למרות המלחמה: החתימה על הסכם למימון הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן מתקרבת

ועדת ההיגוי שמורכבת ממשרדי הממשלה האוצר והתחבורה התכנסה אתמול כדי לאשר "אדנדום" - הסכם המהווה ניקוי תביעות הדדי בין הזכיין ובין המדינה על העיכובים בסגירה הפיננסית עד כה, שלב משמעותי בדרך לאישור המימון להקמת הקו הירוק

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בכיכר רבין בתל אביב ב-2022 / צילום: כדיה לוי
עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה בכיכר רבין בתל אביב ב-2022 / צילום: כדיה לוי

החתימה על הסכם למימון הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בגוש דן מתקרבת: ועדת ההיגוי שמורכבת ממשרדי הממשלה האוצר והתחבורה התכנסה אתמול (ב') כדי לאשר "אדנדום" - הסכם המהווה ניקוי תביעות הדדי בין הזכיין ובין המדינה על העיכובים בסגירה הפיננסית עד כה, שלב משמעותי בדרך לאישור המימון.

כדי שתתאפשר חתימת הבנק, הזכיין יוכל להוכיח לו באמצעות עקרונות ההסכם שהוסכמו אתמול על חלוקת הנטל לעיכובים בסגירה הפיננסית בין הזכיין ובין המדינה, וזאת מתוך נקודת הנחה שהעיכובים לא תלויים רק בו. המסר לבנקים המממנים את הפרויקט הוא שהמדינה נכנסת תחת האלונקה ומצמצמת את הסיכונים בפרויקט. 

הזיגזוג של פיקוד העורף: תחנות הרכבת הקלה ייפתחו בשבת וייסגרו בלילות 
ב-9 מיליארד שקל: זו החברה שזכתה במכרז להקמת הקו הכחול בירושלים

הזכיין מורכב משלוש חברות: אלקטרה, אלסטום ודן, שזכו במכרז להקמה ולתחזוקה של הקו הירוק בגוש דן. תוצאות המכרז פורסמו במאי שנה שעברה, ולזכיין ניתנה שנה שבמהלכה הוא אמור היה לסיים את התכנון המפורט בקו ולהגיע לסגירה פיננסית מול הגורמים הפיננסים המממנים. באותו מועד הוכרזה גם זכייתן של החברות שפיר וכאף בביצוע הקו הסגול בגוש דן, ובעוד שחברות אלה הגיעו לסגירה פיננסית במועד, זכיין הקו הירוק התעכב בחצי שנה.

עיקר המאמצים לסגירה הפיננסית הוא מול ה-(EIB (The European Investment Bank, כשאישור עקרוני למימון ניתן על-ידי ועדת האשראי של הבנק, וניקוי התביעות ההדדי מול המדינה הוא שלב מתקדם בדרך לאישור סופי כזה.

חלק מהגורמים בענף מייחסים משמעות גם לעמידתה של צרפת ומדינות אירופיות נוספות לצד ישראל, לביקור דיפלומטים ובפרט לביקורו של נשיא צרפת עמנואל מקרון בישראל ולתרומה של המסר הזה לשוק האירופי וביחס לישראל.

ועדיין, גורמים בענף מצננים את חוששים מסיבוכים אפשריים בעסקת המימון. חרף זאת, במשרד התחבורה לא התאפקו והוציאו היום (ג') הודעה על ההסכם.

לפי הודעת המשרד, "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החשב הכללי במשרד האוצר וחברת נת"ע אישרו את ההסכם המעודכן עם זכיינית הקו הירוק, קבוצת TMT. כעת פתוחה הדרך להשלמת הסגירה הפיננסית מול הבנק המלווה וליציאה לשלב הביצוע".

לפי משרד התחבורה, "אישור התיקונים והעדכונים בהסכם ('אדנדום') נדרש עקב הזמן שעבר מאז הגשת מסמכי המכרז. זהו שלב מקובל והכרחי בהסכמי תשתיות מסוג זה, ונועד למקסם את התועלות למזמינת העבודה ולכסות מצבים ושינויים שלא נכללו במכרז המקורי".

הקו הירוק הוא הקו השלישי של הרכבת הקלה בגוש דן, והוא מתוכנן להיפתח בשנת 2028 ולהצטרף לקו האדום שנפתח השנה, ולקו הסגול שצפוי להיפתח בשנת 2027, ואשר הסגירה הפיננסית עבורו הושלמה לפני מספר חודשים. הקו צפוי להסיע כ-250,000 נוסעים ביום וכ-65 מיליון בשנה. זמן הנסיעה מתחנת המרכבה בחולון ועד לכיכר רבין בתל אביב יהיה כ-35 דקות בלבד.

הקו הירוק יחבר את החלקים הדרומיים והצפוניים של המטרופולין וינוע בין ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה. אורך הקו כ-39 קילומטרים, מהם 4.5 קילומטרים תת-קרקעיים, והוא כולל 62 תחנות ובהן ארבע מתחת לקרקע, שבעה גשרים, חמישה מעברים משוקעים ושני מרכזי תפעול ותחזוקה.