוס הנדרשים לכריתה יצומצם מ-10 ל-4, והפסל "התרוממות" האייקוני של מנשה קדישמן עתיד להישאר.

מערכת המטרו מורכבת משלושה קווים שמורכבים מחמישה תוכניות. כך הות"ל למעשה אישרה ארבע תוכניות מתוך תוכניות הקווים, ומערכת המטרו אושרה כמעט כולה מבחינה תכנונית. עד כה אושרו הקווים M3 וחלקיו הדרומיים והמרכזיים של קו M1.

התוכנית האחרונה שנתונה בדיונים היא זו של חלקו הצפוני של קו M1, שכולל שתי זרועות שיוצאות מאזור גלילות, האחת לרעננה והאחת לכפר סבא, כששתי העיריות וקבוצות קולניות בהן מתנגדות למיקום הדיפו בכפר סבא ולתוואי הרכבת ברעננה. 

2.4 מיליארד שקל בדרך

בתוך כך, המטרו ממשיך להתקדם גם מבחינה ביצועית: שרת התחבורה מירי רגב הסירה את התנגדותה לקידום המטרו עם הסטת 2.4 מיליארד שקל מתקציב משרדה לקידום מסילות לקריית שמונה ולאילת (שלשם הקמתן דרושים עשרות מיליארדי שקלים). 

בנוסף, נראה כי מתגבשת הסכמה לפיה חברת נת"ע, שפתחה לאחרונה די בהצלחה את הקו האדום של הרכבת הקלה לאחר שנים של עיכובים, תנהל את העבודות על פרויקט המטרו, ותכולות מסוימות מהפרויקט יבוצעו על-ידי חברת נתיבי ישראל - כשרגב דרשה להעביר את הפרויקט לביצועה.

לאחר העברת הכספים רגב גם החלה לחתום על צווי ההפקעה הנדרשים בסביבת תחנות המטרו המאושרות, והוועדה לאיתור ראש רשות המטרו החלה לפעול לאחר הקפאה של כמעט שנה בפעילותה, כשלא ברור כמה מבין המועמדים עדיין מעוניינים בתפקיד.

לאחרונה נת"ע גם פרסמה את תוצאות מכרז ניהול ותכנון קווי המטרו שנאמד בכ-8-10 מיליארד שקל, והתכנית היא שבמהלך השנה הבאה יחלו לעבוד על תכנון מפורט של הפרויקט ועל ניהולו, ובאופן מדורג, כ-300 עובדים על כל קו מהארץ ומהעולם.

החלק שעדיין נותר מעוכב ובאופן משמעותי הוא העברת חוק המטרו, שאמור היה לפי הציפיות לעבור תוך מושב כנסת אחד מאז הושבעה הכנסת הנוכחית, והוא מקודם בעצלתיים. בראיון לגלובס, יו"ר נת"ע עו"ד מיה ליקוורניק הזהירה כי אי-העברת החוק תתחיל להעיב על קצב התקדמות הפרויקט כבר בשנה הבאה. 

"אין עתיד לגוש דן ללא המטרו"

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "אני מברך על ההסכם החשוב עם עיריית בני ברק שיאפשר את מעבר קו מטרו M2 בתוך העיר וייתן מענה לתושבי העיר שהם צרכני תחבורה ציבורית. פרויקט המטרו הוא הוא פרויקט חיוני למדינת ישראל בכלל ולגוש דן בפרט ויקצר משמעותית את הפקקים".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מדובר ביום היסטורי. מינהל התכנון שם את קידום פרויקט המטרו בראש סדר העדיפויות של מינהל התכנון ואישרנו ארבע תוכניות בזמן שיא של שנתיים בלבד. אין עתיד לגוש דן ללא המטרו".

מעיריית בני ברק נמסר:  "עיריית בני ברק מכחישה את הדיווח המגמתי והשגוי מכל וכל! ההיפך הוא הנכון: עבודות המטרו יתבצעו אך רק בימי החול כפי שסוכם בבירור בתנאי ההיתר וצוין במפורש. בהסכם האמור שאושר במועצת העיר ועל דעת רבני העיר שליט"א, הוכנס סעיף המתייחס למציאות של פיקוח נפש העלולה להתרחש באזורי החפירה, ופעולות חירום הנדרשות למניעת חשש פיקוח נפש, ורק פעילות זו הותרה והותנתה בפיקוח רבני העיר הנושא מופיע ברורות בהסכם שהובא למועצת העיר וזכה לאישור גורף של חברי המועצה. יודגש שוב: בניגוד לדיווח, לא אושרה כל עבודה בשבת ולא תתבצענה עבודות בשבת".