גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקמבק של הפקקים: המשק חזר לפעילות, העומסים בכבישים גדולים מכפי שהיו

עם פרוץ המלחמה, חלה ירידה של כ־40% בהיקף התנועה בנתיבי איילון, אולם הנתונים מראים כי העומסים חזרו, ובחלק מהשעות הם אף גרועים יותר - מפני שרבים יוצאים מוקדם כדי להגיע הביתה לפני "שעת האזעקה"

פקקים באיילון / צילום: איל יצהר
פקקים באיילון / צילום: איל יצהר

דוח חדש של חברת נתיבי איילון מראה כי פקקי התנועה "בשעות העומס" חזרו לנתיבי איילון, ובחלק מהמקרים אף הוחמרו ביחס למצב שלפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל. זאת, חרף הגיוס ההמוני לשירות מילואים והעבודה מרחוק בחלק ניכר ממקומות העבודה.

משרד האוצר: אין פתרון לפקקים עד ל־2030, מלבד החלת אגרות גודש
משרתי המילואים עותרים לבג"ץ בדרישה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת

הדבר מיוחס בין היתר לניסיון של הנהגים להגיע במהירות הביתה ולפני שעות הערב המאוחרות - אז נצפתה ירידה מסוימת בעומסים. פקקים נתפסים כחדשות רעות ואולם במצב מלחמה הם דווקא יכולים להצביע על חזרה הדרגתית של המשק לפעילות. ואולם, מעבר לתמורות שהביאו נסיבות המלחמה לכביש, ההסכמה במשרדי הממשלה ובקרב מומחים היא שלא תהיה הקלה בשנים הקרובות כלל.

עם פרוץ המלחמה חלה ירידה בהיקף התנועה בנתיבי איילון, הכביש הפקוק ביותר במדינה, של למעלה מ־40%. בשבוע השני של המלחמה חלה ירידה של כ־33% שצומצמה בהדרגה עד ל־7% בימי החול בתאריכים 12־15.10.2023.

אף כי התנועה ירדה, המהירות לא בהכרח שופרה. כך, באיילון צפון המהירות הממוצעת נמוכה באחוז אחד בלבד מבימי השגרה ומ־69 קמ"ש, מהירות הנסיעה "שופרה" לכ־70 קמ"ש. באיילון דרום מדובר בשיעור דומה ומהירות הנסיעה הממוצעת היא 80 קמ"ש.

ואולם בשעות השיא התמונה מתחדדת: בשעות הבוקר עם פרוץ המלחמה שופרה המהירות במאות אחוזים - כך למשל בקטע הכביש הקוממיות־יוספטל המהירות שופרה באיילון צפון בכ־500% מ־14 קמ"ש בימי השגרה ל־80 קמ"ש. באיילון דרום בקטע גלילות־השלום נרשמה עלייה של כ־200% מ־22 קמ"ש ל־65 קמ"ש. ואולם על פי הדוח "כיום המהירויות הינן דומות לתקופה הרגילה, בעיקר בקטעים העמוסים, כמו מבוא איילון־מחלף השלום בכיוון איילון צפון ובקטע מחלף שפיים־מחלף השלום בכיוון איילון דרום".

החזרה לאוטובוסים איטית בהרבה

לעלייה בהיקפי התנועה ולירידה במהירות בשעות השיא, גם בבוקר וגם בשעות אחר הצהריים, יש כמה סיבות אפשריות. הנחה אחת מתייחסת לכך שכמו בתקופת הקורונה גם בזמן מלחמה - החזרה של הנוסעים לתחבורה הציבורית איטית הרבה יותר מהחזרה של נהגים לכלי הרכב שלהם ולכן ביצוע הנסיעות ברכב, למי שיש אפשרות לכך, כנראה עדיין גבוה ביחס לשגרה, כל זאת כאשר גם בשגרה ישראל סובלת מפיצול נסיעות נמוך בתחבורה הציבורית לעומת בכלי הרכב הפרטיים ביחס למדינות ה־OECD בעשרות אחוזים.

הנחה נוספת היא שפיק הצהריים מתרחב כי נהגים מעוניינים לחזור בשעות מוקדמות יותר לביתם מאז פרוץ המלחמה וזאת לנוכח האזעקות שנשמעו בגוש דן בשעות הערב והרצון להיות עם בני הבית באותה שעה.

נקודת האופטימום של הכביש איננה המהירות הכי גבוהה, אלא מהירות סבירה ביחס לביקוש. לכן, בשעות הלילה כשהנסיעה מהירה - הכביש לא נמצא בנקודת האופטימום שלו משום שהוא יכול להכיל הרבה יותר כלי רכב.

נקודת אופטימום כזו עמדה בעבר על 120 קמ"ש בנתיבי איילון והמהירות הממוצעת ירדה כאמור עד שהגיעה לכ־80־100 קמ"ש בממוצע כשבמקטעים העמוסים המהירות ירדה אף היא למעט יותר מ־10 קמ"ש בשעות העומס.

לכן, מעבר להנחות שיכולות אולי להסביר את העובדה שהכבישים מלאים, אף שישראלים רבים מגויסים למילואים או עובדים מרחוק, ההידרדרות בביצועי הכביש היא מתמשכת, עקבית וחד־משמעית.

הדבר נכון למטרופולין גוש דן כולו וכן למטרופולינים אחרים בישראל. בכנס השנתי של עמותת "תחבורה היום ומחר" שנערך בשבוע שעבר, הסבירה ספיר איפרגן, רכזת התחבורה במשרד האוצר, כי הפתרונות התשתיתיים להסעת המונים יוכלו להקל על המצב אך הם לא יהיו בשלים לפני שנת 2030. מדובר בהשלמת מערכת הרכבות הקלות בגוש דן, בהוספת מסילה נוספת באיילון ופרויקטים נוספים ובהמשך כמובן פרויקט המטרו אדיר הממדים.

עקב כך, לעמדת משרד האוצר הדרך להתמודד עם המצב בטווח הזמן המיידי היא באמצעות ניהול הביקוש: קרי החלת אגרות גודש בכניסה למטרופולין והסדרת מדיניות החניה בו והעלאת תעריפי החנייה הציבורית. שרת התחבורה מירי רגב מתנגדת למהלכים אלו.

גם אחרי 2030 לא יהיה פתרון

למעשה גם לאחר שנת 2030 לא יהיה פתרון לפקקים, אבל כן יפותחו מערכות תחבורה ציבורית אטרקטיביות שיוכלו לשמש את מי שיבחר באלטרנטיבה לעמידה בפקקים. כיום, בעבור מרבית הישראלים זה לא המצב, או שלכל הפחות הם אינם חווים אותו ככזה.

כך לפי איפרגן, תקציב הסובסידיה לתחבורה הציבורית רשם עלייה כמעט פי שלושה בתוך שמונה שנים במונחים ריאליים מ־5 מיליארד ל־14 מיליארד ובעקבות ההנחות בתחבורה הציבורית שיזמה הממשלה הקודמת, סבסוד המדינה הגיע לכ־85% בהשוואה ל־15% בלבד שמשלמים הנוסעים.

למרות ההשקעה המסיבית, שיעור הנוסעים בתחבורה הציבורית לא עלה. אף לכך יש מגוון סיבות: נקודת המוצא הייתה נמוכה כל כך עד שגם שילוש התקצוב לא הביא לתועלות הנדרשות; ניהול התקציב לוקה בחסר כשמופעלים אוטובוסים רבים כ"קווי רפאים" שאיש לא עולה עליהם; ניהול לא נכון של התמריצים לחברות המפעילות את האוטובוסים באמצעות מכרזי משרד התחבורה; והיעדר השקעות מספקות בנתיבי העדפה לאוטובוסים (בשל התנגדות הרשויות המקומיות) שגורם לנסיעות להיות איטיות ולא מהימנות.

גם התכנון העירוני שעדיין מקדם בנייה פרברית בלב המטרופולין - גורם לנסיעות בתחבורה הציבורית להיות לא כדאיות ביחס לנסיעה ברכב הפרטי.

כך או כך, לפי נתוני הלמ"ס המגמה ברורה: הכבישים בישראל מצטופפים בצורה דרמטית. בבדיקה ארוכת שנים מאז שנת 2000 ועד 2022, עולה כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: הנסועה השנתית (בקילומטרים) גדלה ב־81% ומספר כלי הרכב יותר מהכפיל את עצמו (פי 2.2). ואולם באותה תקופה שטח הכבישים גדל ב־61% ואורך הכבישים ב־25%. מגמה של ביקושים גדולים יותר מהתשתית הקיימת, נפוצה גם במקומות אחרים בעולם ועל כן הרחבת כבישים וסלילת כבישים חדשים לא הוכחה ככזו שתמיד ובכל מקרה תוריד פקקים, במקרים רבים שנבדקו הוכח ההפך - כשהביקושים דווקא עלו.

עוד כתבות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

לפי שווי של 12 מיליארד דולר: הגיוס הענק של חברת הסייבר Wiz

חברת הסייבר הישראלית Wiz הודיעה היום על גיוס של מיליארד דולר, בהובלת קרן ההשקעות האמריקאית אנדריסן הורוביץ והקרנות Lightspeed Ventures Partners ו־Thrive Capital ● מאז הקמתה ב־2020, וויז מחזיקה בשיאי צמיחה בתעשייה

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס או חזרת החטוף הראשון"

סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"