גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפטור בקרנות ההשתלמות מוכיח כמה מהר הפוליטיקאים חזרו לדאוג לחברים שלהם

הדיון החוזר על מס הסוכר הוא הסחת דעת שגורם לנו להתעסק בפרוטות ולשים בצד את הרפורמה האמיתית ● הפטור ממס על קרנות השתלמות נועד לעודד עובדים ללמוד ולחזור חכמים יותר לעבודה. בפועל, למעלה מ־80% מההטבה מגיעים לעשירונים התשיעי והעשירי

מדפי משקאות קלים בסופר / צילום: Shutterstock, defotoberg
מדפי משקאות קלים בסופר / צילום: Shutterstock, defotoberg

מס הסוכר שהוטל בינואר 2022, בוטל במרץ 2023, חזר שוב לשולחן לפני שבוע ואז נגנז עד הפעם הבאה - הוא מופת של הסחת דעת. מדובר בוויכוח נהדר, כזה שמצליח לערבב סוגיות חברתיות, כלכליות ופוליטיות, אבל זהו נתיב שולי וזניח שמסיט אותנו מהמטרה. די דומה לצריכת סוכר. משהו שנותן אשליה של סיפוק ואנרגיה, ומשאיר נזק ארוך טווח. לא שלא נכון לנהל דיון בשאלה אם מדובר במס מוצדק או לא (אני לגמרי בעדו), אלא בגלל שזה אפילו לא זנב שמכשכש בפיל הענק שעדיין תקוע בחדר של כולנו.

ראיון| המומחה שמעריך: אחת הבעיות הביטחוניות של ישראל תיפתר בקרוב
שר האוצר מקדם: החברות הביטחוניות יספקו נשק "חינם" ולא ישלמו דיבידנד למדינה
המילואים מכבידים על המעסיקים: "המדינה יכולה לעזור יותר עם מימון ההפרשות הסוציאליות"

שיהיו מספיק נבונים לא לגעת בסוכר

מזה חודשיים וחצי כל ישראלי מבין וזועק שצריך פה שידוד מערכות כללי, טלטול של כל המערכת הציבורית, ובסוף אנחנו מתעסקים במס על סוכר. המלחמה הכואבת בחוץ תעלה לנו לפחות 200 מיליארד שקל, סדר גודל של 100 אלף שקל מכיס של כל משפחה, ואנחנו מבזבזים זמן בוויכוח על מס שיניב, לפי התחזיות האופטימיות של האוצר, 660 מיליון שקל בשנה - קצת יותר מפרומיל (0.15%) מהמסים שאנחנו משלמים למדינה.

ואם נגיד שהמס נועד בעיקר לחנך אותנו, למטרה נעלה של אורח חיים בריא? ברצינות, זה סוגר לכם את הפינה של "חינוך" הישראלים? ברור שהנזק מצריכת הסוכר אדיר, שהעובדה שישראל מובילה בעולם המערבי בשיעור קטיעות גפיים בשל נזקי הסוכרת עצובה במיוחד, אבל מגיע לנו לקבל מהמדינה חינוך משמעותי בהרבה מאי־צריכת סוכר בקולה. אם כבר, כשהמדינה חובשת את כובע המחנך גם במדיניות המס, שתתכבד ותדאג לתמריצים להפחתת סוכר ושאר מזיקים בשורה של מוצרים נוספים על המדף. או בעצם, אם המדינה נזכרה שתפקידה גם לחנך, שתתחיל מהתחלה - תמריצים ראויים למורים ושיפור הציונים של תלמידי ישראל. אם נהיה שוב אור לגויים בהשכלת ילדינו, הם יהיו מספיק נבונים לא לגעת בסוכר, בלי קשר לגובה המס.

אנשי האוצר הבטיחו לציבור הישראלי שינוי גדול פי כמה. כולנו הבנו שבשלה העת לרפורמת ענק, כולל במערכת המס הישראלית, שמלאה חורים והטבות שמעניקים למשל לבעלי הון על חשבון אנשים שמתפרנסים מעבודה. בחודש הבא תעלה תקרת הפטור ממס למי שמשכיר דירה מ־5,471 שקל לכ־5,700 שקל בחודש. למה? ככה. כי כל ניסיון לעצור את עדכון התקרה, ובטח לביטולה, נתקל בפוליטיקאים עם יותר מדי חברים שנהנים מהפטור הישן.

תקראו לילד בשמו, שיהיה ברור מי מרוויח ומי מפסיד

ואין הוכחה טובה יותר לשיטת הטלאי על טלאי במערכת המיסוי שלנו מהפטור בקרנות ההשתלמות. עזבו רגע את הוויכוח אם הוא מוצדק או לא. זוהי הטבה שמסתכמת בכ־8 מיליארד שקל בשנה ולמעלה מ־80% ממנה מגיעים לעשירונים תשיעי ועשירי. אנחנו מדברים על קרנות שהוקמו לממן השתלמות. כשמן כן הן: הטבה מפליגה שנועדה לעודד עובדים לעשות הפסקה מהשגרה השוחקת, כדי ללכת ללמוד ולחזור חכמים יותר לעבודה. זה נכון בעיקר למורים, שיוכלו לצאת לשבתון מדי 7 שנים, בעזרת כסף שייחסך בפטור ממס במשך 6 שנות עבודה.

נכון להיום, ועשרות שנים אחורה, אין שום קשר בין אפיק החיסכון הזה להשתלמות כלשהי. רוצים לתת הטבות לחוסכים לטווח בינוני? בכיף. אבל תקראו לילד בשמו, ושיהיה ברור מי מרוויח ומי מפסיד כשפורסים כך את העוגה. בדצמבר 2020, במסגרת האג'נדה הכלכלית־חברתית שהגישו שורה של כלכלנים לממשלה החדשה ("פרויקט מאה הימים"), ציינו פרופ' מנו טרכטנברג ואיתמר פופליקר מאוניברסיטת ת"א ומוסד שמואל נאמן בטכניון כי "לא רק שאבד הכלח על ההיגיון הכלכלי של הפטור בקרנות ההשתלמות, אלא שהוא פוגע בהוגנות האופקית - בשל העובדה כי שני שלישים של העובדים לא נהנים ממנו, וגם בהוגנות האנכית - שהרי הוא מגביר את אי השוויון".

ובכל זאת, כשהשבוע העזו באוצר להרהר בקול על צמצום ההטבות, וכשברור שבקרוב מאוד נצטרך לשלם הרבה יותר מסים ולקבל הרבה פחות שירותים ציבוריים, השאלות של הוגנות ושל חלוקה נכונה וראויה בכלל לא עלו. החלומות הגדולים על רפורמה ועל ישראל חדשה בעקבות המלחמה באים כבר עכשיו עם כוכבית חשובה - בתנאי שזה לא ייפגע בי ובחברים שלי.

כוכבי השבוע

מצוין: כשלדנה עזריאלי שווה להפסיד
דנה עזריאלי יכלה לחייך השבוע. כישלון הזרוע האינטרנטית של קבוצת עזריאלי הוכיח בין השאר שהעסקים "האמיתיים" שלה על דרך בטוחה. מה זה הפסד של 300 מיליון שקל, כשביד השנייה היא מחזיקה בקלפים יקרים וחשובים לה פי כמה? אין בשורה טובה יותר לעזריאלי מכך שישראלים מעדיפים למשש בידיים את הסחורה שהם רוצים לקנות ב"קופסאות המסחר הסגורות" הקרובות לביתם. היא אפילו לא צריכה יותר לתחזק כגיבוי וכגידור השקעה באתר אינטרנטי, "עזריאלי קום", ששרף לה כסף רבעון אחרי רבעון.

למעשה, אם האתר המקוון היה פורח, ומשאיר אותנו לקנות בעיקר מהכורסה, עזריאלי הייתה צריכה להיות מודאגת פי כמה. במקום זה, האתר נסגר, ועזריאלי נשארה עם 21 קניונים שהניבו לה רק ברבעון השלישי הכנסות משכירות של 252 מיליון שקל. אלה רשומים אצלה בדו"חות בשווי של 15.5 מיליארד שקל, ועוד עשרות אלפי מ"ר חדשים נמצאים כבר בבנייה.

בלתי מספיק: הטעות של כחלון
מי שפחות חייך השבוע הוא משה כחלון. דווקא כשמערכת הפוליטית עושה סימנים של ריסטרט, ולא מעט אנשים שכחו את הגחמות הפופוליסטיות בימיו כשר אוצר (הגרלות לדירות מסובסדות, הטבות "נטו כחלון" ועוד), הודיעה רשות ניירות ערך על סיום החקירה בפרשת יונט קרדיט ועל חשד כי השר לשעבר, ששימש כיו"ר החברה למתן אשראי, ביצע עבירות דיווח, מרמה והפרת אמונים.

כחלון לא חשוד בגניבה, אלא בכך שעצם עין כשידע כי בעלי השליטה העבירו כספים במרמה מהחברה הציבורית לפרטית, בעשרות מיליוני שקלים. הרי בשביל זה הביאו אותו - להיות עלה תאנה לחברה שהתנוססו מעליה הרבה סימני שאלה. קרוב לוודאי שגם הוא ידע זאת, אבל הוא לא הצליח לסרב למשרה מפנקת כל כך (8.3 מיליון שקל לשנה, שקוצצו בסוף). חמדנות ופזיזות הן תכונות שניכרות בפוליטיקאים, אבל בוודאי לא מתאימות לאלה שאנחנו רוצים פה אחרי המלחמה.

עוד כתבות

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים