גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לולא יריב לוין, ספק אם פאדי קוסגרייב היה מתפטר מתפקידו

ספק אם המחאה של בכירי ההייטק נגד קוסגרייב הייתה מצליחה לולא היו חבריה עובדים יחד בעשרת החודשים שקדמו למתקפה, כחלק מהמחאה נגד החקיקה המשפטית ● התנסות זו נתנה להם את ההבנה שיש להם את הכח לעבוד למען מטרה משותפת, שאיננה נוגעת רק לענייני התעשייה

פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit, צייץ הודעות פרו-פלסטיניות כנגד ישראל / צילום: Shutterstock
פאדי קוסגרייב, מייסד WebSummit, צייץ הודעות פרו-פלסטיניות כנגד ישראל / צילום: Shutterstock

לאחר שבוע של פעילות ישראלית נמרצת ולחץ בלתי נפסק של משקיעים, מנכ״לים, עובדים ופעילים - התפטר מתפקידו היזם השנוי במחלוקת פאדי קוסגרייב, מנכ״ל ומייסד כנס הטכנולוגיה ווב סאמיט (Web Summit). ווב סאמיט, שמתקיים בליסבון מדי שנה בחודש נובמבר מאז 2015, הפך לאחד מכנסי הטכנולוגיה הגדולים, לצד CES בלאס וגאס או SXSW באוסטין.

ביקורת וזעם על פעילת האקלים שצייצה עם שלט "עמדו לצד עזה"
בדיקה טכנולוגית | כולנו שגרירים: כך תהפכו לפעילי הסברה ברשתות

בשונה מהם, הכנס בליסבון מתמקד בתעשיית התוכנה, כשהוא מכנס מדי שנה את צמרת המשקיעים והיזמים מעמק הסיליקון, ובין הדוברים שהשתתפו בו בעבר גם אילון מאסק, מארק צוקרברג, סטיבן הוקינג, אל גור ובונו, סולן להקת U2 המשמש גם כמשקיע בולט בחברות טכנולוגיה. מאחוריה עומד תאגיד של כנסים, ששיכפל את ההצלחה שלו גם לכנסי-בת בהונג קונג, טורונטו, בנגלור, דאבלין, ולאחרונה גם קטאר - המדינה המארחת של הנהגת החמאס.

מיד עם תחילת ההפצצות בעזה בשבוע הראשון למלחמה, קוסגרייב צייץ כי "פשעי מלחמה הם פשעי מלחמה", כשהוא מבקר את תגובת ישראל ומתעלם לחלוטין מהטבח שביצע החמאס בשבת שעברה, ועורר עליו את חמתם של ישראלים רבים.

זה החל בציוצים ובפוסטים ברשתות החברתיות של משקיעים כמו גיל רענן מקרן סייברסטארטס, אדם פישר מקרן בסמר, וניר סבתו מקרן אנטרי קפיטל,  בנוסף ליזמים כמו אדם סינגולדה, אורי גושן, זאב פרבמן ואורן סימניאן, שהודיעו כי יסירו את השתתפותם בכנס, חלקם נועדו להופיע כדוברים מרכזיים. זה המשיך בדיאלוג מתמשך עם קוסגרייב, שתחילה סירה להתנצל, ואף התפאר בכך כי נמכרו יותר כרטיסים מאשר לכל אירוע קודם - דבר שהגביר את עוצמת הסלידה מהאישיות שבעבר כיבדה יזמים ישראלים רבים; וזה נגמר במשיכה של נותנות חסות ומשתתפות רבות־עוצמה כמו אינטל, אמזון, גוגל וסטרייפ, וכן של ידוענים ומשפיענים כמו גיליאן אנדרסן, ג'וזף גורדון-לויט וסקוט גלוואי.

זה היה מאמץ משותף של עשרות משקיעים, יזמים ועובדי חברות - והלחץ בכל אחת מהחברות הבין־לאומיות עלה והגיע לעיתים קרובות עד למעלה ממש. הלחץ בסוף עשה את שלו, וקוסגרייב התפטר מניהול הכנס על־מנת להציל את המעט שנותר. הכנס, ככל הנראה, יתקיים, גם אם במתכונת מצומצמת, אם כי קיומו של כנס-הבת בקטאר מצוי בסימן שאלה. גם ההתפטרות עצמה עומדת תחת סימן שאלה, היות שקוסגרייב הוא בעל מניות יחיד בחברה שעומדת מאחורי ווב סאמיט - לא ברור מי יחליף אותו, וגם אם יעזוב, הוא עדיין יישאר הבעלים והמרוויח היחיד מהמיזם.

אלא שספק אם בכירי ההייטק הישראלי היו נוקפים אצבע בכזו מהירות ויעילות, לולא היו רגילים לעשות זאת גם לפני ה-7 באוקטובר; וספק אם המחאה נגד קוסגרייב הייתה יוצאת לפועל ומשיגה תוצאות, לולא היו חבריה עובדים יחד בעשרת החודשים שקדמו למתקפה, כחלק מהמחאה נגד החקיקה המשפטית.

קבוצת הלחץ שהוקמה אמנם התגבשה בטוויטר ובלינקדאין בלי הרבה הכנה מראש, אך מאחוריה עמדו גורמים שעבדו יחד זה עם זה במשך שנים: קבוצת שותפים בקרנות הון סיכון שהתקיימה קודם לכן להעברה של חברות סטארט-אפ לבחינה משותפת (דיל פלואו), וקבוצה נוספת של יזמי הייטק ופורומים יזמיים, דאגו לחלק ביניהם סמכויות ולהפעיל לחצים על חברות ומשקיעים בכל הדרגים.

יעילות ויצירתיות שעולה על כל מפעל ממשלתי אחר

החרם על ווב סאמיט הוא רק דוגמה אחת לאינספור יוזמות שקמו כאן בשבועיים האחרונים על בסיס קבוצות פעולה, שכבר ידעו היטב לעבוד יחד גם לפני חודש וחודשיים. החמ״ל האזרחי של אחים לנשק, יחד עם מחאת ההייטק וכח קפלן, ידעו להקים בתוך ימים מערך לוגיסטי של פינוי תושבים מישובים מוכי אסון, משלוח ציוד לחיילים וזיהוי נעדרים. כך גם ״פורום חברות הצמיחה״, שכולל את מאנדיי, וויקס, פייבר וווקמי, שהקים מערך הסברה משלו, קבוצה המסייעת למשפחות הנעדרים ומטה דיגיטציה המספק לרשויות מקומיות, משרדי ממשלה וקבוצות של אזרחים אמצעים טכנולוגים לניהול לוגיסטי וטכנולוגי של הפעילות המאומצת. באחת מהן, למשל, מתנסים עובדי ממשלה לראשונה בתוכנות שמעולם לא עבדו עליהן ושמעו עליהן בעיקר מחבריהם בהייטק.

קבוצות העבודה הללו התקיימו, אמנם, גם לפני המחאה שהחלה בינואר השנה, אך ההתנסות שהייתה להן במסגרתה נתנה להם את ההבנה שיש להן את הכח לעבוד למען מטרה משותפת, שאיננה נוגעת רק לענייני התעשייה. במהלך המחאה, הן טעמו את כוחו של ההישג שלא רק חורג מגבולות התעשייה, אלא גם נוגע לחייהם כאזרחים במדינה, לסביבתם הקרובה, לנושאי חקיקה כמו דת ומדינה, זכויות נשים וחוקה. דרך המחאה, הן השכילו להבין את כוחן גם בהסברה כלפי חוץ. היכולת להביא את אמזון וגוגל להכיר בכך שפאדי קוסגרייב עשה מעשה שלא ייעשה באוקטובר 2023, נבעה גם מהעוצמה שלהן להסביר יחד את המצב בישראל עוד מתחילת תהליכי החקיקה בינואר 2023.

לא מכון היצוא, לא הנספח הכלכלי או שגריר ישראל באירלנד עשו את העבודה. את השריר שפיתחו בכירי ענף ההייטק מאז תחילת השנה, שעורר תחילה גינויים והשמצות מצד רבים בישראל, הם מפעילים כעת למשימות אזרחיות של חילוץ, הצלה, והסברה ביעילות וביצירתיות שעולה על כל מפעל הסברה ממשלתי אחר.

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?