גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וול סטריט נצבעת באדום: האם שוק המניות משנה כיוון?

הראלי בשוק המניות האמריקאי נבלם מתחילת אוגוסט, ובאשר להמשך המגמה - הדעות חלוקות ● וגם: מה אומרת ההיסטוריה על ביצועי וול סטריט בחודשים שנותרו עד סוף השנה

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

ספטמבר מסתמן כחודש חלש נוסף עבור המדדים המובילים בוול סטריט, לאחר שבאוגוסט נעצר הראלי שנמשך מתחילת השנה. מתחילת ספטמבר, ירד הנאסד"ק ב-2.5%, ומדד S&P 500 ב-1.5%. כשמצרפים את אוגוסט מקבלים ירידה של כ-4% בנאסד"ק ושל כמעט 3% ב-S&P 500.

800 מיליארד דולר: השיא החדש של וורן באפט 
2 מיליון דולר נעלמו מארנק דיגיטלי. המשקיע: נפלתי קורבן לקנוניה מתוחכמת 

מדובר בינתיים במכה קלה בכנף, אם בוחנים את ביצועי המדדים מתחילת השנה. בהובלת ענקיות הטכנולוגיה הניבו הנאסד"ק וה-S&P 500 תשואות מרשימות של 32% ו-16% בהתאמה (ת"א-35, למשל, עלה ב-2.3% בלבד).

השאלה הגדולה היא האם המגמה השלילית של החודש וחצי האחרונים תימשך גם ברבעון האחרון השנה? התפתחויות חדשות בכלכלה הגלובלית, ובהן עליית מחיר הנפט, שמתדלקת את האינפלציה, והמשך עליית הריבית, עלולות להוביל להחרפה במגמת הירידות בשוקי המניות.

זאת בין היתר בשל צפי לרמת ריבית גבוהה ולאורך זמן רב מהצפוי. כלכלנים ומשקיעים חלוקים בדעותיהם לגבי ההתפתחויות הצפויות בשווקים ולאיזה כיוון ינועו בחודשים הבאים.

 

ספטמבר נחשב באופן היסטורי לחודש חלש מבחינת המשקיעים בשוק ההון האמריקאי. מאז 1945 איבד ה-S&P 500 בממוצע כ-0.73% בספטמבר, כך לפי דוח של מכון המחקר CFRA - החודש החלש ביותר. גם אוגוסט מציג תשואה היסטורית ממוצעת שלילית. יש לציין כי לא נמצאה סיבה כלכלית קונקרטית למוניטין הגרוע שיצא דווקא לספטמבר.

הירידות האחרונות: בעיקר בגלל הנפט

הסטטיסטיקה של מכון המחקר לגבי המשך השנה מראה תשואה חיובית גבוהה ברבעון האחרון - יותר מ-1% בממוצע לכל חודש ברבעון.

הראל גילאון, מנכ"ל משותף באופנהיימר ישראל, טוען כי "אין לראות בירידות האחרונות אירוע מיוחד". גילאון מסביר כי הירידות של כמה אחוזים בודדים מתגמדות ביחס לתשואה הדו-ספרתית הנאה שנצפתה מתחילת השנה במדדי וול סטריט. עם זאת, כאמור, נראה שיש סיבות לחולשה הנוכחית בוול סטריט, ובעיקר החשש בשווקים מעלייה מחודשת של האינפלציה, בשל הזינוק במחיר הנפט.

נועם מאירוביץ', מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, מסביר כי המצב בשוק ההון האמריקאי עדיין מצוין בהתחשב במצב הכלכלי העולמי: "מדדי הבורסה בארה"ב עלו בזמן שתשואות האג"ח זינקו, והריבית שם מגיעה לגבהים שלא נראו זמן רב. כך ששוק המניות מתחזק באופן אבסולוטי, אך גם באופן יחסי, בהתחשב באפיקי ההשקעות הסולידיים יותר".

מעבר לכך, מאירוביץ', בדומה לגילאון, מוסיף כי צריך לקחת בפרספקטיבה את המגמה השלילית הנוכחית בוול סטריט. הוא מסביר כי ירידות לאחר עליות חזקות בשוק הן לא משהו יוצא דופן. "השוק אינו ליניארי, ותנודתיות השוק היא משהו רגיל שאנחנו צופים כל הזמן".

מאירוביץ' מסביר כי החלטתו האחרונה של קרטל הנפט OPEC+ להמשיך במהלך קיצוצי ההפקה מביאה לעלייה עולמית במחירי הנפט, וכתוצאה מכך גם לעלייה באינפלציה. "בארה"ב מאוד רגישים למחירי הנפט, הם לא מסבסדים את המחיר כשהנפט נוסק. הם שונים בפן הזה מישראל, וגם בהיקפי הנסיעה הגדולים יותר שלהם. יוצא שעליית מחירי הנפט תשפיע על הצרכנים האמריקאים, במיוחד בכך שתביא לעלייה במחירי הסחורות והאנרגיה במדינה". השינוי בסנטמינט, לפי מאירוביץ' ישפיע על השחקנים בשוק ועלול להוביל לירידות בשווקים.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אומר כי מעבר לעליית מחירי הנפט, הציפיות לאינפלציה עלו ברחבי העולם, ונתוני האינפלציה בשווקים המפותחים הפתיעו ברובם כלפי מעלה בחודש האחרון: "האינפלציה הגבוהה והמשך עליות הריבית ברחבי העולם הובילו לתשואות גבוהות יותר באיגרות החוב וגם להבנה בשווקים שהריבית תישאר גבוהה ולאורך זמן". שפריר מסביר כי מצב זה מעיב על השווקים וגרם לירידות בחודש וחצי האחרונים.

שפריר מציין כי המצב הכלכלי בארה"ב אומנם טוב, אך החברות הנסחרות בבורסות בארה"ב הן גלובליות: "המצב הכלכלי באירופה ובסין מדשדש, הצפי באזורים אלו לצמיחה נמוכה יותר מביא לחולשה גם במניות בארה"ב".

נקודה נוספת שאותה מעלים הכלכלנים היא שהשנה האחרונה הראתה כי קיימים אפיקים סולידיים יותר להשקעה משוק המניות התנודתי, המציעים תשואות אטרקטיביות, חסרות סיכון, שלא היו בנמצא שנים ארוכות. עם זאת, למרות הריביות הגבוהות באג"ח, עדיין הראה שוק המניות ביצועים חזקים, בדגש על מניות הטכנולוגיה הגדולות.

מאירוביץ' מציין שגם זו סיבה להיחלשות הנוכחית בשווקים. "המשקיעים רואים את הריביות חסרות הסיכון באיגרות החוב ועוברים לאפיקים סולידיים יותר. בנוסף, יש משקיעים שרואים את עליות התשואה כזמן טוב לממש את רווחיהם ולמכור את המניות שבהחזקתם".

"העליות לא יימשכו כפי שהיה מוקדם יותר השנה"

כאמור, הכלכלנים השונים רואים בכלכלה הגלובלית את ההשפעה המרכזית על כיוון השווקים בחודשים הבאים. גורם בכיר בשוק ההון מסביר בשיחה עם גלובס כי תחזית "הנחיתה הרכה" של האינפלציה בארה"ב, קרי ירידה באינפלציה ליעד הפד ללא מיתון, היא עדיין הסבירה ביותר. אך אם, לדבריו, הסביבה הכלכלית תשתנה והאינפלציה, תרים ראש לקראת סוף השנה, בהחלט ייתכן שהירידות יימשכו והבורסות ייצבעו באדום גם בחודשים הבאים.

בנוסף, אותו גורם מדגיש כי מה שהביא לעליות בשוקי המניות השנה היה בעיקר ההייפ סביב ה-AI (בינה מלאכותית) וחברות הטכנולוגיה הבולטות שהובילו את העליות במדדים השונים. הוא מציין, כי "האופוריה סביב המניות הללו צפויה להירגע בסופו של דבר, כך שגם אם נראה נחיתה רכה ברמת האינפלציה, העליות בשווקים לא יימשכו כפי שקרה בעקבות 'הפיצוץ' סביב מניות ה-AI מוקדם יותר השנה".

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה יצאה למסע רכישות של מיליארד דולר בישראל. מה בכל זאת צריך להדאיג?

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דיווח: הנשיא ביידן ישקול להגביל מכירת נשק לישראל אם יתקיים מבצע "גדול" ברפיח

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם