יו"ר הפד מתייחס לראשונה למלחמה: "ההתקפה על ישראל מחרידה. המתחים הגיאופוליטיים מהווים סיכון משמעותי לכלכלה"

ג'ורם פאוול התייחס למתקפה על ישראל בנאום שנשא במועדון הכלכלי שמתקיים בבניו יורק • בהתייחסות למדיניות הפד, פאוול רמז על הפוגה ממושכת ואולי סיום העלאות הריבית, אך סייג את דבריו: "יתכן שאנחנו נכנסים לתקופה אינפלציונית יותר, אבל קשה לדעת"

יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

יו"ר הפד ג'ורם פאוול התייחס היום בנאום במועדון הכלכלי שמתקיים בבניו יורק למתקפה על ישראל. "המתחים הגיאופוליטיים גבוהים מאוד ומהווים סיכונים משמעותיים לפעילות הכלכלית העולמית", אמר פאוול. "התפקיד שלנו בפדרל ריזרב הוא לעקוב אחרי ההתפתחויות הללו ועל ההשלכות הכלכליות שלהן, שנותרו מאוד לא ודאיות. אם אני מדבר בשם עצמי, מצאתי את ההתקפה על ישראל מחרידה, וכך גם הסיכוי לאובדן חיים נוסף של חפים מפשע".

לראשונה בשל מלחמה: המדינה תעניק פיצוי כספי לכל חלקי הארץ; יישובי העוטף, הצפון ואשקלון יקבלו יותר 

לגבי המשך מדיניות הפד, רמז פאוול על הפוגה ממושכת ואולי סיום העלאות הריבית כאשר הוא אומר אמנם שיש עוד דרך ארוכה עד שאינפלציית ה-PCE, מדד הצריכה הפרטית המועדף על הפד' למדידת האינפלציה, תחזור לתחום היעד אבל מציין ש"קריאות האינפלציה ירדו במהלך הקיץ" וכי מדובר ב"התפתחות חיובית מאוד".

מנגד, פאוול סייג את עצמו מעט ואמר כי "יתכן שאנחנו נכנסים לתקופה אינפלציונית יותר, אבל קשה לדעת."

"האינפלציה עדיין גבוהה מדי"

בפד צופים שמדד ה-PCE לחודש ספטמבר, שיתפרסם ביום שישי הבא, יצביע על התייצבות של מדד הליבה (בנטרול מזון ואנרגיה) ברמה של 3.7%, אחרי שכבר הגיע ל-5.6% בתחילת השנה שעברה. מדד ה-PCE עצמו הגיע לשיא של 7.1% ובפד צופים שהוא יירד ל-3.5% בספטמבר.

לדברי פאוול, "נתוני האינפלציה של ספטמבר המשיכו את מגמת הירידה אך היו מעט פחות מעודדים". הוא הוסיף כי "מדדים קצרי טווח של אינפלציית הליבה בשלושת וששת החודשים האחרונים נמצאים כעת מתחת ל-3%", כלומר כבר לא מאוד רחוק מיעד האינפלציה עצמו של ממוצע של 2% בשנה, אבל הוא סייג והוסיף כי "האמצעים לטווח קצר יותר הם לעתים קרובות הפכפכים" וגם כי "האינפלציה עדיין גבוהה מדי, וכמה חודשים של נתונים טובים הם רק ההתחלה של מה שיידרש כדי לבנות ביטחון שהאינפלציה יורדת באופן בר קיימא לעבר המטרה שלנו. אנחנו עדיין לא יכולים לדעת כמה זמן המדדים הנמוכים האלה יימשכו, או היכן האינפלציה תתייצב ברבעונים הקרובים. למרות שהדרך צפויה להיות משובשת וייקח זמן מה, עמיתיי ואני מאוחדים במחויבותנו להורדת האינפלציה באופן בר-קיימא ל-2%".

פאוול גם התייחס לשוק העבודה האמריקאי, וציין כי למרות ששוק העבודה "חזק" הוא "מתקרר בהדרגה והיקף יצירת מקומות העבודה חדשים ירד הרבה מהשיא שלהם וכעת הם רק מעט מעל הרמות שלפני מגפת הקורונה. הפיטורים חזרו לרמות של הטרום המגפה וזה נכון גם לגבי עליית השכר שמקבלים אלה שמחליפים מקומות עבודה". בקשר ללחצי השכר כלפי מעלה, שגורמים גם הם לעלייה באינפלציה, ציין פאוול כי "אינדיקטורים לגידול השכר מראים ירידה הדרגתית לעבר רמות שתהיינה עקביות עם אינפלציה של 2% לאורך זמן".

פאוול והפד בעצם מעוניינים לראות רמות אבטלה גבוהות יותר ותעסוקה נמוכה יותר, כיוון שכאשר שוק העבודה הדוק, כשיש ביקוש גבוה לעובדים ופחות מדי עובדים המשמעות היא שצריך למשוך עובדים חדשים ולתת להם שכר גבוה יותר. זה בתורו גורם ללחץ על האינפלציה כלפי מעלה. לפד יש בעצם שני תפקידים - האחד לשמור על רמות המחירים בשוק (לעצור את האינפלציה) ומנגד גם לשמור על שוק העבודה, כך שהאבטלה לא תזנק. אבל במצב הנוכחי, הפד משוחרר מדאגה לשוק העבודה כיוון שרמות האבטלה בארה"ב בינתיים לא מזנקות ונשארות נמוכות.

בהתייחס למאזן הפד העצום שהגיע ליותר מ-9 טריליון דולר בשנה שעברה ובעצם 'תומך בשווקים', אמר יו"ר הפד: "הקשחנו את המדיניות באופן משמעותי במהלך 18 החודשים האחרונים, והעלנו את הריבית ב-5.25% והורדנו את אחזקות ניירות הערך שלנו בכטריליון דולר. עמדת המדיניות היא מגבילה, כלומר מדיניות הדוקה מפעילה לחץ כלפי מטה על הפעילות הכלכלית והאינפלציה". פאוול הוסיף: "אנחנו לא מרגישים שהריבית כעת הדוקה מדי".