כל השוק חיכה לשמוע מתי הריבית תתחיל לרדת. זה מה שענה יו"ר הפד

הריבית בארה"ב נשארה ברמה של 5.25%-5.5%, בהתאם להערכות השוק • יו"ר הפד ג'רום פאוול רמז במסיבת העיתונאים כי יש עוד העלאות ריבית בדרך, והודה: "הוועדה עדיין לא דנה בהורדת הריבית"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, החליט לא להעלות את הריבית ולהשאירה ברמה של 5.25%-5.5%. ההחלטה עולה בקנה אחד עם ציפיות הכלכלנים בשוק, שהעריכו בסבירות מוחלטת כי הריבית לא תעלה. מדובר בפעם השנייה ברציפות שהפד מותיר את הריבית ללא שינוי, והפעם השלישית מתחילת סבב העלאות במרץ 2022. 

את מסיבת העיתונאים שאחרי ההחלטה, פתח היו"ר ג'רום פאוול בהכרה בנטל הריבית על הציבור האמריקאי, הכרה שהוא נוטה להדגיש מדי החלטה. "אנחנו נשארים ממוקדים בהורדת הריבית ומכירים בכך שהריבית מהווה נטל על הציבור והמשק", אמר פאוול. "העלנו את הריבית בחדות מאז השנה שעברה וביצענו צמצום כמותי. הוועדה תנהג בזהירות ואנחנו נפעל בהתאם לנתונים שימשיכו להגיע, וזה כולל את הצפי להורדת הריבית בעתיד".

בסקירת המשק האמריקאי והפעילות הכלכלית הדגיש פאוול את הנתונים החיוביים שהגיעו לאחרונה: "התוצר ממשיך לצמוח וזאת מעל לתחזיות שלנו. הפעילות בשוק הדיור התמתנה ברבעון השלישי כמעט לחלוטין, שוק התעסוקה לעומת זאת נשאר הדוק אף שהביקוש וההיצע מתחילים להגיע לידי איזון". פאוול הדגיש שהביקוש לעובדים עדיין גבוה מההיצע.

פאוול הסביר שהוועדה רואה שהאינפלציה מתחילה להתמתן מאז שנה שעברה. עם זאת, כפי שטען בנאום הקודם, אמר היום כי ש"כמה חודשים של נתונים טובים עדיין לא מספיקים בשביל להעיד על כך שהאינפלציה ירדה לחלוטין".

פאוול חזר וטען שעדיין יש אופציה להעלות ריבית נוספות בעתיד, והוא הצביע על העליות האחרונות בתשואת האג"ח הממשלתיות כגורם מבלבל שמעלה את חוסר הןודאות: "תשואות האג"ח עלו בחדות והן משנות את הפעילות המוניטרית הצפוייה ואנחנו בוחנים זאת בזהירות". פאוול הדגיש שוב שהוועדה המוניטרית תבחן את הנתונים מהחלטה להחלטה ותפעל בזהירות המתבקשת.

פאוול נשאל במסיבת העיתונאים האם הוא חושב שהתנאים קשוחים מספיק, ובתגובה אמר שלא, "אנחנו לא בטוחים שהגענו לרמה מספיק מתאימה להורדת האינפלציה". כלומר, פאוול רמז שהעלאות ריבית עדיין אפשרויות. עוד הוסיף פאוול כי בפד "לוקחים המון גורמים לתוך השקלול בהעלות הריבית, הוועדה פועלת מהחלטה להחלטה", זאת תוך רמיזה לכך שלא הוחלט בפגישה הנוכחית האם צפוייה העלאת ריבית עד לסוף השנה או לא.

פאוול ציין ש"אנחנו רואים את התנאים הפיננסים מקשיחים ואת הקושי שמשקי הבית חווים, אנחנו פשוט לא יודעים האם זה יתמיד לאורך זמן". בנימה ניצית במיוחד אמר פאוול כי "הוועדה עדיין לא דנה כלל בהורדות הריבית", תוך שהוא מדגיש שהוועדה עדיין דנה בהאם תצטרך עוד להעלות את הריבית והאם עליות הריבית עד כה הן מספיקות בשביל להוריד את האינפלציה אל תוך יעד הפד.

המשק האמריקאי מתאושש

בהודעת ההחלטה פרסמה הוועדה המוניטרית של הפד כי המערכת בנקאית הפיננסית נותרה איתנה לנוכח הריסון המתמשך, בנוסף חברי הוועדה מכירים בכך שהקשחת התנאים מהווה נטל על הכלכלה וגם השארת הריבית מוסיפה לנטל על הצרכנים. כמו בהחלטות קודמות, חברי הוועדה הדגישו כי "הם ימשיכו לנטר את הפעילות הכלכלית ויפעלו לשנות את המדיניות הנוכחית במידה והמצב הכלכלי ידרוש זאת". עוד הדגישו בהודעה כי החלטתם מתגבשת בהתאם למגוון רחב של נתונים הכוללים גם את שוק התעסוקה ולחצים כלכליים בינלאומיים.

ואכן, החלטת הפד מגיעה לאור הנתונים החיוביים של המשק האמריקאי. המשק צמח ברבעון השלישי ב-4.9%, הרבה מעל לתחזיות המוקדמות. בד-בבד הנתונים האחרונים מראים כי האינפלציה בארה"ב ממשיכה להתמתן, זאת גם לאור הצמיחה הגבוהה. ליבת מדד ה-PCE, המדד המועדף על הפד למדידת האינפלציה, ירד בספטמבר ל-3.7%, והוא מתקרב לקראת יעד הפד, העומד על 2% בממוצע.

השווקים מצביעים על כך שריסון מוניטרי נוסף מגיע מכיוון לא צפוי: עליית התשואות באג"ח האמריקאיות, שהגיעו לאזור ה-5%. לפי ניתוח של ה"וול סטריט ג'ורנל", עליית התשואות מהווה מעין עליית ריבית בפני עצמה ויכולה להביא להאטה נוספת בפעילות הכלכלית' מה שמסביר את הותרת הריבית ללא שינוי.

כך, המשק נמצא במצב מעולה, הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח בקצב גבוהה' והאינפלציה מתמתנת. עם זאת, הפד יישאר ככל הנראה ניצי בזמן הקרוב, ולא צפוי להוריד את רמת הריבית הגבוהה, שתמשיך להעיב על המשק בזמן הקרוב ותנסה להאט את הפעילות הכלכלית האמריקאית. יו"ר הפד ג'רום פאוול התבטא לאחרונה בעניין, תוך שהוא מדגיש את אי-הוודאות השוררת, ואמר כי "ייתכן שאנחנו נכנסים לתקופה אינפלציונית יותר, אבל קשה לדעת".

השוק כעת ימתין למסיבת העיתונאים של פאוול שתתקיים ב-20:30 (שעון ישראל), שבה הוא צפוי להתייחס למצב הכלכלי הנוכחי של ארה"ב. השוק ישמח לשמוע את פאוול נותן מסגרת זמן שבה תחל הורדת הריבית בארה"ב, מה שלא עשה עד כה. החשש הוא שגם עם נתוני אינפלציה חיוביים, יו"ר הפד ימשיך לאותת על הותרת הריבית גבוהה לאורך זמן. בשוק מעריכים כי הפד יתחיל בהורדת הריבית בטווח של אמצע 2024 עד סוף 2024.