גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מספר הרכבים החשמליים הוכפל בתוך שנה. בענף פחות אופטימיים לגבי 2024

עד סוף השנה ינועו על כבישי ישראל כ־100 אלף מכוניות חשמליות פרטיות, מרביתן הצטרפו בשנתיים האחרונות ● אולם קצב הצמיחה עשוי להאט ב־2024 בשל בלמים כמו עליית מס הקנייה

עמדת טעינה ציבורית. שחקניות חדשות נכנסו / צילום: Shutterstock
עמדת טעינה ציבורית. שחקניות חדשות נכנסו / צילום: Shutterstock

בין ינואר לאוקטובר השנה נמסרו בישראל למעלה מ־41 אלף מכוניות חשמליות חדשות. ייתכן בהחלט שעד הסוף השנה נחצה את הרף הסמלי והיסטורי של 50 אלף מכירות שנתיות, למרות המלחמה. במצטבר, עד סוף השנה ינועו על כבישי ישראל למעלה מ־100 אלף מכוניות חשמליות, פי 6.2 ממספרן בשנת 2021.

הושק בישראל: מותג הפרמיום החשמלי הסיני XPENG
השבוע בענף הרכב | בצל ירידת היקף המכירות בענף הרכב: המבצעים מתחילים לחזור

אבל למרות שהרכב החשמלי כבר השתלב היטב בזרם המרכזי של רכישות הרכב בישראל, רבים בענף תוהים האם הפלח הזה ישמור על קצב הצמיחה המסחרר גם ב־2024, או שמא השוק מתקרב לרוויה ולהאטה. לא רק בגלל המלחמה וחוסר הוודאות הכלכלית, אלא גם בגלל שעליית מס הקנייה על רכב חשמלי שתכנס לתוקף ב־1 בינואר עתידה לייקר את כלי הרכב משמעותית.

בשאלה הזו מתלבטים עשרות אלפי לקוחות שעדיין יושבים על הגדר, אבל גם לקוחות "ותיקים" של רכב חשמלי שצריכים להחליט כיום האם הגיע הזמן להחליף את החשמלית הישנה שלהם. התשובה מורכבת מתמיד.

הכדאיות הכלכלית תתכווץ

בתחילת העשור כלי הרכב החשמליים זכו לעידוד ממשלתי נרחב שמאחוריו ניצבה מדיניות סביבתית מוצהרת. במסמך רשמי, שפרסם משרד ממשלתי בתחילת 2020 נכתב כי "מכיוון שמגזר התחבורה אחראי לכ־25% מפליטות גזי החממה, הרי שראוי שיהווה חלק משמעותי מהתוכניות להפחתת הפליטות. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי מעבר לתחבורה המונעת בחשמל... היתרונות המרכזיים של כלי הרכב החשמליים הינם היעדר פליטות ישירות של גזי חממה, עלות תחזוקה נמוכה, חיסכון בעלויות אנרגיה ונסיעה שקטה".

הנימוקים האלה רלוונטיים גם כיום, אבל בינתיים חלה תפנית במדיניות הממשלתית - זאת משום שהחדירה של הרכב החשמלי לישראל הייתה הרבה יותר מהירה מהצפוי וכך גם הפגיעה בהכנסות המדינה ממסי קנייה ודלק. כתוצאה, מס הקנייה על רכב חשמלי הוכפל ל־20% בתחילת 2023 ובינואר 2024 הוא כבר יזנק ל־35%.

היבואנים אמנם צפויים להתחיל את השנה עם מלאים גדולים שיספיקו לכשני רבעוני מכירות. רובם גם ישוחררו מהמכס לפני עליית המס כך שניתן יהיה לשווק אותם במבצעים והנחות. אבל זו רק דחיית הקץ. כאשר יסתיימו המלאים תורגש עליית המחיר במלוא העוצמה וחשמליות רבות יהיו יקרות משמעותית מדגמי בנזין מקבילים.

הרכב החשמלי אמנם ימשיך ליהנות מאגרה שנתית שעדיין נמוכה משמעותית מזו של רכב בנזין מקביל, וגם מהפחתה של 1,200 שקל בשווי השימוש החודשי במקרה של רכב צמוד. גם עלויות הטעינה, במיוחד במטענים הביתיים, נמוכות ביחס לעלויות הבנזין וכך גם העלות הכוללת של הטיפולים.

אבל כאשר מס הקנייה המעודכן יגולם במחירוני 2024, הכדאיות הכלכלית למעבר לחשמל תתכווץ במיוחד עבור מי שאינו נוהג עשרות אלפי קילומטרים בשנה.

ביטוח זמני לירידת ערך

שמירת הערך של הרכב המתיישן לאורך זמן מהווה שיקול לא מבוטל בבחירת רכב חדש בישראל, אך שוק החשמליות המשומשות עדיין רחוק מיציבות. ב־2024 יושפע השוק הזה משתי מגמות מנוגדות. מצד אחד העלאת מס הקנייה ב־15% תשמש כמעין "ביטוח ירידת ערך" הן עבור רוכשים פרטיים של רכב חשמלי והן עבור חברות הליסינג.

כלומר, מי שרוכש כיום רכב חשמלי חדש מודע לכך שהמדינה "מסדרת לו" עלייה מכובדת במחירוני המשומשות לפחות לשנה־שנתיים הקרובות. תיאורטית הוא אפילו יכול לרכוש רכב חשמלי חדש היום ולמכור אותו כמשומש במחיר זהה או גבוה יותר אחרי עליית המס. זו בהחלט מוטיבציה שעשויה להמריץ את המכירות עד תום המלאים הישנים.

מצד שני, מי שירצה לשדרג חשמלית בת שנתיים־שלוש לחדשה יגלה שבישראל עדיין קשה למכור רכב חשמלי שהקילומטרז' שלו מתקרב ל־100 אלף. זאת משום שהסוללה היא רכיב יקר מאוד שמתכלה עם הזמן. עובדה זו עשויה להרחיק משוק החשמליות החדשות לקוחות חוזרים, שרוצים למכור את כלי הרכב שעבר שימוש אינטנסיבי. הלקוחות החוזרים בדרך כלל מהווים מנוע צמיחה.

אין מספיק עמדות טעינה

אמרנו לא פעם, שרכב חשמלי בישראל עדיין מתאים בעיקר למי שיש ברשותו מקום להתקנת עמדת טעינה פרטית, ופחות למי שמסתמך על טעינה ציבורית "מזדמנת". האמירה הזו נכונה במיוחד לשנת 2024.

על פי נתוני משרד האנרגיה כיום קיימים בישראל כ־1,500 שקעי טעינה ציבוריים, שמתוכם בסביבות 550 הם שקעים של עמדות מהירות, שהן שימושיות יותר. אם ניישם את המדד המקובל בעולם של "מספר כלי רכב חשמליים לכל עמדת טעינה" על כלל השקעים נגלה שהיחס הזה בישראל עומד כיום על בערך 66 כלי רכב לנקודת טעינה ציבורית. בנורבגיה, לשם השוואה, היחס הוא על 25 מכוניות לעמדה.

אבל כשבוחנים את היחס של מספר כלי הרכב החשמליים לכל שקע של טעינה מהירה היחס גדול פי שלושה כמעט. אפילו אם נאמץ את ההערכה הרווחת, שרק שליש מבעלי הרכב החשמלי בישראל תלויים בטעינה ציבורית ולכל השאר יש עמדה פרטית, עדיין היחס הוא כ־54 מכוניות חשמליות לכל שקע טעינה מהיר.

יתר על כן, רוב בעלי המכוניות החשמליות בישראל מרוכזים בערים הגדולות בעוד שחלק לא מבוטל מעמדות הטעינה המהירות ממוקמות באזורים דלילים באוכלוסין.

אמנם משרד האנרגיה פרסם לאחרונה, באיחור של כמעט שנה, את התוצאות של מכרז להקמת 707 עמדות טעינה מהירות חדשות ברחבי הארץ עם תמיכה כספית בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. אבל רק החודש קוצץ התקציב ביותר ממחצית בשל עלויות המלחמה, וגם גורלם של המכרזים העתידיים להקמת עמדות נוספות אינו ודאי.

לפיכך, אפילו אם בשנת 2024 הצמיחה תהיה אפסית, לקראת אמצע או סוף השנה הבאה כבר יהיו על כבישי ישראל קרוב ל־160 אלף כלי רכב חשמליים ואפשר לצפות ל"צוואר בקבוק" בטעינה הציבורית. ואם לוקחים בחשבון צפי לעלייה נוספת בתעריפי הטעינה העמדות הציבוריות, שגם כך כמעט הוכפלו מאז תחילת 2021, זהו שיקול שחייב לקחת בחשבון כל לקוח פוטנציאלי של עמדת טעינה פרטית.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסכים ירוקים בוול סטריט: נאסד"ק עולה באחוז וחצי

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר