גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי שצנחה ב-30%: האם מניה זו תהפוך לאחת האטרקטיביות השנה?

בזמן שהמדדים המובילים בוול סטריט מגרדים שיאים היסטוריים, בחטיבת המחקר הישראלית של בנק ההשקעות אופנהיימר מעריכים שהשנה החדשה תיפתח בירידות בשל "אופטימיות יתר" ● בתחזית לשנת 2024, מסמנים בבנק שלושה סקטורים מומלצים, מעריכים שהענקיות שהובילו את העליות בבורסות השנה ייחלשו מעט, ומסמנים מניות אטרקטיביות - אחת מהן היא ישראלית שצנחה ב־30% השנה

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

את שנת 2023 התחילו רוב מנהלי ההשקעות הגדולים בוול סטריט בפסימיות. הבנקים הגדולים צפו ירידה דו־ספרתית במדדים המובילים כמו S&P 500 ונאסד"ק, ציפייה שהתנפצה ככל שנמשכה השנה. במקום מסכים אדומים, הבורסה האמריקאית נצבעה ירוק בוהק בסיכום השנה כש־S&P 500 ומדד נאסד"ק קרובים לשיא כל הזמנים. כעת השאלה הגדולה היא האם המומנטום יישמר, או שהמשקיעים יגלו שהראלי של 2023 הוא בעצם בועה.

10 הישראליות בוול סטריט שכבר שוות יחד יותר מ־130 מיליארד דולר
מי פיספס עם מניה שצנחה ב-70%? חמישה מנהלי השקעות חושפים מה עשה התיק שלהם

סקטור הטכנולוגיה יעלה, אבל לא הענקיות

סקירת מחלקת המחקר של אופנהיימר ישראל, שחיברו המנכ"לית המשותפת, אביבית מנה־קליל והאנליסט סרגיי וסצ'ונוק מזהירה כי ייתכן שהראלי הנוכחי בוול סטריט כבר הגיע למיצוי: "שוק המניות כבר מגלם מידה רבה של אופטימיות יתר, במיוחד בנוגע לטווח הקצר". לדבריהם, בתחילת שנת 2024 צפויות ירידות במדדים המובילים, אבל בהמשך תגיע התאוששות. באופנהיימר גם מסמנים את הסקטורים החמים של השנה שבפתח, מזהירה מפני ענפים שעלולים להתרסק ב־2024 וממליצה לא להסתנוור מהעלייה המטאורית השנה של "7 המופלאות" שהובילה את הזינוק בבורסה האמריקאית.

ישנם 3 סקטורים שעליהם נעצו באופנהיימר המלצת "תשואת יתר" (Overweight). כלומר כאלה שיהיו אטרקטיביים יותר בביצועים שלהם בשנה הקרובה: טכנולוגיה, שירותי תקשורת (בעיקר חברות מדיה) ופיננסים. כולם קשורים בראש ובראשונה לתחזית הריבית בארה"ב ל־2024, ולפי אופנהיימר היא צפויה לרדת בחדות השנה.

לפי תחזית הפדרל ריזרב (הבנק המרכזי של ארה"ב), הריבית החציונית בסוף 2024 תעמוד על 4.6% (לעומת 5.5% היום). השווקים אופטימיים יותר ומתמחרים הורדת ריבית במהלך השנה לרמה של 4%. ובאופנהיימר צופים אף ריבית נמוכה יותר: "מתוך החשש מהאטה כלכלית ניכרת, הפד עשוי להוריד את גובה הריבית מעבר לתחזית הנוכחית של חברי הפד וכן לעומת הקונצנזוס של הכלכלנים".

חברות הטכנולוגיה, הן המלצה כמעט קבועה של אופנהיימר העולמי והחטיבה הישראלית שלו. למרות שמדובר בענף ששבר שיאים חדשים השנה, בבית ההשקעות משוכנעים שזו רק ההתחלה. הם מסבירים כי מנועי הצמיחה של החברות הפועלות בתחום נובעים מצמיחה ארוכת טווח, ומציינים לחיוב את גלי הפיטורים, הקיצוצים, ותוכניות ההתייעלות בהייטק השנה שתרמו לאטרקטיביות שלנו. "ביצועי סקטור הטכנולוגיה לא הושפעו באופן חריג רק מביצועי מניות גדולות בודדות", נכתב בסקירה. "וגם מניות החברות הקטנות נהנו מעוצמה רבה. אנו מעריכים כי להורדת הריבית בארה"ב תהיה השפעה חיובית על ביצועי הסקטור גם בשנת 2024".

אבל אי אפשר להתעלם מטרנד הבינה המלאכותית שסחף את השוק השנה וצירף את אנבידיה למועדון החברות ששוות יותר מטריליון דולר. מתחילת השנה מניית ענקית השבבים יותר משילשה את מחירה ועלתה ב־240%, ובאופנהיימר מעריכים שאנבידיה  תשמור על מעמדה בשוק גם ב־2024, אבל מטילים ספק באופק של המניה לעליות. "התלהבות המשקיעים מתחום ה־AI הובילה לרדיפת מניות שבבים, בראש ובראשונה מניית אנבידיה", כותבים בבנק ההשקעות. "אנו צופים המשך השקעות בתחום ה־AI במהלך 2024 וביצועים חזקים לעסקי אנבידיה, אך מעריכים כי הדבר כבר מקבל ביטוי ראוי בשווי השוק של אנבידיה המוערך בכמעט 1.5 טריליון דולר".

למעשה, באופנהיימר ממליצים באופן כללי על חברות התוכנה הארגונית על פני חברות השבבים. המשמעותית שבהן היא מיקרוסופט , החברה השנייה בגודלה בוול סטריט, שעלתה השנה ביותר מ־56%. בשיחה עם גלובס המנכ"לית המשותפת של אופנהיימר ישראל, אביבית מנה־קליל, סימנה אותה בתור אחת המניות המעניינות לשנת 2024: "היא חוד החנית בעולם הבינה המלאכותית (AI), זאת לצד פעילות בריאה וצומחת בתחום הענן".

אבל באופנהיימר לא אופטימיים לגבי שאר המניות ברשימת שבע המופלאות המונה את אפל , מיקרוסופט , גוגל  (אלפאבית), אמזון , אנבידיה , מטא  (פייסבוק) וטסלה . בשנה החולפת שבע המניות הללו היו המנוע של הראלי בוול סטריט, והנתח שלהם משווי המדדים המובילים עצום - 26% ממדד S&P 500 ו־40% מהנאסד"ק. באופנהיימר סבורים כי מניות אלה יתקשו להמשיך בעליות בשנה החדשה. "אנו צופים בחירה סלקטיבית יותר של מניות, תוך בחינת פוטנציאל להמשך צמיחה במקביל לדגש חזק יותר על נושאי מאקרו ולאו דווקא על סוגיות ספציפיות שהובילו את העליות בשנה החולפת (כמו הבינה המלאכותית)".

 

מי שצפויות לקחת את המושכות בשוק הטכנולוגיה בשנה הבאה, לפי אופנהיימר, הן "חברות צמיחה קטנות יותר". ביצועים חזקים של החברות הללו "יפצו על חולשה יחסית במניות החברות המובילות". מנה־קליל צופה כי שבע המופלאות "יפחיתו להערכתנו את 'מופלאותן' ב־2024. עיקר התשואה, תגיע ממניות קטנות יותר".

הסקטור השני עליו ממליצים באופנהיימר לקראת השנה החדשה קשור גם הוא לשבע המופלאות: ענף שירותי התקשורת (Communication Services) והוא מונה את ענקיות האינטרנט והמדיה הדיגיטלית, כמו גוגל (אלפבת) ופייסבוק (מטא), שאחראיות על כמחצית משוויו. אמנם החברות הללו מושפעות משינויים מאקרו כלכליים ונשענות במידה רבה על שוק הפרסום הדיגיטלי, אבל בשנה החולפת נרשמה התאוששות חדה של המניות הגדולות והסקטור בכלל, ובאופנהיימר סבורים שמגמה זו תימשך גם בשנה החדשה. זאת, לנוכח שיפור בסביבת המאקרו, לצד פתרונות ה־AI במודל העסקים של החברות בתחום.

סקטור הפיננסים ירוויח השנה בגדול?

הסקטור השלישי המומלץ הוא תחום הפיננסים. בשנה הבאה, לפי במחלקת המחקר, הוא צפוי לצמוח הודות להתאוששות בסביבת המאקרו, הקלה על הצרכן כתוצאה מהורדת הריבית הצפויה בארה"ב ושיפור בפעילות האשראי במדינה. "הבנקים צפויים להציג ביצועי יתר בשנה הקרובה, כאשר התמחור שלהם נמוך היסטורית (דיסקאונט של 50% ביחס למדד S&P 500, למול דיסקאונט 'רגיל' של 20%־30%), ותשואות הדיבידנד הגבוהה מספקת כרית ביטחון למשקיעים".

סקטור הפיננסים בכלל, ומגזר הבנקים בפרט, מתנהג היסטורית במתאם הפוך לריבית במשק. כלומר, ככל שהריבית גבוהה יותר הוא מרוויח יותר, ולהפך. בשנתיים האחרונות, במקביל לרצף העלאות ריבית שלא נראה כמותו לפחות עשור, הציגו מניות הבנקים דווקא ביצועי חסר. לכן באופנהיימר מעריכים כי "למהלך הורדת הריבית הצפוי בארה"ב בשנה הקרובה עשוי להיות השפעה מטיבה על סנטימנט המשקיעים כלפי מניות הבנקים כאשר התמחור הנמוך של הסקטור הפיננסי מספק, לדעתנו, תמיכה לתיזת ההשקעה, גם בסביבת צמיחה כלכלית מתונה". כלומר, גם אם ארה"ב תיקלע להאטה ואפילו למיתון, תרחיש לא בלתי־סביר לפי אופנהיימר, מדובר בסקטורים משתלמים לדעתם.

באופנהיימר מדגישים כי סקטור הפיננסים בארה"ב כבר אינו נשען על מגזר הבנקאות בלבד. בין החברות שנכללות בתחום הפיננסים נמנות ענקית ההשקעות ברקשייר האת'אוויי  של וורן באפט, חברות כרטיסי האשראי, בנקי השקעות, חברות מידע פיננסי, קרנות השקעה פרטית ועוד. מנה־קליל ממליצה על שני שמות נוספים מהסקטור, ענק הבנקאות ג'י.פי מורגן צ'ייס וחברת כרטיסי האשראי ויזה . "ג'יי פי מורגן ממוצב היטב בכדי להנות מהתאוששות עסקי הבנקאות. וויזה תהנה מהריבית הנמוכה, ריבית (יורדת) טובה לצריכה וזה מה שצפוי לנו ב־2024".

התחומים הפחות מומלצים: נדל"ן ותשתיות

מנגד, תחומי הצריכה הבסיסית, התעשיייה, ענף הנדל"ן, התשתיות והסחורות, זוכים להמלצת חסר (underweight) מטעם אופנהיימר. "אחת מהטעויות הגדולות של המשקיעים בתחומי הצריכה היא קשירת קשר בין גורמי המאקרו המשפיעים על הצרכן האמריקאי לבין ביצועי סקטור הצריכה, ובמיוחד צריכת המותרות. אנו סבורים כי הצרכן האמריקאי ימשיך להפגין עוצמה יחסית גם בשנה הקרובה, אך הדבר לא בהכרח צפוי להטיב עם ביצועי הסקטור. הסיבה לכך היא משקל גדול במיוחד של שתי מניות הטכנולוגיה המובילות, אמזון וטסלה, האחראיות יחד על נתח מצרפי של למעלה מ־40% משווי סקטור צריכת המותרות ומקרן הסל XLY (תעודת סל פופולרית להשקעה בסקטור, ח"ש)".

אביבית מנה קליל, מנכ''לית משותפת באופנהיימר / צילום: אמנדה סורודוי

כשביקשנו ממנה־קליל לציין את המניות המומלצות עליה לקראת השנה החדשה, היא ציינה את וולמארט . מניית ענקית הקמעונות עלתה רק ב־9% השנה - פחות מחצי מעליית מדד S&P 500 - אבל מנכ"לית אופנהיימר ישראל מאמינה שהיא המניה המועדפת עליה. "זו רשת קמעונאות בינלאומית צומחת ורווחית. היא נהנית מהתרחבות הפריסה הגלובלית שלה ומתמודדת יפה עם אתגרי המאקרו".

 

המומלצת הישראלית שצנחה השנה בבורסה

מנה־קליל מאמינה כי המניה שעשויה להיות המנצחת הגדולה של 2024 היא מניית טאואר  הישראלית. מניית יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק ירדה בכ־30% מתחילת 2023. היא סבלה מחולשה לאחר פיצוץ עסקה אפשרית עם אינטל . בפברואר 2022 אינטל ביקשה לרכוש את טאואר לפי שווי של 5.4 מיליארד דולר, אבל עם הזמן התבררו קשיים רגולטוריים בעסקה וכיום טאואר נסחרת לפי שווי של "רק" 3.3 מיליארד דולר. מנה־קליל טוענת כי היא עשויה להיות הפתעת השנה: "המניה של טאואר נסחרת בתמחור חסר עמוק מול הזדמנויות צמיחה רבות ואינה חשופה לקהל רחב של משקיעים בישראל ובחו"ל".

עוד כתבות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד