בלו פריידיי סייע למכירות הקמעונאיות, אך הן נמוכות בהשוואה לשנה הקודמת

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בחנות הפיזיות ובאונליין • מנתוני הפניקס גמא עולה כי מבצעי הסופ"ש האחרון הצליחו הרבה יותר משופינג IL, וכי ענף האופנה רושם את הזינוק הגבוה ביותר - ועוקף אפילו את ביצועיו בספטמבר

מרכז קניות של ביג בסוף השבוע האחרון (בלו פריידיי) / צילום: ביג מרכזי קניות
מרכז קניות של ביג בסוף השבוע האחרון (בלו פריידיי) / צילום: ביג מרכזי קניות

ענף האופנה וההנעלה הוא הנהנה העיקרי ממבצעי בלו פריידיי בחנויות ובאונליין, כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי, הבוחן את מחזור הקניות, מספר הקניות וגובה הקניות הממוצע בשבעה ענפים. הענף רשם עלייה של 29% במחזור הקניות מול השבוע שעבר ועלייה של 68% בהשוואה לשבוע מסחר רגיל בתחילת ספטמבר, טרום המלחמה. 

עלייה של 7.5%: למרות האינפלציה, האמריקאים מסתערים על בלאק פריידיי 
מקופסאות שימורים ועד מסאז': מה אנחנו קונים בזמן מלחמה, ולמה היא גורמת לנו לצרוך יותר
דגלי פלסטין ושווי שהתכווץ: שיין הסינית מכוונת להנפקת ענק

ככלל, המדד מצביע על התאוששות בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי של השבועות האחרונים, כאשר ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). הבדיקה המוצגת כאן מתייחסת לתאריכים 19-25.11.23.

בענף המחשבים נרשמה קפיצה של 10% מול השבוע הקודם וזינוק של 26% מול ספטמבר, ובענף החשמל והאלקטרוניקה נרשמה עלייה של 8% מול השבוע שעבר וצמיחה של 4% מול ספטמבר. בשני הסקטורים הללו הוצעו הנחות נרחבות לרגל סופ"ש הקניות.

מחזור הקניות בתחום המזון יורד לראשונה מאז תחילת המלחמה בכ־5%, מול ירידה של 14% בהשוואה לספטמבר. בתי הקפה והמסעדות, שבשבוע שעבר רשמו עלייה קטנה, שוב רושמים ירידה קלה של 1%.

 

חיכו להנחות

בנוסף למדידה הרגילה, השבוע גם נבחנו בנפרד ימי המבצעים (23-25 בנובמבר) מול נתוני שופינג IL, שצוין שבועיים קודם לכן, ונתוני בלאק פריידי של 2022. מהנתונים עולה כי המחזורים בבלו פריידי היו נמוכים יותר מהמחזורים שנרשמו בשנה שעברה, למעט ענף האופנה וההנעלה. בענף המחשבים ובבתי הקפה נרשמה ירידה מינורית.

ענף האופנה רשם את הביצועים הטובים ביותר, עם מחזור קניות הגבוה ב־76% מהשופינג IL, ו־7% לעומת בלאק פריידי של השנה שעברה. הדבר עשוי לנבוע מכך שצרכנים הניחו שהמבצעים בבלו פריידי עמוקים יותר, העובדה שכמה מאתרי האיקומרס הבינלאומיים הפופולריים ביטלו משלוחים חינם לארץ או רושמים עיכוב בזמני המשלוח, וגם שיפור במצב־הרוח לאור העובדה שבסוף השבוע האחרון החל מהלך החזרת החטופים לישראל.

''בלו פריידיי'' האחרון בדיזנגוף סנטר / צילום: אלכס קפלן
 ''בלו פריידיי'' האחרון בדיזנגוף סנטר / צילום: אלכס קפלן

סקטור המחשבים עלה ב־67% בהשוואה לשופינג IL, אך רשם ירידה של 3% מול בלאק פריידי 2022. תחום החשמל, שעלה ב־40% לעומת שופינג IL, ירד ב־11% בהשוואה לשנה הקודמת.

"בדיוק כפי שצפינו שבוע שעבר, הצרכן הישראלי המתין להנחות של בלו פריידי", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "בענף האופנה אנו רואים עלייה של 88% ברכישות בחנויות הפיזיות, ואילו באונליין עלייה של 52%. גובה העסקה הממוצעת עמד על 322 שקל, לעומת 292 שקל בשופינג IL ו־302 שקל בבלאק פריידי 2022.

"בחשמל ואלקטרוניקה נרשמת עלייה של 40% במחזור הקניות לעומת שופינג IL, אך עדיין מדובר ב־11% פחות מהשנה שעברה. עליית הדולר והריביות גרמה לעלייה במחירי המוצרים, מה שיכול להסביר את הפער ברכישות".