גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברת הביומד שהודיעה על פיטורים של 200 מעובדיה

נובוקיור הפכה לסיפור הצלחה ישראלי לאחר שפיתחה טכנולוגיה חדשנית לטיפול בסרטן המוח - כעת היא מפטרת 200 עובדים • רדהיל הודיעה על קבלת מימון מממשלת ארה"ב לטובת ניסוי המשווה מספר תרופות פוטנציאליות נגד קורונה • אחרי בריטניה, ה-FDA באישור היסטורי לתרופה ראשונה המשתמשת בטכנולוגיית עריכה גנטית • השבוע בביומד

נובוקיור. טיפול בסרטן / צילום: יח''צ
נובוקיור. טיפול בסרטן / צילום: יח''צ

חברת נובוקיור  שפיתחה טכנולוגיה מבוססת שדות חשמליים לטיפול בגידולים סרטניים, הודיעה על מהלך התמקדות הכולל גם פיטורי 200 עובדים, 13% מכוח־האדם שלה, אם כי רק בודדים מהם מישראל, כאן ממוקמת חטיבת המו"פ של החברה. נובוקיור מקווה לחסוך כ-60 מיליון דולר באמצעות הקיצוצים.

לראשונה בעולם: אושרה תרופה מבוססת עריכה גנטית, ויש לה קשר ישראלי

נובוקיור אינה נמצאת כרגע בסיכון תזרימי. בקופתה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של לא פחות מ-921 מיליון דולר, בעוד ההתחייבויות השוטפות שלה עומדות של 127 מיליון דולר והחוב ארוך הטווח על כ-567 מיליון דולר. החברה אמרה כי מעוניינת להתמקד, כדי להפנות את המשאבים למימון צמיחתה העתידית.

נובוקיור הפכה לסיפור הצלחה ישראלי לאחר שפיתחה והביאה לשוק טכנולוגיה חדשנית לטיפול בסרטן, תחילה לטיפול בסרטן המוח מסוג GBM. החברה נסקה על בסיס ההבטחה כי הטכנולוגיה רלוונטית לסוגי סרטן נוספים, נפוצים יותר, ובשיאה היא הייתה החברה הישראלית בעלת שווי השוק הגבוה ביותר בנאסד"ק, עם שווי חלומי של 22.9 מיליארד דולר ביוני 2021.

התפוצצות בועת הביומד

ב-2021 ירדה מניית נובוקיור עם התפוצצות בועת הביומד בנאסד"ק, ונסחרה בכ-8 מיליארד דולר ב-2022, שווי שנתפס אז כמתאים יותר להבטחה הגלומה בה. בחודשים האחרונים חווה החברה טלטלות שקשורות לתוצאות הקליניות שלה, וירדה לשווי של 1.33 מיליארד דולר, ירידה של 94% מהשיא. 

ירידות כאלה מזוהות בדרך כלל עם חברות ביומד שנכשלו בניסויים ואין להן נכסים, וזה בהחלט לא הסיפור של נובוקיור. ההצלחות שלה עדיין עומדות לזכותה. ברבעון השלישי של 2023, היא רשמה הכנסות של 127 מיליון דולר, סכום מרשים ביותר עבור חברת מכשור רפואי עצמאית שמקורה בישראל. אך מדובר בירידה של 3% לעומת התקופה המקבילה, לדברי החברה הירידה נבעה בעיקר מקשיים בגביה מחברות ביטוח. 

כדי להתמודד עם הרוויה בשווקים הקיימים שלה, בעיקר שוק ה-GBM, נובוקיור מתרחבת גלובלית. ברבעון השלישי 68% מהכנסות החברה הגיעו מארה"ב, והיתר מגרמניה, יפן וסין. גם שורת הרווח לא מלהיבה. נובוקיור רשמה הפסד של 49 מיליון דולר, עקב עלויות פיתוח גבוהות ועלויות שיווק גבוהות. 

אבל המניה לא ירדה מסיבה זו. השוק הבין כי סרטן המוח הייתה אינדיקציה קטנה להוכחת היתכנות, ואילו האינדיקציות המלהיבות יותר הן למשל סרטן ריאות נפוץ מסוג NSCLC. נובוקיור דיווחה על הצלחה בניסוי בסוג הסרטן הזה בשלב הגרורתי, וכעת נערכת להשיק את המוצר, לאחר שתקבל בתקווה את אישור ה-FDA למוצר ב-2024. 

אלא שבמאי האחרון, רופאים בכנס הסרטן ASCO טענו כי אף שהניסוי השיג את יעדיו ואולי אפילו יאושר על ידי ה-FDA, הרי שעד סיום הניסוי היעדים האלה כבר התיישנו, ולא בטוח שהתוצאות יהיו משכנעות מספיק כדי שרופאים יאמצו את הטכנולוגיה. זו אחת הסיבות המובילות לירידת המניה. בנוסף, באוגוסט פרסמה החברה תוצאות לא טובות בניסוי בטיפול בסרטן השחלות. 

הקיצוצים הנוכחיים של נובוקיור הם לא בתחום ה-NSCLC, אלא להיפך. היא מתכוונת למקד משאבים בהשקה המסחרית של מוצר זה, אם יאושר. בנוסף, היא מצפה לתוצאות ב-2024 בשני ניסויים קליניים, האחד בטיפול בגרורות מוחיות של NCLCL, והשני בטיפול בסרטן הלבלב, שוק שיכול להיות משמעותי ביותר עבור החברה. 

הניסויים הנוספים שתקדם כעת החברה, אינם באינדיקציות חדשות. היא תקדם שלושה ניסויים נוספים, שניים בשימוש במוצר שלה כקו ראשון לטיפול בחולי GBM חדשים, וניסוי נוסף בתחום סרטן הריאות. נראה כי כרגע לא תמשיך לבחון את המוצר בסרטן השחלות. 

"החלטות כאלה הן מאוד אישיות ומאתגרות, בשל השפעתן על העובדים והמשפחות", אמר מנכ"ל החברה אסף דנציגר. לעוזבים אמר: "אני מוקיר את עבודתכם הקשה. תרומתכם השפיעה על חולי סרטן רבים והמורשת שלכם תהיה לנצח חלק מנובוקיור".

רדהיל תקבל מימון להמשך פיתוח התרופה לקורונה

ב-2020-2021, בשיא מגפת הקורונה, חברות ביומד ישראליות רבות הסבו את הטכנולוגיה שלהן לטיפול במחלה. רובן נטשו את הפרויקט אחרי שהמגפה דעכה (ושילמו מחיר על הגיחה הזו והחזרה ממנה), אך הקורונה עדיין קיימת. בימים אלה מספר הנדבקים בארה"ב נמצא בעלייה, ומספר המאושפזים עומד כעת על 18 אלף בני אדם בארה"ב לבדה. 

חברה שלא נטשה את תחום הקורונה היא רדהיל. החברה הודיעה השבוע על קבלת מימון לא-מדלל מממשלת ארה"ב, כדי לממן את השתתפותה בניסוי אמריקאי המשווה מספר תרופות פוטנציאליות נגד קורונה מול קבוצת ביקורת. מדובר ב-4.8 מיליון דולר שתשקיע ממשלת ארה"ב בחלקה של רדהיל בניסוי, ויכסו את ההוצאות של רדהיל עבור ניסוי זה במלואן. גיוס החולים צפוי להתחיל בשבועות הקרובים, ותאריך הסיום של הניסוי הוא לקראת סוף 2024. רדהיל היא התרופה הראשונה שנבחנת בניסוי, לאחר שנבחרה לצורך כך על ידי ממשלת ארה"ב.

רדהיל ביופארמה RED HILL , תרופות , תרופה / צילום: אריק סולטן

התרופה של רדהיל היא תרופה אנטי ויראלית שאינה תלויה בוריאנט הקורונה הספציפי, ניטלת בבליעה כמו התרופה הקיימת של פייזר לקורונה. התרופה של רדהיל הציגה תוצאות ראשוניות טובות בעבר בחולים מתונים, אם כי נכשלה בטיפול בחולים קשים. היא יכולה לשמש לטיפול משולב בתרופה הקיימת, למי שלא יכולים לקחת אותה בגלל התנגשות עם תרופות קיימות, או כאופציה שניה, אולי במחיר נוח יותר.

ממשלת ארה"ב מממנת ניסוי גם במוצר נוסף של רדהיל, לטיפול בפגיעות קרינה.

רדהיל נסחרת לפי שווי של 14 מיליון דולר, לאחר שעלתה כ-300% בחודש האחרון. העליות התרחשו בעיקר על רקע הודעת החברה כי ה- FDA האריך את תקופת הבלעדיות לתרופה שלה לטיפול במחלה הזיהומית h Pylori , במסגרת ההגנות לתרופות מבוססות אנטיביוטיקה. התרופה רשמה הכנסות של 5.1 מיליון דולר במהלך המחצית הראשונה של 2023, לעומת 4 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

רדהיל נאלצה למכור לאחרונה מוצר אחר שרכשה בעבר, כדי לממן את המשך פעילותה, ולכן הכנסותיה הכלליות ירדו מכ-31.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה. המוצר נמכר תמורת 43 מיליון דולר. בקופת החברה נכון לסוף המחצית היו 16.3 מיליון דולר, לאחר שהחזירה חובות מסוימים הקשורים למוצר שנמכר, ועדיין יש לה חובות של 14.9 מיליון דולר סביב מוצר זה.

אישור ה-FDA לתרופה לאנמיה חרמשית

ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, הצביע ביום שישי לטובת אישור השיווק לתרופה Casgevy, התרופה הראשונה המשתמשת במנגנון CRISPR לעריכה גנטית. התרופה פותחה על ידי חברת CRISPR Therapeutics יחד עם חברת וורטקס שתשווק אותה. במקביל אושר טיפול נוסף לאותה המחלה, Lyfgenia של חברת בלובירד, שגם הוא טיפול גנטי אך במנגנון ותיק יותר, והוא מהווה הוספה של גן ולא עריכה גנטית. מוצר הקריספר יתומחר ב-2.2 מיליון דולר לטיפול שאמור להוביל לריפוי מלא של המחלה. המוצר של בלובירד יתומחר ב-3.1 מיליון דולר לטיפול. ה-FDA עשוי לאשר את התרופה מבוססת הקריספר של וורטקס לטיפול במחלה גנטית נוספת, בטא תליסמה, בחודש מרץ. היא כבר מאושרת לשתי ההתוויות בבריטניה.

כפי שציין פרופ' איל הנדל, שהוא שותף לאחד הפטנטים שאפשרו את הפיתוח המסחרי של התרופה, בראיון לגלובס לקראת האישור בשבוע שעבר, באנמיה חרמשית קיימת מוטציה בגן הבטא גלובין, שמוביל ליצור המוגלובין ואצל חולי אנמיה חרמשית הוא מיצר המוגלובין תקול שיוצר כדוריות דם פגומות.

"לכל אחד מאיתנו, בין אם בריא ובין אם חולה באנמיה חרמשית, יש "גן גיבוי", שמייצר המוגלובין רק כשאנחנו עוברים, ואחרי הלידה הוא מושתק. מה שהתרופה עושה הוא להסיר את מקטע הדנ"א שיש לו תפקיד להשתיק את ביטוי הגן המייצר את ההמוגלובין העוברי. ואז הגן הזה נכנס לפעולה, ומייצר כדוריות דם בריאות אצל האדם החולה".

כעת על וורטקס להתמודד עם אתגר לוגיסטי, שכן הטיפול כרוך בשאיבת תאים מן החולה, עריכתם והזרקתם בעירוי בחזרה לחולה. כמו כן יש לה אתגר תקציבי, השאלה בכמה חולים יסכימו חברות הביטוח לטפל, תמורת תג מחיר של 2.2 מיליון דולר. בנוסף, עליה לחתום חוזים סביב הפטנטים המאפשרים את הטכנולוגיה, כולל הפטנט של הנדל.

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; קוואלקום מזנקת במסחר המוקדם לאחר הדוחות

הדאקס עולה ב-0.1% ● הניקיי ירד ב-0.1% ● בסין לא התקיים מסחר לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?