גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמה בצפון עלולה להוביל למחסור בביצים, אך למדינה אין תוכנית

הלולים בגבול הצפון ממשיכים לייצר ביצים תחת אש, חלקם תוך הפרת צו פינוי ● בינתיים, משרד החקלאות טרם גיבש תוכנית להתמודדות עם מחסור לאומי במקרה של מלחמה מול חיזבאללה

חיילי צה''ל על הגבול עם לבנון / צילום: Reuters, Ammar Awad
חיילי צה''ל על הגבול עם לבנון / צילום: Reuters, Ammar Awad

החיכוך הגובר בצפון, כולל הירי לעבר בסיס חיל האוויר במירון, ממחיש את הסיכון למלחמה בעצימות מלאה מול חיזבאללה. במקרה כזה, תוצרת הביצים הארצית עשויה להיפגע, שכן 70% ממנה מגיעים מאזור הצפון. למעשה, 43% מייצור הביצים בישראל מקורם בלולים הנמצאים עד חמישה ק"מ מהגבול עם לבנון. לדברי גורמים המעורים בנושא, מלחמה בעצימות מלאה בצפון עלולה להביא למחסור לאומי בביצים.

מבקר המדינה: נוסחת חישוב המחיר המפוקח לא התעדכנה כמעט עשור
מחירי הסחורות יורדים והשקל התחזק. אז למה המחירים עולים?

משרד החקלאות נערך בימים אלו לתרחיש של מלחמה, אך על פי גורמים בענף, הפתרונות שהוא מציע לא תמיד תואמים את המציאות, והאופי הריכוזי של ענף הביצים לטענתם, מקשה עליו להתגמש במקרי קיצון כמו מלחמה.

"לא משטר צנע, אבל הגבלת הקנייה"

על פי גורמים שונים בענף, בשלב זה אין מחסור בביצים. גם שעה שמתנהלת לחימה בעצימות נמוכה יחסית, שחייבה את הישובים צמודי הגדר להתפנות עד להודעה חדשה, הלולנים נאלצים להמרות את צו הפינוי ולעבוד.

"המצב של הלולנים במושבים סמוכי הגדר קטסטרופלי, המגדלים אובדי עצות", אומר מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות ולולן מספסופה. "מתחילת המלחמה אנו פונים שוב ושוב ומתריעים על סכנת החיים של הלולנים אשר מגדלים תרנגולות במושבים סמוכי הגדר תוך כדי סיכון ממשי של חייהם".

גם במשרד החקלאות מאשרים ש"רוב הלולנים בחרו להישאר למרות הפינוי ביישובם, כדי לטפל בלולים". השבוע נפגע מירי נ"ט הלול של איתן דוידי ממרגליות - מהגדולים במדינה.

במשרד מציינים במפורש ש"תרחיש מניעת הטיפול בבעלי חיים לאורך זמן או פגיעה בחוות והלולים, תקטין דרמטית את יכולת הייצור לציבור".

למעשה, גם במקרה של פגיעה ביכולת הייבוא של ישראל דרך נמלי הים תפגע בייצור המקומי. על פי משרד החקלאות, כל הגרעינים המשמשים כמזון לבעלי חיים מיובאים, ובכללם אלו המשמשים אוכל לתרנגולות. כך שאפילו במקרה של חוסר יכולת לייבא, הייצור המקומי יתקשה לפצות על כך.

אלקבץ מנסה לצנן מעט את החששות. לדבריו, "במלחמה בעצימות מלאה גם מרכז הארץ יחטוף, ואני מודאג יותר מהמרכזים העירוניים והפגיעה בחוסן החברתי של מדינת ישראל. אבל כן, בעצימות גבוהה יאכלו פחות ביצים, יהיו על המדפים כמויות יותר קטנות. יהיה מחסור. כמה? אני לא יודע. אבל כנראה לא ברמה של משטר צנע. אולי יגבילו מכירה של ביצים, לא יותר מתבנית בקנייה". מבחינתו, התוכנית היא להמשיך לייצר תחת אש.

"לזה קוראים ביטחון תזונתי?"

זמן קצר אחרי מתקפת ה־7 באוקטובר והפגיעה שנגרמה לענפי החקלאות בעוטף עזה, מחירי הגידולים עלו דרמטית, עד כדי 24 שקלים לק"ג עגבניות. גם כיום, משרד החקלאות מזהיר - יש עדיין חשש למחסורים ועליות מחירים. אך ענף הביצים שונה מהותית מהחקלאות מן הצומח, בכך שהוא נמצא תחת פיקוח מחירים. פיקוח כזה לא מאפשר עליות מחירים, ובכך מדכא את מנגנון השוק המווסת את הביקוש ומגביר את ההיצע. זה, בתורו, עלול להתגלגל למחסור במדפים.

איך משרד החקלאות מתכוון להתמודד עם סכנת המחסור? על פי המשרד "נבחנות חלופות שיבטיחו שמירה על חיי החקלאים וביטחון המזון, תוך שמירה על רציפות תפקודית באמצעות הסרת חסמים בתהליכי בנייה ושדרוג לולים, העומדים בדרישות הבטיחות הביולוגיות והרווחה בכל אזורי הארץ", כלומר מתוכננת בניית לולים נוספת גם מחוץ לאזור הצפון.

שר החקלאות, אבי דיכטר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אך הלולנים חשדנים כלפי המהלך, ואלקבץ טוען שבלאו הכי זה לא צעד פרקטי: "להתחיל היום לנייד את הענף למרכז הארץ זה תהליך של חצי שנה לפחות", הוא אומר. גורמים המעורים בנושא מוסיפים שהסיבה היא צינית יותר: "למה לא מעבירים ייצור למקומות אחרים? כי ענף הלול נשלט בידי מגדלי הצפון, והם לא יתנו לזה לקרות - בכל מחיר".

פתרון נוסף ששוקלים במשרד החקלאות הוא "יבוא ביצים להשלמה בלבד או תחליפי ביצים". אך גם כאן, לא ברור כמה הדבר בר מימוש. על פי גורמים המעורים בנושא, "לא ברור כמה מקורות יבוא יש. גם באירופה משתוללת שפעת העופות, ולא בטוח כמה ביצים אפשר לייבא - בטח שלא במחיר סביר". אלקבץ מסכים שנכון לעכשיו הביצים באירופה יקרות יחסית - כך שגם אם ייפתח יבוא, הוא ידרוש שבירה של מנגנון הפיקוח על המחירים. בינתיים, משרד החקלאות כבר אישר מכסת יבוא פטורה ממכס של 50 מיליון ביצים, אותן יוכלו היבואנים לנצל אם יהיה בכך צורך.

חמור מכך, אחת הסיבות שמשק הביצים בישראל לא גמיש היא שהוא מתנהל בשיטה של תכנון ריכוזי. משרד החקלאות קובע בכל שנה כמה ביצים מותר לייצר, ומועצת הלול (המורכבת משני נציגי מגדלים ונציג ממשלה) מחלקת אותן.

המגדלים יכולים לייצר רק את המכסות שהוקצו להם, זאת במטרה להגביל את הייצור כדי להעלות את המחיר - ובכך לסבסד את גידול הביצים בישראל דרך העלאת המחיר לצרכן. זה אומר שכמות הייצור נמוכה יחסית מלכתחילה, וכל פתיחה של לול חדש דורשת חלוקת מכסות.

כבר היום, יש לולנים שנוטשים את התרנגולות שלהם וממיתים אותן. מה יקרה אם תפרוץ בקרוב מלחמה בעצימות מלאה? מלבד הבטחות ואמירות כלליות, אין למשרד החקלאות תוכנית מסודרת. ולטענת גורמים המעורים בנושא, כבר מאוחר מכדי לבנות אחת. "לזה קוראים ביטחון תזונתי?", מעירים אותם גורמים. "זה לשים את כל הביצים בסל אחד, באחד המקומות הכי רגישים במדינה. משק הביצים בישראל תקוע בעבר, ואנחנו עלולים לשלם על זה מחיר יקר". 

עוד כתבות

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צולל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה