ענפי התיירות והמסעדות נפגעו בצורה הקשה ביותר מאז פרוץ המלחמה

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בחנויות הפיזיות ובאונליין • נתוני הפניקס גמא מראים ירידה של 73% בתיירות ושל 16% במסעדות

המשק נכנס למצב של הלם שהוביל לירידה במחזורי הקניות / אילוסטרציה: שלומי יוסף
המשק נכנס למצב של הלם שהוביל לירידה במחזורי הקניות / אילוסטרציה: שלומי יוסף

ענפי התיירות והמסעדות הם הנפגעים העיקריים במלחמה - כך עולה ממדד הפניקס גמא, הבוחן מדי שבוע את מחזור הקניות, את מספר הקניות ואת גובה הקניות הממוצע בשבעה ענפים. 

50 מנכ"לים של קמעונאיות גלובליות גדולות הלכו הביתה ב-2023. למה?
בדרך לגל התייקרויות? שסטוביץ מודיעה על העלאת מחירים של עד 15%

הרבעון האחרון של שנת 2023 חושף כי בהשוואה לסוף 2022, ענף התיירות ירד במחזור ב-73%. נרשמה ירידה של 64% בכמות העסקאות, וכן נרשמה ירידה של 26% בגובה העסקה הממוצע. עם זאת, בשבועות האחרונים נרשמת מגמת התאוששות קלה בזכות גידול בכמות הטסים ובהזמנות לחופשות עתידיות. השבוע, בהשוואה לשבוע הקודם, נרשמת ירידה של 23% במחזור.

ענף המסעדות, בתי הקפה והמזון המהיר רשם ירידה של 16% במחזורים וירידה של 1.5% בכמות העסקאות. בשבועיים הראשונים למלחמה מטבע הדברים לא הייתה כמעט פעילות, ובהמשך הציבור העדיף להסתגר בבית ולא לצאת לבלות. המסעדות הן הנפגעות העיקריות של הענף עם ירידה של כמעט 40%, הן במחזורים והן בכמות העסקאות.

ככלל, המדד מצביע על מגמה מעורבת בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי בשבוע שבין התאריכים 24-30.12.23. ההשוואה בכל הענפים נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר).

ירידה ברווחיות

בתחילת המלחמה, המשק נכנס למצב של הלם שהוביל לירידה במחזורי הקניות. ככל שחלף הזמן, העסקים נכנסו לשגרת מלחמה, הציבור חזר לקנות, הקניונים התמלאו, ומחזורי הקניות בכרטיסי אשראי התקרבו למחזורים שהיו ערב המלחמה. זאת למעט באזורי הלחימה בדרום ובצפון, שם עד היום ישנם עסקים סגורים.

הרגלי הקנייה של הישראלים מושפעים בימים אלה מכמה גורמים עיקריים. הראשון בהם הוא דגש על קניית כחול־לבן מעסקים ישראליים, על חשבון אתרים מחו"ל. לצד זאת, הקמעונאים ביצעו התאמות ויצאו מוקדם יחסית עם מבצעים אגרסיביים. מהלכים אלה עזרו לעסקים לשמור על מחזורי הקניות, אך גם גרמו לירידה ברווחיות ועלייה בהוצאות התפעול, בעוד הם מתמודדים עם עלייה בעלות חומרי הגלם וההוצאות הקבועות.

הירידות בענף התיירות הובילו לכך שכוח הקנייה בשאר הסקטורים גדל ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שמאות אלפי מילואימניקים היו מגויסים, ופחות רכשו בתקופה זו, וכן את מצב־הרוח הירוד בציבור.

אם יש ענף שהמלחמה כן השפיעה עליו לטובה, זהו ענף המחשבים והסלולר. החיפוש אחר פתרונות לעבודה וללימודים מהבית הוביל לגידול של 8.5% במחזורי הענף. "ככל שהמלחמה התקדמה והזמן חלף, ראינו מגמת שיפור במחזורי הקניות והתאוששות של המשק", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "זה קרה אפילו בענפים שנפגעו מאוד מהמצב, כמו התיירות והנסיעות".