פתרון יעיל בשעת חירום: הגיע הזמן להכיר בצוואה מצולמת

בעקבות המלחמה שפרצה בהפתעה, מה מתבקש יותר מאשר לאפשר לחיילים או אזרחים הנמצאים במצב החירום כעת להותיר צוואה מצולמת באמצעות הטלפון הסלולרי, שכמעט כל אחד מאיתנו נושא עימו?

כוחות צה''ל על גבול עזה / צילום: Reuters, Anadolu
כוחות צה''ל על גבול עזה / צילום: Reuters, Anadolu

הכותבת היא עורכת דין, שותפה במשרד מ. פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה

בעקבות המלחמה שפרצה בהפתעה, אנשים צעירים רבים, שבחיי היום-יום השלווים שלהם לא העסיקו את עצמם בשאלה מה יקרה לאחר מותם, נזקקים כעת לפתרון יעיל להותרת צוואה, כזה שלא מצריך עריכת ישיבה עם עורך דין או גיוס עדים.

אומנם מוכרת בדין גם האפשרות של הותרת צוואה בכתב יד, אולם גם דף ועט לא זמינים לכולם בשטח באופן מיידי. יתרה מכך, צוואה בכתב יד צריכה לעמוד בדרישות צורניות, לכלול תאריך וחתימה, והיא כמובן צריכה להימסר באופן פיזי למישהו שיעביר אותה הלאה. 

משפחות שלמות שנרצחו: השינויים במערכת דיני הירושה

מה מתבקש יותר מאשר לאפשר לחיילים או אזרחים הנמצאים במצב החירום כעת להותיר צוואה מצולמת באמצעות הטלפון הסלולרי, שכמעט כל אחד מאיתנו נושא עימו. הסרטת המצווה אומר במו-פיו את רצונותיו משקפת את הלך-רוחו בזמן אמת, ניתן להתרשם במראה עיניים ממצבו הקוגניטיבי ומהבנתו ויכולתו לבטא רצון חופשי. תאריך הצילום מתועד אוטומטית באופן ממוחשב, ובכך מתייתרת מחלוקת נוספת שיכולה להתעורר בנושא הצוואה.

כמו כן, המצווה יכול להעלות את הסרטון לענן או לשלוח אותו לאנשים אחרים בזמן אמת, ובכך להבטיח שיישמר ולא יושמד. נכון שניתן בימינו לזייף סרטונים באמצעות תוכנות AI, אך עדיין נדרשים ידע וגישה לטכנולוגיה מורכבת, ובוודאי שקשה יותר לזייף סרטון מאשר לזייף חתימה על צוואה.

הזדקקות להכרה בצוואה מצולמת אינה חדשה וייחודית למלחמה זאת, ועלתה גם בתקופת הקורונה, שכן גם אז אנשים נמצאו במצבי חירום רפואיים או בתנאי בידוד אובייקטיביים שלא אפשרו עריכת צוואות בתנאים הרגילים, אולם הנושא לא טופל עד כה. 

"צוואת שכיב מרע" 

בשנת 2021 הגיעה סוגיית הצוואה המצולמת לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב. באותו מקרה הלכה לעולמה קשישה בת 91, אשר אחד משמונת ילדיה ביקש מבית המשפט להכיר בסרטון שצילם באמצעות הטלפון הנייד של אשתו שנתיים לפני כן, כצוואה תקפה של אימו המנוחה. בסרטון הקשישה הביעה את רצונה שרכושה יתחלק בין שניים מילדיה בלבד. בהיעדר הכרה בצוואה מצולמת בחוק, הבן ביקש שהצוואה תוכר כ"צוואת שכיב מרע".

"צוואת שכיב מרע" מאפשרת לאנשים המצויים במצב שבו אינם יכולים לערוך צוואה כתובה בכתב יד או בפני עדים, לומר את רצונם בעל-פה בפני שני עדים. העדים נדרשים להעלות על הכתב את הדברים שנאמרו להם בסמוך ככל שניתן לארוע, ואז להפקיד את התרשומת אצל הרשם לענייני ירושה. אם חלף חודש מקרות הנסיבות שמנעו עריכת צוואה רגילה, והמצווה עדיין בחיים, תוקפה של הצוואה בעל-פה פוקע. הנסיבות שמצדיקות עריכת צוואה בעל-פה מוגבלות רק לאדם שמצבו הבריאותי כה קשה עד כי אינו יכול לערוך צוואה בכתב, או שהוא סבור שהוא מצוי בפני מוות קרוב.

במקרה שהונח בזמנו בפני בית המשפט לענייני משפחה, התובע כשל כבר בשלב הראשון, שבו היה עליו להוכיח כי הקשישה נמצאה במצב שבו נמנע ממנה לערוך צוואה מסודרת בכתב. הקשישה לא הייתה חולה ואף לא ראתה את עצמה כמי שעומדת למות בקרוב. כמו כן, בית המשפט לא השתכנע שהמנוחה התכוונה בכלל ליצור צוואה סופית באמצעות הסרטון, ונראה שהוסרטה באופן אקראי מדברת על רכושה. לכן במקרה זה שאלת ההכרה בצוואה מצולמת לא הגיעה לדיון ממצה.

דומה כי בשלה השעה להרחיב את האפשרות עבור אנשים העונים לקריטריונים לעריכת צוואה בעל-פה על-פי החוק, כך שתוכרנה גם צוואות מצולמות בשעת חירום. נושא זה ניתן להסדיר בשלב ראשון כתקנות חירום, ולאחר מכן לתקן את החוק באופן מסודר.