גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנחת העבודה של ישראל: ביידן החליט "לא להסתבך" במלחמות המזרח התיכון

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא על כתפיו את אבן הריחיים של תמיכתו בשתי מלחמות דמים יקרות קודמות ● הוא גם יודע שלרוב הגדול של האמריקאים נמאס מהסתבכויות צבאיות מעבר לים ● פעולות גמול מוגבלות מספיקות לנשיא בכל הזירות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, lev radin

בימים של חדשות רעות בלתי פוסקות, ג'ו ביידן היה רשאי להתנחם ביום ו' בחדשות טובות מחזית פוליטית חשובה מאוד: האינפלציה. היא לא סתם פחתה בחודש שעבר, אלא ירדה אל מתחת לרמה השנתית המשוקללת של 2%. בפעם הראשונה מאז שיא משבר הקורונה, מדד המחירים לצרכן ירד, בעשירית האחוז.

ניתוח | איראן מתגאה בטילים חכמים עם טווח של 1,000 ק"מ. האם הם קיימים? 
בלבנון מעריכים: זה מה שישראל רוצה להשיג מול חיזבאללה 

אלה חדשות נפלאות בשביל נשיא, שהרקורד שלו הוכתם בקיץ 2022 בשיעורי האינפלציה הגבוהים ביותר זה 40 שנה; וסקרי דעת הקהל חזרו והראו, כי האינפלציה היא נקודת התורפה הגדולה ביותר שלו בדרך אל כהונה שנייה.

האין זו סיבה מספקת בשביל מצביע פוטנציאלי להחמיר קצת פחות עם הנשיא?

אולי. אבל כל מהלך העניינים משקף דרגה כזאת של עייפות מנשיאותו ואכזבה מהתנהלותו, עד שנראה כי שום דבר לא יזיז אנשים מדעתם השלילית. מלכת הקלישאות הפוליטיות, "זו הכלכלה, טמבל", אינה עובדת כאן. אגב, היא מעולם לא עבדה אוטומטית.

נשכחת ממנה, אבל כנראה חשובה וכבדת משקל ממנה, היא מליצה בת 50 שנה לפחות. "כל פוליטיקה היא מקומית", אמר אחד הפוליטיקאים המנוסים ביותר שהגיעו לעמדות השפעה בוושינגטון, תומס "טיפ" אוניל. הוא האמין שרוב האמריקאים אינם מצביעים מסיבות מורכבות, או מופשטות, או גלובליות, או היסטוריות. הם עושים כן על יסוד מה שהם מבינים, ומה שהם יכולים למשש.

זו הייתה דרכו של אוניל, פוליטיקאי עממי מבוסטון, להודיע, שהאמריקאים אינם נוטים להתבונן הרחק מעבר לאופק. זה נכון בענייני פנים, וזה נכון שבעתיים בענייני חוץ. אקסיומה בת 150 שנה הניחה שאמריקאים אינם מתעניינים בעולם החיצון. מלחמת העולם הראשונה העמידה את ההנחה בספק, אבל תקופת הבדלנות שבין שתי מלחמות העולם חזרה ואישרה אותה.

מלחמת העולם השנייה, ובייחוד התנהגותה של ברית המועצות בימים שאחריה, שכנעו את ארה"ב למלא תפקיד הנהגה מרכזי. גם כך, מפעם לפעם בדלנות חזרה אל מרכז הזירה. המידה שבה היא נספגה בצופן הגנטי התחוורה עם עליית טראמפ וקריאת הקרב שלו "אמריקה תחילה". הוא הפיח איבה לכל מה שחשד של "גלובליזם" דבק בו. אחד מיועציו לביטחון לאומי סיפר לימים, כי בין אנשי הנשיא רווח החשש שהוא זומם להוציא את ארה"ב מברית נאט"ו.

"מלחמת עולם שלישית"

ההכרה ש"גלובליזם" הוא אבן ריחיים כבדה, מפעמת במפלגה הדמוקרטית מאז תבוסת הילרי קלינטון ב-2016. אז, הגלובליזם היה קשור בהסכמי סחר רב-צדדיים, אבות הטומאה בעיני מיליונים במדינות התעשייה של המערב התיכון, אשר זקפו לחובתם את שקיעת התעשייה הכבדה ואת הירידה הדרסטית ברמת מחייתם. הסכמי הסחר לא היו באים אל העולם אלמלא שררה הסכמה דו-מפלגתית רחבה על נחיצותם. את ההסכמה הזו טראמפ הצליח להרוס.

במערכת הבחירות הנוכחית, הגלובליזם נצבע בצבעים שונים. טראמפ חוזר ומכריז, כי ג'ו ביידן עומד להוציא את ארה"ב אל "מלחמת עולם שלישית". יש טעם להניח שההאשמה הזו מדברת אל ליבם של מיליונים, החוששים כי הממסד הנסתר, זה המתואר כ"מדינת הצללים", זומם לסבך את אמריקה. בעיניהם, פטריוטים אינם שולחים את ילדיהם, או את ילדי שכניהם, לשדות קרב רחוקים, ואינם מממנים מלחמות לא להם בשם "הגנת הדמוקרטיה".

דור קודם של טוענים רפובליקאיים לנשיאות נטו בדרך כלל לבקר נשיאים דמוקרטיים על רפיון ועל השתמטות מהפגנות כוח. לא עוד. המושל הרפובליקאי של פלורידה, רון דסאנטיס, שבמשך זמן קצר איים על סיכויי טראמפ במערכת הבחירות הנוכחית, הזהיר זמן קצר לאחר שפרצה מלחמת עזה כי הצי האמריקאי במימי הים התיכון הוא מטרה נייחת (sitting duck), ועל ארה"ב להיזהר שלא להסתבך במלחמות המזרח התיכון.

זו הייתה הכרזה קצת לא צפויה בהתחשב בסמיכותה להתקפת חמאס על ישראל (היא באה בסוף אוקטובר), ובהתחשב בזה שדסאנטיס נחשב לתומך מובהק של ישראל. הוא אומנם ניסה ליהנות משני העולמות, ולטעון שהנשיא עושה יותר מדי ופחות מדי. אבל עצם נכונותו לבקר את המדיניות חזרה ואישרה עד כמה אפילו הרמז של מעורבות מעבר לים אינו פופולרי.

אומנם דונלד טראמפ אישר לפני ארבע שנים את חיסולו של מפקד המשמרות המהפכניים של איראן, גנרל סוליימאני, אבל הוא גם ביטל לפני ארבע שנים וחצי פעולת עונשים נגד איראן, לאחר שהפילה מטוס ביון אמריקאי. הוא הסביר אז כי יותר מדי איראנים עמדו להיהרג בה. הוא לא רצה הסלמה.

זה בדיוק מה שמדריך בימים האלה את הנשיא ביידן. הוא יוצא מגדרו שלא לצאת מגדרו. הדיווח על התערבותו לסיכול התקפת-מנע ישראלית על חיזבאללה בשעות הראשונות של המלחמה היא ביטוי מובהק של המדיניות הזו. כיוצא בזה גם הסתפקותו, לפחות לפי שעה, בסיכול התקפות של החות'ים על נתיבי השיט בדרום ים סוף. על זה צריך להוסיף את פעולות הגמול המוגבלות להפליא נגד מיליציות פרו-איראניות בעיראק ובסוריה, אשר כטב"מיהן חוזרים ותוקפים את כוחות ארה"ב.

מה יצדיק הסתבכות?

ההנחה בוושינגטון מלכתחילה הייתה שלמלחמה יש פוטנציאל דליק, אבל הוא אינה מוכרחה להתלקח לעימות זירתי. הניסיון למנוע התלקחות כזאת אינו רק ביטוי של חולשה אסטרטגית אמריקאית, כפי שנוטים לא פעם להניח, אלא הכרתו של נשיא רב-ניסיון, כי לאמריקאים נמאס בהחלט להיקלע למלחמות מעבר לים, תהיה ההצדקה הפוליטית והצבאית שלהן אשר תהיה.

ג'ו ביידן נושא תרמיל כבד על כתפיו זה 20 שנה ויותר. בסתיו 2002 הוא הצביע בסנאט לטובת הצעת החלטה, שהסמיכה את ממשל בוש הבן לצאת למלחמה בעיראק על יסוד הכזב הגדול שלסדאם חוסיין היה נשק השמדה המוני. גם הילרי קלינטון הצביעה אז לטובת ההחלטה. שניהם היכו על חטא, אבל ההצבעה מוסיפה להיזקף לחובתם, גם בשמאל וגם בימין.

הטעות ההיא הייתה סיבה מרכזית לעודף להיטותו של ביידן להסתלק מאפגניסטן בקיץ 2021, אף כי התוצאה הייתה ברורה לחלוטין. הנשיא אפילו הסביר אז, כי "תוהו ובוהו הוא בלתי נמנע" בפעולה כזאת. התוהו ובוהו ההוא טבע כתם על הרקורד של ביידן שהנשיא יתקשה למחות.

אין לנו ידיעה על הקווים האדומים של ביידן. מה יצדיק את קבלת הסכנה של הסתבכות? האם כוח רדואן יצטרך חלילה לחדור אל הגליל? האם טילי החות'ים יצטרכו להתחיל להטביע ספינות סוחר? האם כטב"מים איראניים יצטרכו להלך אימים על ספינות ישראליות או קצת-ישראליות בים הערבי?

מוטב שהנחת העבודה הישראלית תהיה חד-משמעית, ונראה שהיא אומנם חד-משמעית: ביידן מצפה שישראל תעשה כל מה שנחוץ כדי למנוע הסתבכות אמריקאית. זו משימה שישראל כמובן הייתה שמחה לוותר עליה. 

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?