הריבית תרד אבל אי הוודאות גדולה: מה חושפים הפרוטוקולים של הפד?

חברי ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב מסכימים שהמאבק להורדת האינפלציה נושא פרי ושראוי להוריד את הריבית השנה • עם זאת, חברי הוועדה לא הציגו לוח זמנים אפשרי, וחלק אף מאמינים שאופציית העלאת הריבית עדיין על השולחן

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

בכירי הפדרל ריזרב החליטו פה אחד בישיבתם האחרונה לפני כשלושה שבועות שהריביות הגיעו לשיאן ורובם ככולם הסכימו ש"ראוי להוריד את הריביות עד סוף שנת 2024", כך עולה מפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב שפורסם אמש (ד').

אבל, מסתבר שדיון לגבי מועדי הורדות הריבית לא נערך בכלל. כמה ממשתתפי הדיון אף ביקשו לשמור על האופציה של העלאת ריבית נוספת על השולחן אם הכלכלה תשוב להתתחמם שוב.

הסקטור שמכה את המדדים המובילים של וול סטריט
למשקיע שחזה את משבר 2008 יש תחזית חדשה, והיא לא אופטימית במיוחד 

בנוסף, אין תמימות דעים בקרב חברי הוועדה לגבי עתיד הכלכלה. היו שהציעו שאפשר שהריבית תישאר כפי שהיא "לתקופה ארוכה יותר ממה שציפו" ולעומתם היו שאף הזהירו שמסוכן לכלכלה להיות תחת משטר מוניטרי מצמצם לתקופה ארוכה מידי.

הפרוטוקול מצביע על "רמה גבוהה של אי ודאות לגבי המדיניות הדרושה". מספר חברים אמרו שנדרש יהיה לשמור את הריביות ברמה גבוהה אם האינפלציה "לא תשתף פעולה", אחרים הגדילו ורמזו שייתכנו העלאות נוספות בתלות בתנאים הכלכליים. "לרוב, המשתתפים העלו על נס את החשיבות של מדיניות זהירה שתלויה בנתונים בלבד כדי לקחת החלטות מוניטריות מושכלות וכדי לוודא שהמדיניות תהיה עדיין מהדקת מספיק ולזמן מספיק, וזאת עד שהאינפלציה תרד בוודאות אל הרמה הרצויה".

"אין כאן התחייבות מפורשת", אמר לגלובס רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, "לא ניתן להצביע במדויק על תחילת הורדת הריבית ואין נטישה של מדיניות 'תלוית נתונים', כך שכל החלטה תיקבע, לכאן או לכאן, לפי הנתונים שיהיו בפני חברי ועדת השווקים הפתוחים". 

"על אף ירידת האינפלציה בחודשים האחרונים", אומר מנחם, "האינפלציה הבסיסית (ליבת האינפלציה) עדיין גבוהה  ובה בעצם מתמקד הפד, שרוצה להוריד אותה וצופה שתרד מ-3.2% אשתקד ל-2.4% השנה. כל עוד יש אפשרות שהתהליך ייתקל בקשיים, המדיניות תהיה זהירה".

ובכל זאת נרשמה הסכמה אחת לפחות - אנשי הפד ציינו שהם רואים התקדמות נאה במאבק להורדת האינפלציה. לדבריהם, היו אלה גורמים בשרשרת האספקה שתרמו לנסיקת האינפלציה לשיא באמצע שנת 2022, אבל עכשיו, התנאים טובים יותר. בנוסף, הם רואים התקדמות לעבר איזון בשוק העבודה, למרות שיש עדיין לאן לשאוף.

אתמול אגב, נרשמה התקררות נוספת בשוק העבודה האמריקאי: סקר מספר המשרות הפתוחות של JOLT לחודש נובמבר הצביע על ירידה ל-8.79 מיליון משרות לעומת הצפי שעמד על 8.85 מיליון.

ניסו לצנן את ההתלהבות

בדיוני הריבית, הביעו חברי הוועדה את הציפייה שלהם לכך שהריבית תרד בשלוש השנים הקרובות בחזרה ל-2%. "בהערכות שלהם, כמעט כל חברי הוועדה הביעו את שביעות רצונם מהשיפור בתחזית האינפלציה, ולפיכך הסכימו על הורדות ריבית ב-2024".

בפגישה שנערכה באמצע דצמבר, בה החליטו חברי הוועדה להותיר את הריבית ללא שינוי בטווח של 5.25%-5.5%, הצביע יו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול על כך שהוא צופה שלוש הורדות ריבית של רבע אחוז עד סוף השנה.

מיד לאחר פרסום החלטת הריבית ועד סוף שנת 2023, השווקים התמלאו באופטימיות והמדדים בוול סטריט נסקו בציפייה שהריביות יחלו לרדת כבר במרץ הקרוב.

אך בימים שעקבו את החלטת הריבית, ניסו כמה מחברי הפד לצנן את ההתלהבות, ללא הצלחה כפי שזה בא לידי ביטוי בעליות השערים במניות האמריקאיות ובעיקר במניות הרגישות לריבית כגון מניות הטכנולוגיה והקלינטק.

יו"ר הפד של שיקגו אוסטן גולסבי אמר שהפד לא התחייב ללוח זמנים כזה או אחר, יו"ר הפד של ניו יורק ג’ון וויליאמס אמר שהזמן עדיין "לא הבשיל" כדי לדבר על הורדת ריבית במרץ.

אבל למרות הטון הזהיר מחברי הפד, השוק מצפה להורדה אגרסיבית של הריבית עוד השנה. עוד סימן מעודד: אינפלציית הליבה ירדה ל-1.9% בששת החודשים האחרונים בחישוב שנתי, אפילו מתחת למטרת הפד: 2%. השווקים אף העלו את ההימורים לכך שמספר הורדות הריבית יעמוד על 6 וצופים שיש סיכוי של 70% שהורדת הריבית הראשונה תהיה במרץ.

"חשוב לציין", מוסיף מנחם, "כי הבנק הפדראלי מבקש למתן את הפעילות במשק ולפחות לפי נתוני צמיחת התוצר של הרבע השלישי של 2023 זה עוד לא קרה. חברי הפד עדיין רואים אפשרות שהצמיחה תהיה חזקה יותר ותיאלץ אותם בכל זאת להעלות את הריבית, או לכל הפחות להשאיר אותה גבוהה". 

"מדובר אמנם בתרחיש משני, אך סבירותו אינה אפסית ואם יתרחש - תגובת השוק תהייה שלילית למדי. בשורה התחתונה, לא יותר מדי הפתעות. בשוק מתומחרת השארת ריבית ללא שינוי בסוף החודש בסבירות של 91%".