גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא הרווחית בישראל: צים עם הפסד רבעוני עצום של 2.27 מיליארד דולר

חברת התובלה הימית, שהייתה לזמן קצר הרווחית ביותר בישראל, ביצעה הפרשה להפחתת שווי נכסיה, לנוכח המשך הירידה בתעריפי התובלה הימית והביקוש החלש ● המנכ"ל גליקמן זועם: "לוחצים עלינו לצמצם היטל מלחמה שנכפה עלינו"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

הדוחות הכספיים של חברת התובלה הימית צים , שהייתה למשך שנתיים רצופות החברה הרווחית ביותר בישראל, ממשיכים להציג את קשיי החברה לנוכח השינוי הדרמטי בתנאי הסביבה העסקית שבה היא פועלת. צים סיימה את הרבעון השלישי עם ירידה של 62% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל, לכ־1.27 מיליארד דולר - נמוך מתחזיות האנליסטים. בשורה התחתונה הציגה החברה, בניהולו של אלי גליקמן, הפסד נקי עצום של 2.27 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח נקי של 1.17 מיליארד דולר ברבעון המקביל. על ההפסד השפיעה לרעה הפחתה חשבונאית בשווי נכסי החברה של 2.06 מיליארד דולר. ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה חיובי בגובה 211 מיליון דולר, ירידה של 89% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

"תמחור חסר חריג": מדוע טאואר נפלה לחצי משוויה בעסקת אינטל
מה קרה למניית למונייד, ואיזו תמיכה קיבלה Wix מאוקראינה

מתחילת השנה הכנסות צים הסתכמו בכמעט 4 מיליארד דולר, לעומת 10.4 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב־2022, והיא הציגה הפסד נקי של 2.5 מיליארד דולר, לעומת רווח של 4.2 מיליארד דולר בתקופה המקבילה. התזרים החופשי מתחילת השנה הסתכם ב־791 מיליון דולר, ובסוף הרבעון השלישי היה לצים חוב נטו בסך 1.6 מיליארד דולר, על רקע עלויות חכירת אוניות חדשות.

מהנתונים שצים מפרסמת עולה שהמחיר הממוצע למכולה ברבעון השלישי עמד על 1,139 דולר, ירידה של 66% בהשוואה ל־3,353 דולר ברבעון המקביל. בסך הכול ברבעון השלישי צים הובילה 867 אלף מכולות, עלייה של 3%.

החברה גם הפחיתה את התחזית השנתית שלה, והיא צופה כעת EBITDA שנתי של 900 מיליון עד 1.1 מיליארד דולר, לעומת 1.2-1.6 מיליארד דולר קודם לכן, ו־EBIT (רווח בנטרול ריבית ומס) שלילי בסך 400-600 מיליון דולר. לפי צים, התחזית המעודכנת משקפת את המשך הירידה בתעריפי התובלה הימית והביקוש החלש שהיא רואה.

מנכ"ל צים, אלי גליקמן, מתייחס לתקופה הנוכחית כאל "תקופת מעבר". לדבריו, התוצאות ברבעון השלישי משקפות את ההרעה בסביבת הפעילות של החברה, וזו גם הסיבה להפחתת הענק החשבונאית שביצעה בדוחות. גליקמן מדגיש שההפחתה אינה קשורה לתזרים המזומנים והיא בוצעה בשל התחזית השלילית לטווח הקצר לענף הספנות: "ברבעונים הקודמים ציפינו שבחצי השני של 2023 מחירי התובלה יעלו משמעותית, זה לא קרה, וב־2024 אנחנו מניחים עודף היצע ופחות ביקוש", אמר.

הוא הסביר עוד כי "לאחר התייעצות עם פירמות רואי חשבון חיצוניות, ובמטרה לשקף את הערך הכלכלי הנוכחי של הנכסים - אוניות חכורות, קונטיינרים ואוניות בבעלות - שהיה נמוך יותר מערכם בספרי החברה", הוחלט לבצע את ההפחתה החשבונאית.

מניית צים, נזכיר, הונפקה לראשונה בניו יורק בתחילת 2021 כאשר בשיא של 2022 החברה נסחרה לפי שווי של 10 מיליארד דולר. כיום שווי החברה נמוך ממיליארד דולר (938 מיליון דולר) לאחר שהמניה ירדה (מחיר מתואם דיבידנדים, נתוני Yahoo Finance) ב־82% מהשיא.

 

היחידה ששטה לישראל

עם פרוץ המלחמה בדרום, בתחילת החודש שעבר, הודיעה צים, שבעל המניות הגדול בה הוא עידן עופר (באמצעות חברת קנון), על העמדת כל האוניות והתשתיות שלה בעדיפות ראשונה לטובת המדינה. גליקמן מציין כי "צים היא חברת הספנות היחידה שמבטיחה שגם במלחמה האוניות שלה יגיעו לישראל, בזמן שחברות אחרות מדלגות על ישראל - כי הצוות לא רוצה להגיע או בשל משמעות ביטוח וסיכון אוניות.

"אנחנו שומעים על חברות זרות שמשאירות מטענים במדינות זרות. מדינת ישראל הגדירה את המצב כמצב מלחמה, ולחברות יש סעיף בחוזה עם הלקוחות שלהן שלפיו הן יכולות במצבי מלחמה להשאיר את המטען במדינה אחרת, ואז זו בעיה של הלקוח. צים היא החברה היחידה שהודיעה זה מכבר שנמשיך לפקוד את ישראל בכל מצב".

גליקמן אינו מסתיר את כעסו ממכתב שנשלח השבוע מטעם התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר לשרת התחבורה, בטענות על גביית "היטל מלחמה" על ידי צים מלקוחותיה. "אני חושב שזו חוצפה ממדרגה ראשונה, שהתאחדות התעשיינים ולשכת המסחר פונות בצורה עקיפה ומנסות להפעיל לחצים על חברה שהודיעה על הפסדים אדירים, שנצמצם היטל מלחמה שנכפה עלינו. מה עוד, שאחד מהכותבים מזדהה כחבר לשכת המסחר, ולא מספק שקיפות שיש לו חברת שילוח, והוא אמור ליהנות מכך שצים תסבסד לו את ההיטל".

גליקמן מבהיר כי "פרמיית סיכון המלחמה, או ההיטל הזה, נכפה על צים על ידי חברות הביטוח. אנחנו גובים אותו ללא רווח של אגורה. אחת החברות שמצוינות במכתב ובכתבות היא חברה שרק השבוע העלתה מחירים ב־30% בישראל ובאזור. המשמעות היא עליית מחיר של 700 דולר, והם מבקשים לוותר על היטל מלחמה של 50-100 דולר- התוספת לביטוח פר מכולה.

"אף אחד לא מצפה מחברה שמפסידה סכומים כמו שלנו לסבסד את ההיטל. מה הם רוצים, שנפשוט רגל? בסוף, לקוחות צריכים לבחון היטב את העלות הכוללת שלהם, והמחיר שלנו עשוי להיות נמוך יותר", ציין.

"קלה יותר בעלויות"

בשנים קודמות דיברת על הרווחיות הגבוהה של צים - מעל 4.6 מיליארד דולר בכל שנה ב2021־2022. מה נשאר מהרווחיות ההיא?
"יש לנו יתרות מזומנים של כ־3.1 מיליארד דולר בתום הרבעון השלישי, זו כרית שתאפשר לצים להמשיך להתמקד בטווח הרחוק, לצד התמודדות עם חולשה מתמשכת בתנאי השוק. נקטנו צעדים משמעותיים לצמצום עלויות, התאמנו את קיבולת הצי ואת מערך קווי הסחר שלנו. אנו בתקופת מעבר, ומקבלים במהלכה את האוניות החדישות ביותר שיש בענף.

"בתקופה הזו נשתחרר מיותר אוניות מזהמות, יקרות ולא יעילות. בסוף 2024, בהנחה שהמחירים הנמוכים יישמרו, נוריד מעלינו את מירב המשקולות של האוניות הישנות, ונוכל לצאת לדרך חדשה עם אוניות חדשות ויעילות".

תוכנית חידוש צי האוניות של החברה, הכוללת 46 אוניות חדשות שמהן 28 אוניות LNG "ירוקות", נועדה לשפר את מבנה העלויות של צים.

בדיעבד, תוכנית ההצטיידות באוניות האלה הייתה נכונה?
"זאת תוכנית מצוינת. צים הולכת להוביל את שוק הספנות עם הצי הכי חדיש, שני קווים מלאים לחוף המזרחי של ארה"ב עם הטכנולוגיה הכי פחות מזהמת - נהיה החברה היחידה שפוקדת את החוף המזרחי עם אוניות כאלה. ההחזר על ההשקעה מצוין, כבר היום רואים 20%-30% יותר יעילות. אנחנו מעריכים שכשנקבל את כל האוניות צים תהיה חברה קלה יותר מבחינת העלויות שלה, וגם במחירים נמוכים כמו היום היא תוכל להיות החברה המובילה בשוק הספנות".

בעת שמניית צים נסחרה בשיא, שווי המניות והאופציות שהיו בידי גליקמן הגיע לכ־130 מיליון דולר והפך אותו למנהל השכיר המתוגמל בישראל. אז החזיק גליקמן 1.3% ממניות החברה. נכון לדיווח האחרון גליקמן מחזיק פחות מ־1% ולכן לא ידוע מה שווי המניות שלו כיום, אם כי ברור שהשווי ירד משמעותית. "אני מאמין בחברה ונשארתי עם האופציות והמניות שלי ברובן", הוא מדגיש, "אני משקיע לטווח ארוך".

עוד כתבות

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם