בשוק מזהירים ממיתון, הפד חושש מהאינפלציה: מה צפוי הערב בהחלטת הריבית בארה"ב?

בעוד שחלק מהכלכלנים מזהירים ממיתון אם הריבית לא תרד, בפד נשמעים קולות ניציים ולא נראה שהבנק המרכזי קרוב לשינוי מגמה • בינתיים, בשוק יש קונצנזוס לגבי החלטת הריבית האחרונה של השנה, שתפורסם הערב

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

בחודשים האחרונים נתוני האינפלציה בארה"ב מאטים בעקביות ושורה של אינדיקטורים מצביעים על הצטננות המשק. כך למשל, אמש (ג'), נתוני האינפלציה בארה"ב הצביעו על התקררות בביקושים, כאשר הקצב השנתי בנובמבר 2023 ירד ל-3.1%, בהתאם לצפי המוקדם ולעומת 3.2% באוקטובר. אולם, בכירי הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, ובראשם היו"ר ג'רום פאוול, אומרים שוב ושוב כי הם לא ימהרו להוריד את הריבית בקרוב.

בשעה שהריבית שם עומדת בשיא של 22 שנה (בטווח של 5.5%־5.25%), חלק מבכירי הפד אמרו במפורש כי 'עליות ריבית נוספות על הפרק, ופאוול אף אמר בהחלטת הריבית האחרונה כי חברי ועדת השווקים הפתוחים (המקבילה לוועדה המוניטרית בבנק ישראל) "כלל לא התחילו לדון בהורדת הריבית".

מתי הריבית בארה"ב תתחיל לרדת? המשקיעים בוול סטריט מהמרים נגד הפד
WSJ | המסחר באופציות בשיא של כל הזמנים, ומניית טסלה בצמרת ההימורים

היום (ד') תתפרסם החלטת הריבית האחרונה השנה בארה"ב. אבל בזמן שבפד נשמעים קולות ניציים, חלק מהכלכלנים מזהירים שאם הריבית לא תרד בקרוב, התקווה ל"נחיתה רכה" לכלכלה האמריקאית תתנפץ. "הפד לא מודע כלל לגורמים הכלכליים, כך שקשה להגיד מה יעשו שם", אמר פול גמבלס, מנהל שותף בקבוצת הייעוץ הפיננסי MBMG, ל־CNBC. "מתי הפד יתעורר ויתחיל להבין שהוא גורם נזק לשוק".

גם בספר הבז' האחרון של הפד - שמתפרסם בקביעות שבועיים לפני החלטות ריבית, ושבו מרכזים נגידי 12 מחוזות של הבנק הפדרלי נתונים כלכליים שישמשו בסיס להחלטה - נכתב כי הפעילות הכלכלית מאטה מאז אוקטובר. בחלק מהבנקים הצביעו על "עלייה קלה בחדלות הפירעון". ספר הנגידים גם מצביע על כך שהביקוש בשוק העבודה מאט, וחלה "התמתנות בלחצי השכר ברוב המחוזות במדינה". 

הקונצנזוס בשוק: ללא שינוי בריבית היום

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, מסביר כי "בעבר, הורדת ריבית לאחר ירידה חדה של האינפלציה הובילה לא פעם לעלייתה מחדש, כמו במשבר שנות ה־70". באותה תקופה, קיצוץ מוקדם מדי של ריביות הבנקים המרכזיים הוביל לסחרור של אינפלציה ומיתון לשנים רבות. "מצד שני, הפד חושש ממיתון, ומכך שאם לא יוריד ריבית, הוא יגרור את הכלכלה האמריקאית מטה", לדבריו.

הקונצנזוס בשוק, לפי אתר CME האומד את ציפיות המשקיעים והאנליסטים, הוא שבהחלטה הקרובה הפד יותיר את הריבית על כנה, ויתחיל את מהלך הורדות הריבית במאי 2024.