תעלת סואץ / צילום: Shutterstock
תעלת סואץ / צילום: Shutterstock

התעשיות שנפגעות, וההזדמנות לברית עולמית: 6 הערות על משבר הסחר בים האדום

פרויקט מיוחד

הניסיון של החות'ים לאכוף מצור ימי מצליח אולי אפילו מעל המצופה: ארבע חברות ספנות שמהוות כ־50% מכלל הסחר העולמי, הודיעו בסוף השבוע האחרון שיפסיקו לשוט דרך הים האדום • ההתפתחויות הדרמטיות הניעו אפקט דומינו שעלול לפגוע בשרשראות האספקה בעולם, ולגרום לעליית מחירים • מאיפה יגיע הפיתרון? • המשבר בים האדום

בסוף השבוע האחרון המשיך כדור השלג של הטרור הימי במרחב הים האדום לצבור תאוצה. אם בתחילה תעשיית הספנות העולמית עוד התייחסה להתרחשויות בתור "סיכון שממוקד בספינות בעלות זיקה ישראלית", הרי שביום שישי ה־15 לדצמבר, הים האדום הפך לזירת מלחמה שיש לה השפעה גלובלית.

באותו יום בלבד נרשמו למעלה מ־12 תקריות בהן הותקפו ספינות סוחר, לעומת שמונה תקריות בלבד בכל חודש נובמבר ואפס תקריות מתחילת השנה עד סוף אוקטובר. בין הספינות שהותקפו בסוף השבוע האחרון נמנו גם ספינות של כמה מחברות הספנות הגדולות בעולם, שהיו במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון וספגו תקיפות שכוונו לספינות אחרות.

מהרגע שהאזור הוגדר כמסוכן לספינות סוחר החלו חברות הספנות הגדולות להפעיל תוכניות חירום שמטרתן למזער את הסיכון, והודיעו בין השאר על עצירת תנועה של ספינות שנמצאו בדרך אל הים האדום. מדובר על שחקניות שמשקלן כבד, כמו מארסק (MAERSK) הדנית, שחולשת על כ־15% משוק הובלת המכולות העולמי, על הפג־לויד (HAPAG LLOYD) הגרמנית, שחולשת על 7% מהשוק כמו גם MSC, NYK ואחרות. ההתפתחות הזו עתידה לשבש את המסלולים ולוחות הזמנים של מאות ספינות.

במקביל, החלו מספר חברות ספנות "למחוק" את ישראל מהמפה ולהכווין מטענים שמיועדים אליה, כולל כלי רכב, לנמלים שכנים במזרח התיכון. ביניהן גם חברות שנחשבות ללקוחות אסטרטגיים של הנמלים הגדולים במדינה.

למהלכים הללו יש ועוד יהיו משמעויות כלכליות נרחבות, שיורגשו היטב בכל העולם ובישראל ולא רק בגלל הזינוק החד בעלויות התובלה הימית, שכבר מתרחש בשטח. משבר באזור שדרכו עובר כ־15% מהיקף הסחר הימי בעולם עלול להביא לזינוק במחירי האנרגיה ובמחירי הסחורות וחומרי הגלם, ולשיבוש של שרשראות האספקה בעולם, שרק התחילו להתייצב בעקבות זעזועי הלוואי של הקורונה.

אפקט דומינו

קשה לחזות את ההתפתחויות כרגע אבל לא מן הנמנע שהמשבר יהיה ממושך, בסדר גודל של חודשים. לתעשיית הספנות הבין לאומית לוקח הרבה זמן להגיב לאירועים, אבל ברגע שתגובה מתחוללת נוצר אפקט דומינו, שמתפשט בכל העולם במשך חודשים.

נזכיר שספינות הסוחר הבין־יבשתיות נעות לאורך נתיבים ימיים קבועים, שזמני המעבר בהם הם היעילים ביותר, ואין להן יותר מדי נתיבים חלופיים שמשתלמים כלכלית. רוב התובלה הימית עוברת דרך שני צווארי הבקבוק הרגישים של תעלת סואץ ותעלת פנמה, ואם משתבשת התנועה באחד מהם נוצרים עיכובים של שבועות ולעיתים חודשים בהגעת סחורות מיעד ליעד.

המלחמה באזור הים האדום, בואכה תעלת סואץ, מתרחשת בדיוק בתקופה שבה תעלת פנמה סובלת מפקק אדיר כתוצאה מבצורת חסרת תקדים, שהורידה את המפלס הימי וגורמת לעיכובים בלוח הזמנים של אלפי ספינות סוחר. יתר על כן, המשבר פוקד את חברות הספנות לפני חג ראש השנה הסיני הארוך, שבו הביקוש ליצוא ימי של סחורות וחומרי גלם מסין למערב נמצא בשיא.

לפיכך, המשמעות של ההודעות של ענקיות הספנות על הפניית ספינות מהים האדום למסלול עוקף אפריקה, שמכפיל את זמן התובלה, פירושו שייקח זמן רב עד שהתנועה הימית תחזור למסלול אפילו אם האיום החות'י יוסר מיידית.

תא''ל (במיל') יובל אילון / איור: גיל ג'יבלי
חיל הים | ראיון

בכיר לשעבר בחיל הים: המשבר הוא הזדמנות לפתח ברית ימית עולמית

יובל אילון, לשעבר ראש מספן המודיעין בחיל הים, מעריך שהמשבר הימי הוא אירוע שמחייב התערבות עולמית • בראיון לגלובס הוא מפרט את ההשלכות ומסביר מדוע המצב רע לאיראן

אריאל ויטמן 18.12.2023
מיצרי באב אל-מנדב / צילום: Shutterstock
תובלה ימית | פרשנות

הפתרון לאיום החדש על ישראל יכול להגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

מתקפות החות'ים מתגברות ולא משאירות ברירה למערב • 4 חברות ספנות, שמהוות כ־54% מכלל הסחר העולמי, הודיעו שיפסיקו לשוט דרך הים האדום • מה ניתן לעשות?

דין שמואל אלמס 16.12.2023
אונייה של צים / צילום: Shutterstock

דווקא באמצע משבר הספנות: למה זינקה מניית צים ב־30% בשבוע?

מניית צים זינקה בשבוע שעבר בכ־31% לאחר תקופה ארוכה של מגמה שלילית • חן הרצוג, הכלכלן הראשי של חברת הייעוץ BDO מסביר כי הסיבה היא כי אם עד לפני שבוע ההערכה הייתה שהסיכון מהחות'ים רלוונטי לאוניות ישראליות, ההחמרה וההבנה שארבע מתוך חמש החברות הגדולות בעולם מפסיקות את המעבר בתעלת סואץ, הפכו את המשבר הימי לבעיה גלובלית

שירי חביב-ולדהורן 18.12.2023
ספינת הטילים USS Carney / צילום: ap, Ryan U. Kledzik/U.S. Navy

ארה"ב מקימה קואליציה, אך בשטח ספינות נלחמות במל"טים החות'ים

בסוף השבוע הצטרפה משחתת בריטית לפעילות הצבאית באזור מצרי באב־אל־מנדב, כשיירטה 14 כטב"מים ששוגרו לעבר ספינות סוחר שעברו באזור וכך גם הודיעה צרפת • שתי המדינות הפגינו נכונות להשתתף בקואליציה בינלאומית בהובלת ארה"ב, שתזדקק לנוכחות ימית ואווירית באזור כדי לנסות ולסכל את התקפות החות'ים, הנתמכים על ידי איראן

אסף אוני 17.12.2023
חות'ים משתלטים על ספינת ''גלאקסי לידר'' / צילום: ap, Houthi Media Center

״גם סין מבינה שאם יש בעיה בתעלת סואץ כל המסחר העולמי סובל״

מנכ"ל החברה שמנטרת את מחירי השילוח בים ובאוויר רואה את עליות המחירים בעקבות התארכות ההפלגות • בכל מקרה, הוא מרגיע, לא נחזור למחירי הקורונה

אסף גלעד 18.12.2023
רכבים מיובאים בנמל אילת / צילום: איל יצהר

יצוא הרכב לאירופה ולישראל נפגע, פסי ייצור שלמים יושבתו

שרשרת האספקה של תעשיית הרכב היא אחת הרגישות ביותר לשיבושים בתובלה • שינוי נתיבי תובלת הרכב למסלול "עוקף אפריקה" עשוי לגרום לעיכובים ממושכים באספקת המלאים לדילרים באירופה ולעליית מחירי הרכב בשל עודפי ביקוש ומחסור בהיצע

דובי בן גדליהו 18.12.2023