התחבורה הציבורית פועלת במתכונת מצומצמת, אבל ברכבת הקלה יבצעו עבודות תחזוקה

החל משעות הערב ועד מחר ב-08:00 בבוקר יבוצעו עבודות לשדרוג מערכת האיתות • ההחלטה לבצע את עבודות התחזוקה דווקא עכשיו נובעת ממיעוט הנוסעים ומיעוט היעדים בשעות הערב בימי המלחמה, ואולם ההשבתה גם נעשית כששירות התחבורה הציבורית בכל הארץ דולל באופן משמעותי בשל אילוצי הלחימה

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן
הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

התחבורה הציבורית במרכז הארץ מקרטעת במיוחד בימי הלחימה, ובכל זאת ברכבת הקלה יבצעו עבודות תחזוקה. החל משעות הערב (ה') ועד מחר בשעה 08:00 בבוקר יבוצעו עבודות לשדרוג מערכת האיתות. 

בשיאה של מלחמה ותחת מחאת מנהלת רשות החברות, מנכ"ל הרכבת יוחלף 
סמנכ"ל כפרית נרצח, עובדים חוששים להגיע: מפעלים בדרום נותרו נטושים 

על כן, בקו R3 - רכבת אחרונה תצא מתחנת אליפלט תל אביב בשעה 19:07 ותגיע לתחנת קריית אריה פתח תקווה בשעה 19:40. בכיוון ההפוך רכבת אחרונה מתחנת קריית אריה פתח תקווה תצא בשעה 19:20 ותגיע לתחנת אליפלט תל אביב בשעה 20:00.

בקו R1 - רכבת אחרונה תצא מתחנת הקוממיות בת ים בשעה 18:00 ותגיע לתחנה מרכזית פתח תקווה (CBS) בשעה 19:20. בכיוון ההפוך רכבת אחרונה תצא מתחנה מרכזית פתח תקווה בשעה 18:20 ותגיע לתחנת הקוממיות בת ים בשעה 19:40. 

למה דווקא עכשיו? 

ההחלטה לבצע את עבודות התחזוקה דווקא עכשיו נובעת ממיעוט הנוסעים ומיעוט היעדים בשעות הערב בימי המלחמה, ואולם ההשבתה גם נעשית כששירות התחבורה הציבורית בכל הארץ וכן במרכזה דולל באופן משמעותי בשל אילוצי הלחימה, בעוד שישנם עובדים חיוניים רבים שנדרשים להגיע למקומות העבודה.

משרד התחבורה הודיע על דילול משמעותי במהלך השבוע האחרון בשירות התחבורה הציבורית, והמליץ לבצע רק נסיעות חיוניות.

בדרום לא מופעלים אוטובוסים באזורי הלחימה, ובחלק מהיישובים יש שירות עירוני חלקי, כשבאופקים ובנתיבות קווים פועלים פעמיים בשעה לכל כיוון. בשירות הבין-עירוני מופעלים מספר קווים בין אופקים, באר שבע, נתיבות, אשדוד ואשקלון ומערי הדרום לירושלים ובני ברק דרך כביש 6.

במרכז הארץ וצפונה השירות דולל כאמור, וגם רכבת ישראל פועלת במתכונת חלקית. שירות הרכבות בין אשקלון ובאר שבע לא פועל בהנחיית פיקוד העורף, ובשאר קווי הרכבת ברחבי הארץ קיימת פעילות במתכונת חירום ובתדירות מופחתת. 

מחסור בכוח-אדם

במשרד התחבורה אמרו לגלובס כי מפעילי התחבורה הציבורית הונחו להסיט משאבים לצורכי הצבא. "יש לציין כי פרט לגיוס הנהגים והאוטובוסים לטובות משרד הביטחון, ענף התחבורה הציבורית מתמודד  עם מחסור בכוח-אדם גם של צוות תפעולי ועובדי מינהלה שגויסו בצו 8 וכן בשל עובדים שאינם יכולים להתייצב לעבודה באזורים מאוימים או בשל מחויבות השגחה וטיפול במשפחה, זאת בדומה ליתר ענפי השירות במשק.

"לאור האמור, ההנחיות להתאמת השירות הן לשמור על שירות בסיסי בכל יישוב או שכונה, גם אם מספר הקווים מופחת מהרגיל או בתדירות מצומצמת, למעט אזורים בהם לא ניתן להפעיל תחבורה ציבורית בשל החשש הביטחוני".

ביחס להפעלת רכבת ישראל, במשרד הסבירו כי גם שם האתגרים דומים, ובהם מחסור בכוח-אדם שגויסו בצו 8, וכן הסבירו כי "במקרה שקיימת פגיעה בתשתיות מסילתיות, לא ניתן להפעיל את הרכבת עד לתיקון התשתית", וציינו כי מספרי הנוסעים נמוך באופן משמעותי מאשר בשגרה.