הנתונים שמראים: הפדרל ריזרב יכול לחכות עם הריבית, בינתיים

נתוני תמ"ג ומדד המחירים מהשבוע האחרון מעידים על מגמה מתמשכת של צינון האינפלציה • הזינוק בריבית המשכנתה ובתשואות האג"ח גם חוסך לפד עבודה

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאווול / צילום: Reuters
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאווול / צילום: Reuters

הנתונים הכלכליים של השבוע שעבר מהווים סקירה מתומצתת של האתגרים שנגידי הפדרל ריזרב יידרשו להתמודד איתם בפגישתם היום לקביעת הריבית במשק האמריקאי.

הכלכלן שמזהיר: הימשכות המלחמה תגדיל את ההשפעה על שוקי העולם
איך תשואה של 5% על האג"ח, יכולה לצנן את כלכלת ארה"ב הלוהטת

נתחיל בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג): ביום חמישי דיווח משרד המסחר של ארה"ב כי המשק צמח ברבעון השלישי בקצב מדהים של 4.9% בחישוב שנתי, הקצב המהיר ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2021. קודם למגפת הקורונה, הפעם האחרונה שהכלכלה צמחה כל כך מהר הייתה ברבעון הרביעי של 2014.

אבל דוח התמ"ג הראה גם שמגמת צינון האינפלציה נמשכת, נקודה שחוזקה גם על ידי נתוני מדד המחירים לחודש ספטמבר שפרסם משרד המסחר ביום שישי. בסך הכול עלו המחירים לצרכן ב־3.4% בהשוואה לספטמבר שנה קודם לכן, בעוד שמחירי הליבה, המחריגים מזון ואנרגיה, עלו ב־3.7%. זה עדיין יותר מדי מבחינת הפדרל ריזרב (הפד), השואף ל־2%, אבל הנתון השנתי בספטמבר במחירי הליבה הוא הקטן ביותר מאז מאי 2021.

עליית התשואות באג"ח תרמה לריסון הכלכלה

סוגיה שקובעי המדיניות בפד יצטרכו להתמודד איתה היא שהתחזיות הכלכליות שפרסמו לאחר פגישתם בספטמבר נראות כיום שגויות בדיעבד. התחזית החציונית הייתה שהתמ"ג ברבעון הרביעי יהיה גבוה ב־2.1% ממה שהיה ב־2022. כדי שזה יקרה, יצטרך התמ"ג להתכווץ בשיעור שנתי של 0.7% ברבעון הרביעי. עוד לפי התחזית החציונית, מחירי הליבה ברבעון הרביעי אמורים להיות גבוהים ב־3.7% לעומת שנה שעברה - מה שאומר שהאינפלציה תצטרך להאיץ מחדש.

על בסיס הנתונים הללו, די ברור כעת שוועדת הפד לא תעלה את יעד הריבית היומית שלה היום (ד'), אלא תותיר אותו בטווח הנוכחי של 5.25%-5.5%. בין היתר, מאחר שהבנק המרכזי רואה ברמות הריבית הנוכחיות כמרסנות מספיק את הכלכלה לאורך זמן.

סיבה נוספת היא שהזינוק בריביות לטווח ארוך לאחרונה עושה לפד כבר חלק מהעבודה במקומו. התשואה על אג"ח ממשל ארה"ב ל־10 שנים הגיעה בשבוע שעבר כבר ליותר מ־5%, לראשונה זה 16 שנה. הריביות על משכנתאות עלו אפילו יותר, ובחברת פרדי מק (חברה בחסות ממשלתית העוסקת במסחר ובתיווך בשוק המשכנתאות האמריקאי) מדווחים שהריבית על משכנתה קבועה ל־30 שנה הגיעה ל־7.79% בממוצע בשבוע שעבר - הרמה הגבוהה שלה זה 23 שנים.

 

המסרים אולי ניציים, אך המדיניות מאופקת

משקיעים די בטוחים שהפד לא רק שלא יעלה ריבית השבוע, אלא גם לא בהמשך השנה ואף ב־2024. חוזים עתידיים על שיעורי הריבית בפועל משקפים שהסיכוי לעליית ריבית היום הוא אפס, ואת הסיכוי להעלאה אחרונה נוספת של רבע אחוז בפגישה האחרונה השנה של הפד בדצמבר, הם מעריכים ביחס של 1:4.

בתחזיות שלהם מספטמבר, רוב חברי ועדת הפד צפוי שיעלו את הריביות לפחות עוד פעם אחת השנה. ומאחר שלבנק המרכזי יש נטייה להחמיר במדיניות, זה כנראה ישתקף גם בהצהרת הנגיד ג'רום פאוול לאחר הודעת הריבית. חלק מהמשקיעים עלולים לתפוס את המסר כיותר ניצי ממה שיתרחש בפועל, וסביר שהשווקים יחוו עוד מערבולת כתוצאה מכך.

אבל אפילו אם בסתר ליבם הנגידים לא חושבים שיעלו שוב ריבית, שמירת הנטייה הזו לכיוון המחמיר היא הגיונית - אחרי הכול האינפלציה כן עלולה לזנק שוב. ולמרות שנראה שהריביות הגבוהות כבר היו אמורות להתחיל ללחוץ על הכלכלה, דוח התמ"ג משבוע שעבר הראה שבינתיים היא עומדת בהן יפה מאוד.