הבחירות לרשויות מקומיות: האם יוחלט בקרוב על דחייה?

בסוף החודש אמורות להתקיים הבחירות לרשויות המקומיות בישראל • במשרד הפנים מדגישים שלפי שעה, ההיערכות "התפעולית" נמשכת כסדרה • יחד עם זאת, הם לא ממש מתחייבים – כצפוי, בימים קשים כל כך – שאכן נלך לבחירות במועדן

בחירות / צילום: שלומי יוסף
בחירות / צילום: שלומי יוסף

בעוד 3 שבועות, ב-31 באוקטובר, אמורות להתקיים הבחירות לרשויות המקומיות בישראל. במשרד הפנים מדגישים שלפי שעה ההיערכות "התפעולית" נמשכת כסדרה, אבל גם שם לא ממש מתחייבים - כצפוי, בימים קשים כל כך - שאכן נלך לבחירות במועדן.

המוניטור | הכסף נתקע, המיגון לא הספיק: מה קרה להבטחות לחזק את עוטף עזה?
כמעט משותקים: מה קורה עם מוקדי הסיוע הממשלתיים?

במצב של מלחמה, קשה לראות כיצד האזרחים, המועמדים השונים והמשק יכולים בזמן שנותר להיערך טכנית, תפעולית, נפשית וביטחונית לקיום הבחירות הקרובות. מעבר לכך, גם תפעולית קשה לראות את משרד הפנים, הממונה על קיום הבחירות, משלים את ההיערכות בימים הקרובים.

נכון להיום, בוטלו כל פעילויות ההדרכה שתוכננו למזכירי קלפיות וכיוצא בזה. עם זאת, במשרד הפנים הודיעו כי דיונים בנושאי הבחירות שנקבעו ברשויות השונות, כגון השלמת הליך אישור הרשימות, יתקיימו בזום. היחידה לפיקוח ארצי על הבחירות במשרד הפנים דחתה גם את מסיבת העיתונאים בנוגע לבחירות שתוכננה למחר, יום שני, בירושלים, בהשתתפות שר הפנים משה ארבל, מנכ"ל המשרד רונן פרץ והמפקח הארצי על הבחירות, רו"ח ריאן גאנם.

במשרד הפנים מתאמצים לשדר עסקים כרגיל

דחיית בחירות לרשויות מקומיות כבר קרתה בעבר. בשנת 1982 דחתה הכנסת את הבחירות בשנה לאוקטובר 1983, בשל מלחמת לבנון ולמרות לא מעט התנגדויות של גורמים באופוזיציה, שטענו שמדובר בפגיעה במשטר הדמוקרטי. חמש שנים לאחר אותן בחירות, בפעם האחרונה שהבחירות לכנסת ולרשויות נערכו באותו יום, דחתה הכנסת את הבחירות לרשויות המקומיות בשלושה חודשים, מחשש ששיקולים פוליטיים "ארציים" ישפיעו על ההצבעה (לאחר מכן נקבע שהבחירות יופרדו אלו מאלו באופן קבוע).

לפני כחודש, דנה הממשלה באפשרות לדחות את הבחירות ב-12 רשויות ערביות, ככל הנראה בשלושה חודשים, מחשש שארגוני פשיעה מעורבים בקביעת מועמדים ובלחצים על מועמדים קיימים. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הדגיש בעקבות הדיון כי "תפקידה של הממשלה במדינה דמוקרטית לאפשר בחירות בכל מצב", אולם בימים הקרובים קשה לראות את הכנסת נכנסת לעימות גם בנושא הזה, אם וכאשר תתקבל החלטה.

כאמור, במשרד הפנים מתאמצים לפי שעה לשדר עסקים יחסית כרגיל. לדבריהם, המשרד "מפעיל גיבויים שתוכננו מראש לתרחיש המלחמה שמתממש, לצערנו". ובכל מקרה, מציינים שם, "ברי שהערכות מצב מתקיימות כל העת וההחלטות מתקבלות בהתאם למתחייב, תוך הקפדה על מילוי הנחיות פיקוד העורף".