בלב אחד הגנים היפים בתל אביב תמצאו בר יין עם אלכוהול משובח ומנות ממזריות

"הלנה", בהובלת השפים גיא גמזו ודור ברזילי, היא מסעדה תל אביבית המייבאת לעיר את האוכל והגישה של מטבחי איטליה וספרד

מנת ספגטי בחמאת אנשובי ב''הלנה'' / צילום: אפיק גבאי
מנת ספגטי בחמאת אנשובי ב''הלנה'' / צילום: אפיק גבאי

על "הלנה"

שפים: גיא גמזו ודור ברזילי
סוג מטבח: ספרדי-איטלקי
סוג תפריט: ערב
כמה מנות בתפריט: כ־40
טווח מחירים: 8-72 שקלים
כשר: לא
עיצוב פנים: ברנוביץ + קרוננברג
כתובת: שדרות תרס"ט 6, תל אביב
טלפון: 03-6536090
שעות הפתיחה: שבת-חמישי 18:00-01:00 (שישי סגור)
צריך להזמין מראש: כן

"הלנה" הוא בר יין בסגנון ספרדי-איטלקי בביתן אייל עופר לאמנות בתל אביב בבעלות שלושה שחקנים בולטים בסצנת האוכל המקומית: המסעדן איציק חנגל, בעל מסעדות רבות במרכזי תרבות וחינוך בעיר ("פאסטל", "בית אריאלה", "דובנוב 8" ועוד), השף גיא גמזו ("אריא", "נונונו", "שה ויוי" ועוד) והמיקסולוג מוש בודניק ("סושיאל קלאב", "מידל בר" ועוד).

לבר קראו על שם מייסדת אימפריית התמרוקים הלנה רובינשטיין, שחלל האמנות שהוא פועל בתוכו היה קרוי על שמה עד לאחרונה. עם פתיחתו המחודשת לפני כמה חודשים, שונה שמו של החלל ל"ביתן אייל עופר לאמנות". החלל של הלנה נחלק לשלושה אגפים: ישיבה בחוץ, ב"גן יעקב" או בשדרה סביב שולחנות קטנים מכוסים מפות לבנות, בר יין בקומת הכניסה ולאונג' קוקטיילים אלגנטי בקומה העליונה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

למה בחרנו בה

מושפע מתרבות האפרטיבו של סן סבסטיאן שבחבל הבסקים בספרד ומתרבות הצ'יקטי של ונציה שבאיטליה - התפריט של הלנה נחלק לכמה אגפים: ירקות, מנות קרודו (מנות נאות), שרקוטרי וגבינות, פינצ'וס (מנות על שיפוד וכריכונים פתוחים), "60 מעלות" (מנות חמימות) ומעט מתוקים.

מכיוון שמדובר בבר יין משוחרר ולא במסעדה שמספקת חווית אכילה שלמה וכבדה, התפקיד של האוכל כאן הוא ללוות את האלכוהול הטוב שמוצע פה והוא כולל עשרות מנות קטנות וממזריות.

אויסטרים הן אטרקציה של ממש, בעיקר בגלל המחיר שלהן - הכי זול בעיר: 12 שקלים ליחידה; 60 שקלים לשישייה.

ביו שף

גיא גמזו, 43, גדל בשכונת תל כביר בתל אביב. בגיל 14 הוא נאלץ לעזור בפרנסת הבית והחל לעבוד בתחום האוכל, "כי זה מה שידעתי לעשות", הוא אומר. "אימא שלי עבדה כל חייה ואבא, מסיבות בריאותיות, לא. היו לה שלושה ילדים וגבר להאכיל אז היא הייתה זקוקה לעזרה שלי. הייתי הולך איתה לשוק, לומד ממנה איך לבחור ירקות, סוחב את הסלים הביתה ועושה לה את כל ההכנות במטבח".

העבודה הראשונה שלו הייתה ב"מק דיוויד" בעיר. אחר כך המשיך ל"פוקאצ'ה בר", "בית התה של ויסוצקי" ו"פרישמן" שעל חוף הים בתל אביב. אחרי הצבא, כשחיפש משהו רציני יותר, הוא חבר לאייל שני והם הקימו את "ניגובים", חומוסיה במגדלי עזריאלי. התחנה המשמעותית הבאה שלו היתה "רפאל", שם הוא ניהל את המטבח של רפי כהן במשך שש שנים. ב-2013 הוא עזב את רפאל ופתח את מסעדת השף הים תיכונית "אריא". בשנים האחרונות הוא פתח מקומות רבים בז'אנרים שונים: "נונונו" (מזללה אמריקאית מושחתת), "בינגו" (המבורגר בחוף גורדון), "שה ויוי" (בראסרי צרפתי) ולאחרונה את בר היין הלנה, שבו הוא אחראי על האוכל יחד עם השף בפועל, דור ברזילי.

מנת הדגל

ספגטי חמאת אנשובי

מחלקת ה-"60 מעלות" בתפריט מספקת כמה מנות חמימות בודדות, המוגשות בטמפרטורה של שישים מעלות, כמו שרימפס, קלמארי או מולים בכלי חרס, ג'מבו שרימפס על סלסה ורדה וספגטי בחמאת אנשובי: ספגטי שמעורבב בקערה עם חמאת אנשובי אוממית, לימון וטרגון (48 שקלים).

מנת האינסטגרם

● פינצ'וס ומונטדיטוס

פינצ'וס ומונטדיטוס הם שם גנרי למנות קטנות שתפקידן לפתוח את התיאבון וללוות את האלכוהול בטאפאס בר. הקטגוריה מורכבת בעיקר מכריכונים פתוחים עם טופינגס משתנים, בדרגות שונות של מורכבות קולינריות, גילדות (מנות על שיפוד), קזואלות (מנות בכלי חרס) ומנות בצלחות קטנות. בוויטרינה של הלנה יחכה לכם מבחר נאה מהם, למשל: מונטדיטו (כריכים פתוחים) עם פטריות וקרם מנצ'גו, מונטדיטו עם תירס צלוי, מונטדיטו עם ברזאולה ועלים חריפים, מונטדיטו עם ריבת עגבניות ופדרון גבינה ומונטדיטו עם קופה וריבת מלון ועוד (8-48 שקלים).

הקינוח

● באסקית שוקולד

ב-2018, כשהשף עינב אזגורי הגיש לראשונה במסעדת "קפה נורדוי" בתל אביב עוגת גבינה באסקית היתה כאן רעידת אדמה בתחום עוגות הגבינה.

מאז, אלפי עוגות באסקיות נאפו, נמכרו ונזללו והיום במסעדות רבות אפשר למצוא גרסה של הקינוח הנהדר הזה. בהלנה, גמזו הכניס טוויסט קטן לעוגת הגבינה הרכה והקרמלית, והפך אותה לעוגת גבינה שוקולדית חמוצה-מתוקה ולא כבדה מדי (42 שקלים).

באסקית שוקולד / צילום: אפיק גבאי
 באסקית שוקולד / צילום: אפיק גבאי

תפריט היין

על היין והאלכוהול בהלנה אחראים מוש בודניק והסומליירית ליז קוקין. בגזרת היין תמצאו פה כ-80 תוויות שונות (15 מהן פתוחות לכוסות) מאזורי יין שונים, עולם חדש לצד עולם ישן: יינות אלגנטיים, נגישים בטעם ובמחיר. תפריט האלכוהול של הלנה נוטה לספרד ואיטליה ומציע מבחר גדול של משקאות תוססים מבוססים על ורמוט ושרי, פרי שיתוף פעולה של מעבדת הקוקטיילים הארטיזנלית 'Liquidium', בירה "סאן מיגל" וסיידר "גליפט" מחבית.

השירות

מילה טובה לליז קוקין, הסומליירית, שעושה פה עבודה טובה בכל הקשור לשירות יין - ובכלל, על עצם זה שיש פה שירות יין. קוקין הייתה קשובה לחשקים שלנו אך גם עקשנית דיה - עקשנות שהשתלמה לנו, כי היינות שהיא המליצה עליהם במהלך הערב עבדו נהדר עם האוכל.

מה עוד אכלנו?

שישיית אויסטרים - 60 שקלים
סלט שעועית בובס - 28 שקלים
פדרון - 28 שקלים
4 מונטדיטוס- 76 שקלים
ספגטי בחמאת אנשובי - 48 שקלים
שרימפס בכלי חרס - 44 שקלים
באסקית שוקולד - 42 שקלים
סה"כ ל־2 סועדים (ללא יין ואלכוהול): 326 שקלים